Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Uczę zawodu
Archiwum CENnych Wiadomości
Zyta Boćwińska przyzwyczaiła nas do propozycji zajęć mądrych, pełnych ciepła, w których nauczyciel, na podstawie pięknych, dziecięcych lektur, prowadzi z dziećmi rozmowy o uczuciach i wartościach. Podobnie jest i teraz – tytuł zamieszczonego scenariusza mówi sam za siebie: „Bądźmy dla siebie dobrzy!”. Zachęta poparta została przykładami działań i zachowań na miarę dziecięcych możliwości. Zapraszamy do skorzystania z tej kolejnej, mądrej i atrakcyjnie zaprojektowanej propozycji. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz zajęć bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Bądźmy dla siebie dobrzy!? Pobierz scenariusz
Czym i jak pisano przed wiekami, a nawet tysiącleciami? Kto wynalazł pismo, którym posługujemy się obecnie? Czym jest calamus, a czym petroglif? Na te i wiele innych pytań uczniowie klas IV–VI poznają odpowiedzi podczas przygotowanej przez Grażynę Bogdanowicz ciekawej lekcji bibliotecznej. Atrakcją dla jej uczestników jest także próba napisania czegoś gęsim piórem lub obsadką. Przekazywane informacje opatrzone zostały bogatym materiałem ilustracyjnym, do którego link znajdą Państwo w prezentowanym scenariuszu. Zapraszamy na lekcję do naszego Centrum lub do skorzystania z zamieszczonej propozycji. Grażyna Bogdanowicz – emerytowany nauczyciel dyplomowany języka francuskiego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Suwałkach w latach 2000–2015, a obecnie nauczyciel bibliotekarz w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, gdzie zajmuje się udostępnianiem zbiorów oraz informacją bibliograficzną i biblioteczną. Grażyna Bogdanowicz – Scenariusz lekcji bibliotecznej dla uczniów klas IV–VI szkoły podstawowej – Od rylca do klawiatury – historia pisma i książki od czasów najdawniejszych po współczesność Pobierz scenariusz
Słysząc pytanie: „Czy warto spełniać marzenia innych?” niejeden dorosły musiałby dłużej zastanowić się nad odpowiedzią. W proponowanym scenariuszu zajęć na ten temat szukaniem odpowiedzi zajmują się dzieci. Uczą się przy tym gotowości i zaangażowania w realizację marzeń innych osób, dowiadują się, że spełnianie własnych marzeń nie może odbywać się kosztem innych, rozpoznają i nazywają emocje, a także zastanawiają się nad tym, czym jest odwaga. Poważne rozmowy przeplatane są atrakcyjnymi aktywnościami, więc dzieci uczą się bawiąc. Zapraszamy nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej do skorzystania z kolejnej ciekawej propozycji zajęć autorstwa Zyty Boćwińskiej. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz zajęć bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Czy warto spełniać marzenia innych? Pobierz scenariusz
Dzieci z łatwością uczą się języka obcego, gdy tej nauce towarzyszy zabawa. Przykładem takiego połączenia przyjemnego z pożytecznym jest lekcja języka angielskiego w klasie II szkoły podstawowej, proponowana przez Agnieszkę Żyndę. Dzieci poprzez zabawę i dzięki zastosowaniu TIK poznają nowe słownictwo, które pozwala wyjaśnić, dlaczego ‘We can’t play football here’ (Nie możemy tutaj grać w piłkę nożną). Zapraszamy nauczycieli języka angielskiego do wykorzystania prezentowanego scenariusza. Agnieszka Żynda – nauczycielka języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II w Nowej Wsi. Nauczanie języka angielskiego to jej pasja. Najbardziej dumna jest ze wszystkich absolwentów szkoły, którzy osiągnęli wysokie wyniki na egzaminie ósmoklasisty z języka angielskiego i dostali się do wymarzonych szkół. Agnieszka Żynda – Scenariusz lekcji języka angielskiego w klasie II szkoły podstawowej do podręcznika SUPER HEROES – ‘We can’t play football here’. – Nie możemy tutaj grać w piłkę nożną – historyjka o ogrodzie Pobierz scenariusz
W jaki sposób uczniów należących do pokolenia Z (czyli iGeneration), które określa się jako „podłączone do Internetu”, zachęcić do analizy i interpretacji utworów poetyckich? Na przykład wykorzystując ich cechę, czyli „nierozerwalność” z Internetem. Scenariusz lekcji języka polskiego, przeznaczonej dla uczniów klasy III technikum, a poświęconej impresjonistycznym inspiracjom w utworze Kazimierz Przerwy-Tetmajera, prezentuje Ewa Pawłowska. Jak się można domyślić, zajęcia zostały przygotowane z wykorzystaniem TIK. Zapraszamy do skorzystania z tej interesującej propozycji dydaktycznej. Ewa Pawłowska – nauczycielka języka polskiego w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa w Suwałkach, która przygodę z nauczaniem dopiero zaczyna. Jest miłośniczką Canvy i Wakeleta. W pracy z uczniami wykorzystuje różne narzędzia TIK. Ewa Pawłowska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie III technikum z wykorzystaniem narzędzi TIK – Malowany słowem pejzaż – „Nad Czarnym Stawem Gąsienicowym” Kazimierza Przerwy-Tetmajera Pobierz scenariusz
Edukacja czytelnicza wspiera ucznia na wielu poziomach zdobywania wiedzy ogólnej, a także wspomaga jego rozwój indywidualny. Zaproszeniem do poszerzania wiedzy jest świat opisany w książkach. Ale jak książka powstaje? Opracowany przez Grażynę Bogdanowicz scenariusz zajęć czytelniczych wprowadza dzieci w świat twórców książki i pozwala odkryć tajniki ich pracy. Zapraszamy do skorzystania z tej propozycji nauczycieli dzieci sześcioletnich i najmłodszych klas szkoły podstawowej. Grażyna Bogdanowicz – emerytowany nauczyciel dyplomowany języka francuskiego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Suwałkach w latach 2000–2015, a obecnie nauczyciel bibliotekarz w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, gdzie zajmuje się udostępnianiem zbiorów oraz informacją bibliograficzną i biblioteczną. Grażyna Bogdanowicz – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci sześcioletnich oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Kto tworzy książkę? Poznajemy ludzi i zawody związane z powstaniem książki Pobierz scenariusz
Dzieci, zapytane: „Czy bycie razem jest fajne?”, odpowiedzą zapewne „Taaak!”. Podczas zajęć proponowanych przez Zytę Boćwińską będą mogły rozważyć to zagadnienie omawiając przypadek Dużego Wilka i Małego Wilka, i być może dojdą do wniosku, że bycie razem w różnych sytuacjach to przyjaźń. Na temat tej ważnej w życiu wartości także porozmawiają i wykonają atrakcyjne ćwiczenia. Zachęcamy do przeprowadzenia tych zajęć nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz zajęć bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Czy bycie razem jest fajne? Pobierz scenariusz
Jeśli dzieci, z którymi Państwo pracują, polubiły poszukiwania związane z zakodowanymi elementami baśni, to mamy dla nich i dla Państwa dobrą wiadomość: oto kolejna baśń z przesympatycznymi bohaterami. Droga do ich domku zostanie zakodowana, a na wytrwałych „kodowaczy” czekają miłe niespodzianki. Katarzyna Romanowska zaprasza do świata Złotwłosej i… zobaczmy, czyjego jeszcze. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczące metod pracy z czytelnikiem oraz wykorzystania narzędzi TIK, a także zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej, ucząc ich m.in. elementów kodowania. Katarzyna Romanowska – „W świecie Złotowłosej” – scenariusz zajęć czytelniczych z elementami kodowania dla dzieci przedszkolnych Pobierz scenariusz
Jaka lektura najczęściej jest omawiana w klasie VII w grudniu? Oczywiście „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa, ponieważ przemiana zimnego egoisty Scrooge’a w empatycznego filantropa szczególnie nas wzrusza w tym niezwykłym, przedświątecznym czasie i uwrażliwia na trudną sytuację innych osób. Na spotkanie z tym bohaterem oraz autorem „Opowieści wigilijnej” zaprasza Teresa Zaforymska. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VII szkoły podstawowej – Nazywam się Scrooge, Ebenezer Scrooge – przygotowanie do charakterystyki bohatera utworu Charlesa Dickensa „Opowieść wigilijna” Pobierz scenariusz
Umiejętność redagowania rozprawki sprawdzana jest zarówno na egzaminie ósmoklasisty, jak i egzaminie maturalnym, dlatego posługiwanie się tą formą wypowiedzi warto z uczniami ćwiczyć. Tym bardziej, że umiejętność argumentowania często przydaje się w życiu pozaszkolnym. Poświęcony rozprawce scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum lub technikum przygotowała Jolanta Wojczulis. Zapraszamy do zapoznania się z tą propozycją. Jolanta Wojczulis – nauczycielka języka polskiego i nauczyciel bibliotekarz w II Liceum Ogólnokształcącym w Augustowie im. Polonii i Polaków na Świecie. Jest miłośniczką kina i członkiem Dyskusyjnego Klubu Filmowego „Kinochłon” w Augustowie. Jolanta Wojczulis – Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I liceum ogólnokształcącego lub technikum z wykorzystaniem narzędzi TIK – Mała rozprawa na temat rozprawki Pobierz scenariusz
Józef Piłsudski i odzyskanie przez Polskę niepodległości to temat lekcji historii w klasie IV szkoły podstawowej, którą proponuje Grażyna Safianowska. Lekcja ta może zostać przeprowadzona w klasie integracyjnej, stacjonarnie lub zdalnie. Bogaty materiał ilustracyjny z pewnością pomoże uczniom zrozumieć temat. Zapraszamy do skorzystania. Grażyna Safianowska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 11 w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji szachowej oraz wykorzystania metod integracji sensorycznej w zajęciach plastycznych. Grażyna Safianowska – Scenariusz lekcji historii dla IV klasy integracyjnej szkoły podstawowej (zdalnej lub stacjonarnej) Pobierz scenariusz Pobierz załącznik nr 0 .png Pobierz załącznik nr 1 .png Pobierz załącznik nr 2 .png Pobierz załącznik nr 3 .png Pobierz załącznik nr 4 .png
Czy uczniowie lubią mechanicznie „zakuwać” nowe słówka z języka obcego? Raczej nie i nie ma takiej potrzeby. O wiele ciekawsza jest ich nauka, jeśli wiąże się z ciekawą sytuacją, działa na wyobraźnię i emocje. Przykład takiego atrakcyjnego nauczania nowego słownictwa, z wykorzystaniem dzieła malarza impresjonisty, przygotowała Grażyna Bogdanowicz. Prezentowana propozycja lekcji utrwalającej poznane wcześniej słowa i wprowadzającej nowe adresowana jest do nauczycieli języków obcych, bo choć przykład wywodzi się z lekcji języka francuskiego, nauczyciel każdego innego nauczanego języka może scenariusz dostosować do własnych potrzeb. Zachęcamy do zainspirowania się i skorzystania. Grażyna Bogdanowicz – emerytowany nauczyciel dyplomowany języka francuskiego w I Liceum Ogólnokształcącym im. Marii Konopnickiej w Suwałkach w latach 2000–2015, a obecnie nauczyciel bibliotekarz w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, gdzie zajmuje się udostępnianiem zbiorów oraz informacją bibliograficzną i biblioteczną. Grażyna Bogdanowicz – Scenariusz lekcji języka francuskiego utrwalającej słownictwo uczniów klas I–II szkoły ponadpodstawowej Pobierz scenariusz
Aby poprawnie i sprawnie posługiwać się językiem polskim, potrzebna jest znajomość części mowy oraz funkcji, jakie pełnią w zdaniach. Wiedzę tę uczniowie zaczynają zdobywać już w pierwszych latach swojej edukacji. By chętnie i skutecznie ją przyswajali, należy podawać ją i utrwalać w atrakcyjny sposób. Jak można to zrobić pokazuje Wioletta Zyskowska w prezentowanym scenariuszu zajęć z edukacji polonistycznej. Warto nadmienić, że wykorzystuje w nim lubiane przez dzieci narzędzia internetowe. Zapraszamy do korzystania z tej ciekawej propozycji. Wioletta Zyskowska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej oraz muzyki w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Wąsoszu. Jej pasją jest muzyka, która inspiruje do podejmowania działań z nią związanych. Z oddaniem i zaangażowaniem prowadzi szkolny zespół „Pokrzyk”, który uświetnia zarówno szkolne, jak i gminne uroczystości oraz imprezy. Wioletta Zyskowska – Scenariusz zajęć z edukacji polonistycznej dla uczniów klas II–III szkoły podstawowej Pobierz scenariusz Pobierz załączniki do scenariusza
Technologie informacyjno-komunikacyjne na stałe zagościły we współczesnej szkole. Z łatwością można je wykorzystywać już w edukacji dzieci przedszkolnych poprzez wprowadzenie ćwiczeń interaktywnych, gier i zabaw. Przykład takich „TIK-owych” zajęć, prowadzonych w grupie 4-5 latków, prezentuje Barbara Chrzanowska. Zapraszamy do zapoznania się z tą ciekawą propozycją i wykorzystania jej w pracy z dziećmi. Barbara Chrzanowska – nauczyciel wychowania przedszkolnego, techniki i plastyki w Szkole Podstawowej im. Henryka Sienkiewicza w Wąsoszu. Praca z najmłodszymi dziećmi to ciągłe wyzwania, którym stara się sprostać poszukując nowych rozwiązań. Chętnie wykorzystuje na zajęciach technologie informacyjno-komunikacyjne. Barbara Chrzanowska – Scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych z wykorzystaniem narzędzi TIK w grupie 4-5-latków Pobierz scenariusz
Kolejne, proponowane przez Zytę Boćwińską zajęcia czytelnicze adresowane do młodszych dzieci, są okazją do pracy wychowawczej dotyczącej delikatnej materii uczuć. Dzieci uczą się ich wyrażania, szacunku do drugiej osoby i samego siebie, a także nawiązywania serdecznego kontaktu z koleżankami i kolegami. Pomagają im w tym prowadzone przez nauczyciela zabawy oraz historia sympatycznego jeżyka. Zachęcamy do wykorzystania prezentowanego scenariusza w pracy ze swoimi podopiecznymi. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz lekcji bibliotecznej dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Kiedy mogę, a kiedy nie mogę się przytulić, czyli jak nawiązywać serdeczny kontakt z innymi Pobierz scenariusz
I’m taking a photo, czyli ‘robię zdjęcie’ to początek tematu lekcji języka angielskiego w klasie V, podczas której uczniowie uczą się prawidłowo stosować czas Present Continuous w zdaniach twierdzących i przeczących. Zajęcia wartko płyną dzięki wykorzystaniu przez nauczyciela atrakcyjnych środków dydaktycznych oraz zastosowaniu różnorodnej formy pracy uczniów. Zachęcamy nauczycieli języka angielskiego do skorzystania z prezentowanej propozycji lekcji Katarzyny Nowakowskiej-Wojewnik. Katarzyna Nowakowska-Wojewnik – nauczyciel języka angielskiego i rosyjskiego w Szkole Podstawowej nr 2 im. Zygmunta Augusta w Augustowie oraz języka angielskiego w II Liceum Ogólnokształcącym im. Polonii i Polaków na Świecie. Nauczanie to jej pasja, a w pracy z uczniami chętnie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Katarzyna Nowakowska-Wojewnik – Scenariusz lekcji języka angielskiego w klasie V szkoły podstawowej – I’m taking a photo. Czas Present Continuous do opisywania czynności wykonywanych w chwili mówienia. Pobierz scenariusz
Chrześcijanie kontra poganie w powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis” to kolejny scenariusz lekcji języka polskiego opracowany przez Teresę Zaforymską z myślą o zajęciach zdalnych. Lekcję tę można także przeprowadzić pracując stacjonarnie, ponieważ proponowane ćwiczenia interaktywne uczniowie mogą wykonać w klasie. Zapraszamy nauczycieli języka polskiego do lektury scenariusza i jego wykorzystania w pracy z uczniami. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VII (lub VIII) szkoły podstawowej – Chrześcijanie kontra poganie w powieści Henryka Sienkiewicza „Quo vadis” Pobierz scenariusz
„Ukryta baśń” to druga propozycja Katarzyny Romanowskiej w cyklu „Zakodowane baśnie”. Adresowana jest do nauczycieli wychowania przedszkolnego, ponieważ prezentowany scenariusz został opracowany z myślą o najmłodszych. Podczas tych zajęć dzieci rozwiązują zadania z elementami kodowania, ucząc się przy tym logicznego i kreatywnego myślenia, a przy okazji ćwicząc się w cierpliwości i wytrwałości. Zachęcamy do skorzystania z tej atrakcyjnej propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczące metod pracy z czytelnikiem oraz wykorzystania narzędzi TIK, a także zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej, ucząc ich m.in. elementów kodowania. Katarzyna Romanowska – „Ukryta baśń” – scenariusz zajęć czytelniczych z elementami kodowania dla dzieci przedszkolnych Pobierz scenariusz
Zajęcia czytelnicze mają ogromny potencjał wychowawczy – uczą właściwych postaw, zachęcają do refleksji nad własnym postępowaniem, uwrażliwiają na potrzeby innych. Prowadząc zajęcia na podstawie zamieszczonego poniżej scenariusza autorstwa Zyty Boćwińskiej nauczyciel może m.in. zmniejszyć lęk dzieci przed zmianą, rozwijać w nich świadomość własnych możliwości i kreatywność. Zapraszamy do zapoznania się z tą ciekawą propozycją i wykorzystania jej w pracy z dziećmi. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz lekcji bibliotecznej dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Bądź jak Petra, czyli o tym, jak oswoić lęk przed zmianą Pobierz scenariusz
Jeśli w Roku Marii Konopnickiej temat zajęć czytelniczych brzmi „Urodziny Marysi”, to raczej nietrudno się domyślić, czyje to urodziny. Dzieci podczas tych zajęć poznają autorkę książki „O krasnoludkach i sierotce Marysi” oraz miejsca w Suwałkach poświęcone pamięci poetki. Nie może zabraknąć tu szlaku turystycznego „Krasnoludki są na świecie” i jego bohaterów, sfotografowanych przez autorkę scenariusza Zytę Boćwińską. Zachęcamy do skorzystania z tej, atrakcyjnej dla dzieci i nauczyciela, propozycji. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz, kierownik Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – “Urodziny Marysi”, czyli o pewnym spotkaniu w Suwałkach. Scenariusz lekcji bibliotecznej dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej Pobierz scenariusz
„Baśniowa kodowanka” to kolejna propozycja zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych, przygotowana przez Katarzynę Romanowską. Propozycja warta uwagi, ponieważ wykorzystane zostały w niej atrakcyjne dla dzieci aktywności: wspólne tworzenie obrazków z kodowanych elementów, tematyczne gry w karty, zadania interaktywne, a na dodatek wszystkie dotyczą baśni, więc temat także lubiany jest przez dzieci. Zachęcamy do wykorzystania scenariusza w pracy ze swoimi przedszkolnymi podopiecznymi. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczące metod pracy z czytelnikiem oraz wykorzystania narzędzi TIK, a także zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych z wykorzystaniem TIK i elementów kodowania – Baśniowa kodowanka Pobierz scenariusz
„Dlaczego dobrze jest myśleć o sobie dobrze?” to temat zajęć dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych proponowanych przez Zytę Boćwińską. Ich celem jest wzmacnianie u dzieci poczucia własnej wartości. Cele te nauczyciel może zrealizować wykorzystując ciekawe teksty i materiały interaktywne. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonej propozycji. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz lekcji bibliotecznej dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Dlaczego dobrze jest myśleć o sobie dobrze? Pobierz scenariusz
W jaki sposób poznajemy osoby z przeszłości? Czytając o nich, słuchając opowiadań i pieśni, oglądając filmy, korzystając z materiałów zamieszczonych w Internecie. Tak uczniowie poznają także postacie biblijne, np. św. Józefa. Lekcję religii dla klas IV–VI poświęconą tej właśnie postaci proponuje dr Magdalena Krejpcio. Zachęcamy do skorzystania z prezentowanego scenariusza lekcji. Magdalena Krejpcio – doktor teologii o specjalizacji misjologia. Studia doktoranckie ukończyła na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Autorka dwóch publikacji w „Annales Misiologici Posnanienses” oraz artykułów opublikowanych w dwumiesięczniku „Misje Dzisiaj” i miesięczniku „Martyria”. Obecnie nauczyciel religii i języka angielskiego w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Magdalena Krejpcio – Scenariusz lekcji religii dla klas IV–VI szkoły podstawowej – Święty Józef jako wyjątkowa postać biblijna i wzór oddania woli Bożej Pobierz scenariusz
W czerwcu 2021 roku zamieściliśmy w „CENnych Wiadomościach” scenariusz zajęć prezentujący początkowy etap nauki gry w szachy. Propozycja prezentowana poniżej jest kontynuacją tych zajęć, a główny jej cel stanowi zapoznanie z bierkami oraz ich pozycjami wyjściowymi na szachownicy. Autorka scenariusza Grażyna Safianowska zadbała także o potrzebne do nauki materiały. Zapraszamy do korzystania. Grażyna Safianowska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 11 w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji szachowej oraz wykorzystania metod integracji sensorycznej w zajęciach plastycznych. Grażyna Safianowska – Scenariusz zajęć szachowych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej – Wojsko szachowe – ustawienie bierek na szachownicy Pobierz scenariusz
Gdzie to szczęście? Większość dorosłych odpowie od razu. A dzieci? Im trzeba wytłumaczyć, że szczęście nie jest czymś nieosiągalnym, lecz możemy doświadczać go codziennie, jeśli tylko potrafimy je dostrzec. Jak można to zrobić prezentuje Katarzyna Romanowska w kolejnej propozycji zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Zobaczmy jak. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczące metod pracy z czytelnikiem oraz wykorzystania narzędzi TIK, a także zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej – Gdzie to szczęście? Pobierz scenariusz Pobierz załącznik – Ilustracje
Co to jest kłopot? Jak na to pytanie odpowiedzą dzieci? Czy miały już jakieś kłopoty w swoim kilkuletnim życiu? Okazją do rozmowy na ten temat są proponowane przez Zytę Boćwińską zajęcia czytelnicze adresowane do dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej. Zajęcia mają także silny walor wychowawczy, ponieważ dzieci uczą się m.in. rozmawiać o kłopotach, przyznawać się do swoich błędów i wyciągać z nich wnioski. Lektura scenariusza natomiast kłopotliwa nie jest zupełnie, zatem bardzo ją polecamy. Zyta Boćwińska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi zajęcia dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej dotyczące edukacji czytelniczej. Zyta Boćwińska – Scenariusz lekcji bibliotecznej dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I–III szkoły podstawowej – Kłopot, czyli oswajanie tego, co trudne Pobierz scenariusz
Prezentowana poniżej propozycja metodyczna jest scenariuszem lekcji prowadzonej online. W okresach nauczania zdalnego nauczyciele różnych przedmiotów, korzystając z narzędzi internetowych, przygotowali mnóstwo materiałów, z którymi dzielą się w sieci z innymi nauczycielami. W opracowanym przez siebie scenariuszu lekcji języka polskiego w klasie V Teresa Zaforymska wykorzystuje takie właśnie materiały do pracy z lekturą. Zapraszamy do zapoznania się z tą propozycją. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie V szkoły podstawowej – Spotkanie z bohaterami powieści C. S. Lewisa „Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa” Pobierz scenariusz
Prowadzone w naszym Centrum w ubiegłych latach zajęcia szachowe cieszyły się dużym zainteresowaniem nauczycieli nie tylko szkół, ale także przedszkoli. Jak się bowiem okazuje, warto jest uczyć dzieci gry w szachy już od najmłodszych lat. Jak to robić? Na przykład wykorzystując bajki, których fabuła zachęca do podjęcia gry. Scenariusz takich zajęć przedstawia Grażyna Safianowska, dołączając tekst bajki oraz potrzebne do nauki materiały. Zachęcamy do korzystania. Grażyna Safianowska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 11 w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli z zakresu edukacji szachowej. Grażyna Safianowska – Scenariusz zajęć szachowych dla dzieci w wieku przedszkolnym – Szachownica doskonałe pola ćwiczeń Pobierz scenariusz Załącznik nr 1 Załącznik nr 2
Wykorzystanie w edukacji czytelniczej dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych nie tylko technologii informacyjno-komunikacyjnych, ale także elementów kodowania, to kolejna propozycja atrakcyjnych zajęć, przygotowana przez Katarzynę Romanowską. Najmłodsi uczniowie ćwiczą swobodne wypowiadanie się oraz planowanie i rozwiązywanie zadań we współpracy z innymi. Towarzyszy im, oprócz pewnego znanego kota, tekst piosenki przypominający kim jest przyjaciel. Zapraszamy do wykorzystania w pracy z dziećmi tej ciekawej dydaktycznie i wartościowej wychowawczo propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć – Znajdź drogę do zamku – zajęcia z elementami kodowania Pobierz scenariusz
Czasownik to wymagająca część mowy. Lubi odmieniać się przez osoby, liczby, rodzaje, czasy, tryby, strony. Aby nauka o tym, zwłaszcza dla młodszych uczniów, nie była nużąca, warto sprawić, by wykonawcami czynności były ciekawe postaci. Na przykład Kajko i Kokosz, Jaga, Lubawa, Mirmił i Hegemon z komiksu Janusza Christy. Adrianna Rybak zaprasza do Mirmiłowa na powtórzenie wiadomości o czasowniku. Prezentowany scenariusz jest także propozycją wykorzystania elementów kodowania na lekcji języka polskiego. Adrianna Rybak – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Uczenie języka ojczystego to jej pasja. W pracy z uczniami chętnie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Adrianna Rybak – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie szóstej szkoły podstawowej Pobierz scenariusz
„Uczeń objaśnia znaczenia związków frazeologicznych, poprawnie używa frazeologizmów” to tylko niektóre cele lekcji języka polskiego proponowanej przez Teresę Zaforymską. Scenariusz przewidziany jest do realizacji w klasie VI, ale właściwe rozumienie i poprawne stosowanie frazeologizmów to umiejętność przydatna wszystkim. Zapraszamy do lektury i wykorzystania scenariusza w pracy z uczniami. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI – Uwaga na frazeologizmy – utrwalenie wiadomości o frazeologii Pobierz scenariusz
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działań na potęgach i pierwiastkach to temat lekcji matematyki w klasie VII, której scenariusz przygotowała Barbara Jursza. Podczas tej lekcji uczniowie w grupach powtarzają i utrwalają umiejętność wykonywania działań na pierwiastkach i potęgach, ćwicząc przy tym swoją wytrwałość i systematyczność. Lekcję uatrakcyjnia gra Bingo matematyczne, która – jak podkreśla autorka – „doskonale sprawdza się w edukacji zdalnej”. Zachęcamy do wypróbowania. Barbara Jursza – nauczyciel doradca metodyczny matematyki w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Bakałarza w Bakałarzewie. Wspiera nauczycieli matematyki w zakresie organizacji, planowania i wzbogacania warsztatu pracy, inspiruje do podejmowania działań innowacyjnych oraz dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Barbara Jursza – Scenariusz lekcji matematyki w klasie VII – Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działań na potęgach i pierwiastkach Pobierz scenariusz
Położenie i ukształtowanie powierzchni Europy to temat ciekawy. Pozwala na podróże, chociażby po mapie. Na lekcji geografii uczniowie klasy VI poznają położenie Europy, jej linię brzegową i ukształtowanie powierzchni. Uczą się w atrakcyjny sposób, ponieważ dzięki zastosowaniu metody stolików zadaniowych sami zdobywają potrzebne informacje. Zapraszamy do zapoznania się z propozycją Elżbiety Podbielskiej. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie VI – Położenie i ukształtowanie powierzchni Europy Pobierz scenariusz
Jak uczniowie klasy IV mogą poznać zależności pokarmowe między organizmami? Na przykład uczestnicząc w inscenizacji „Jak żyje las”. Przy okazji utrwalają związane z tematem lekcji pojęcia: producenci, konsumenci, destruenci i rolę tych organizmów w łańcuchu pokarmowym. Taką lekcję prezentuje Elżbieta Podbielska. Nauczycieli przyrody zapraszamy do skorzystania z tej propozycji dydaktycznej. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV – Poznajemy zależności pokarmowe pomiędzy organizmami Pobierz scenariusz
Przygotowany przez Olgę Kłoczko scenariusz inscenizacji „Stworzenie świata” adresowany jest do dzieci z klas „0” i I-III i stanowi propozycję na Dzień Głośnego Czytania, chociaż aktualny jest w każdym czasie. Odnalezienie swoich kwestii ułatwi „aktorom” wprowadzenie kolorów do tekstu. Scenariusz skonstruowany jest w taki sposób, by w spektaklu brała udział także publiczność, co pozwala zaangażować młodych słuchaczy. Dlaczego scenariusz inscenizacji znalazł się w dziale „Zobacz moją lekcję”? Ponieważ to także atrakcyjna lekcja religii. Zapraszamy do lektury scenariusza i jego wykorzystania. Olga Kłoczko – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach oraz nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny „Inki” w Jeleniewie i w Szkole Podstawowej w Prudziszkach. Zajmuje się rozwijaniem u dzieci i młodzieży umiejętności artystycznych oraz logicznego myślenia, m.in. poprzez prowadzenie zajęć szachowych, a przede wszystkim kształtowaniem postaw młodych ludzi, wykorzystując do tego m.in. treści religijne. Organizuje i prowadzi dla nich rekolekcje, poświęcone interesującym ich tematom. Olga Kłoczko – Stworzenie świata Pobierz artykuł
W podstawie programowej języka polskiego dla klas IV-VI z 2017 roku jako jeden z gatunków literackich, który uczeń ma rozpoznać i wskazać jego cechy gatunkowe, wymieniona została przypowieść, a „wybrane przypowieści ewangeliczne” zostały wskazane jako lektury obowiązkowe. Teresa Zaforymska prezentuje propozycję lekcji w klasie VIII (w której realizowana jest „stara” podstawa programowa) poświęconej Przypowieści o synu marnotrawnym. Podczas zajęć uczniowie poznają definicję gatunku i jego cechy, a także malarską interpretację tej przypowieści autorstwa Rembrandta van Rijna. Treść przypowieści stanowi również materiał do pracy nad poszerzeniem słownictwa uczniów nazywającego cechy charakteru oraz stany emocjonalne. Zachęcamy do skorzystania z tej propozycji nauczycieli języka polskiego. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VIII – Czego uczy nas przypowieść „O synu marnotrawnym”? Pobierz scenariusz
W opublikowanych w poprzednim numerze „CENnych Wiadomości” Refleksjach nad pracą polonisty Teresa Zaforymska zwróciła uwagę na konieczność pracy nauczyciela ukierunkowanej na sprawne i poprawne posługiwanie się uczniów językiem ojczystym oraz systematyczne wzbogacanie ich słownictwa. W prezentowanym scenariuszu lekcji języka polskiego w klasie VII podaje przykład takiej pracy. To ciekawa propozycja dla polonistów, ale być może skorzystają z niej także wychowawcy klas – wszak podstawa programowa z 2017 roku na wszystkich nauczycieli nakłada obowiązek „kształtowania kompetencji językowych uczniów […]”. Zachęcamy do lektury nauczycieli wszystkich przedmiotów. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VII – „Poznać po mowie, co, kto ma w głowie” Pobierz scenariusz
Katarzyna Romanowska w kolejnym scenariuszu zajęć czytelniczych prezentuje, jak można u dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych kształtować umiejętność rozpoznawania uczuć własnych i innych osób oraz nazywać emocje związane ze strachem. Ponadto, dzieci ucząc się od siebie nawzajem, poznają sposoby pokonywania strachu oraz niewerbalnie wyrażają swoje emocje. Trudne zagadnienie, dzięki przedstawieniu go w przystępnej dla dzieci formie teatrzyku kamishibai, staje się zrozumiałe, a strachy „oswojone”. Scenariusz zawiera także załączniki – karty do teatrzyku kamishibai. Zachęcamy do korzystania z zamieszczonej propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej – Małe i duże strachy Pobierz scenariusz Pobierz karty kamishibai
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, a następnie formułowanie wniosków na podstawie uzyskanych w ten sposób danych to bardzo ważne umiejętności, wymagane w szkole, ale przede wszystkim przydatne w życiu. Elżbieta Podbielska prezentuje, jak można je kształtować podczas zajęć terenowych z geografii, realizowanych poza lekcją. Zapraszamy do zapoznania się z prezentowanym scenariuszem zajęć pozalekcyjnych z geografii. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz zajęć terenowych z geografii – Na mapie i w terenie – zajęcia praktyczne z geografii Pobierz scenariusz
Do najważniejszych umiejętności wskazanych w preambule podstawy programowej dla szkoły podstawowej należy poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł. Kształtowanie tej umiejętności odbywa się na wszystkich przedmiotach. Elżbieta Podbielska prezentuje, jak można zapoznać uczniów ze źródłami wiedzy ze swego przedmiotu, bazując na zasobach biblioteki szkolnej. Zachęcamy do zainspirowania się zamieszczoną propozycją lekcji geografii w klasie V. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie V szkoły podstawowej z wykorzystaniem zasobów biblioteki szkolnej Pobierz scenariusz
Dbałość o środowisko to potrzeba naszych czasów. Kształtować u dzieci postawę poszanowania przyrody trzeba od najmłodszych lat. Jak można to robić w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej prezentuje Katarzyna Romanowska. Poprzez zabawę oraz ciekawą formę teatrzyku kamishibai dzieci uczą się dbać o otaczającą przyrodę oraz poznają zasady segregacji śmieci. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonej propozycji zajęć. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych i klas I-III szkoły podstawowej – Dbamy o środowisko Pobierz scenariusz Pobierz prezentację
Środowisko przyrodnicze Afryki oraz zależności pomiędzy jego poszczególnymi elementami to tematyka lekcji geografii w klasie VIII. Elżbieta Podbielska proponuje, by uczniowie poznali te zagadnienia pracując m.in. metodą stolików zadaniowych. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonym scenariuszem lekcji geografii Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie VIII – Środowisko przyrodnicze Afryki Pobierz scenariusz
Co zachęci dzieci do czytania lektury? Z pewnością jej atrakcyjność, ale też przekonanie, że znajomość treści będzie podstawą ciekawej pracy i nauki połączonej z zabawą. Propozycję zajęć w klasie II, na których dzięki lekturze uczniowie nie tylko uczą się czytać, pisać i wypowiadać, ale także poznają świat i ćwiczą umiejętności matematyczne, doskonale się przy tym bawiąc, przedstawia Małgorzata Pol. Małgorzata Pol – nauczyciel doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 5 im. Alfreda Wierusz-Kowalskiego w Suwałkach. W swojej pracy stosuje nowoczesne metody nauczania oraz techniki improwizacji teatralnej. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Małgorzata Pol – Zajęcia związane z lekturą klasy II – Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Pobierz scenariusz
Najpierw Matematyczny Asie Wykonuj działania w nawiasie… Nie tylko ta rymowanka pomaga uczniom klasy czwartej zapamiętać kolejność wykonywania działań arytmetycznych. Ich uwagę i emocje angażuje także nietypowa sytuacja: wyrażenie arytmetyczne wielodziałaniowe jest przedstawiane jako pociąg. Ciekawym pomysłem na lekcję matematyki dzieli się Alicja Sulima. Zachęcamy do skorzystania. Alicja Sulima – nauczyciel doradca metodyczny matematyki w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie. Umożliwia dzielenie się wiedzą i wymianę doświadczeń nauczycielom matematyki, rozwija ich współpracę oraz inspiruje do podejmowania działań innowacyjnych. W pracy z uczniami stosuje atrakcyjne dla nich, aktywizujące metody nauczania. Alicja Sulima – Scenariusz lekcji matematyki w klasie czwartej szkoły podstawowej – Kolejność wykonywania działań Pobierz scenariusz
Nauczenie ortografii jest niełatwą sztuką. Trzeba znaleźć ciekawe sposoby zainteresowania uczniów zasadami i ćwiczeniem poprawnej pisowni. Jednym z pomysłów jest oparcie ćwiczeń na ciekawej lekturze. Dzieli się nim z Państwem autorka prezentowanego scenariusza lekcji. Adrianna Rybak – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Uczenie języka ojczystego to jej pasja. W pracy z uczniami chętnie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Adrianna Rybak – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie szóstej szkoły podstawowej Pobierz scenariusz
Uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych osób i uświadamianie konieczności niesienia im pomocy to jedno z najważniejszych zadań wychowawczych. Postawę otwartości i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka trzeba kształtować u dzieci od najmłodszych lat. Należy też wdrażać je do analizy własnego postępowania wobec innych. Zajęcia ukierunkowane na te właśnie cele nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej proponuje Katarzyna Romanowska. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonej propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych Pobierz scenariusz
Rozwijanie dziecięcej wyobraźni i zainteresowanie małych czytelników baśniami to główne cele zajęć czytelniczych, które proponuje Katarzyna Romanowska. Na zajęciach tych dzieci utrwalają znajomość klasycznych baśni, doskonale się przy tym bawiąc i aktywnie ucząc. Zamieszczony scenariusz jest propozycją adresowaną do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych Pobierz scenariusz
Od sierpnia 2019 roku funkcjonuje w Suwałkach Movement Arena. W obiekcie znajdują się trampoliny, poduszka powietrzna, basen z gąbkami, ścieżki akrobatyczne, a ponadto strefa squash, siłownia, strefa malucha, salki urodzinowe i strefa parkour. Scenariusz zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej autorstwa trenera Michała Betchera prezentuje, jak nauczyć dzieci technik tej ostatniej dyscypliny – parkour, polegającej na pokonywaniu w biegu znajdujących się na drodze przeszkód w sposób jak najprostszy, a zarazem najszybszy. Uczniowie poznają podstawy parkour: – roll (przewrót przez ramię), – speed (przeskok z jedną ręką na przeszkodzie), ucząc się w ten sposób poruszania się po przeszkodach oraz bezpiecznego lądowania. Zapraszamy do lektury scenariusza oraz korzystania z obiektu Movement Arena w Suwałkach. Michał Betcher – trener w Klubie Sportowym Movement, na co dzień prowadzący zajęcia w Movement Arena, gdzie od kilku lat przekazuje swoją wiedzę z dziedziny parkour, freerunning i elementów akrobatyki. Swoje doświadczenie zdobywa od ponad 11 lat, aktywnie działając na polskiej scenie parkour. Do jego osiągnięć należą 1 miejsce w kategorii Skill podczas Międzynarodowego Festiwalu Parkour w 2019 oraz 1 miejsce w kategorii Speed podczas Międzynarodowego Festiwalu Parkour w 2018 roku. Zdobył także 2 miejsce oraz Best Trick podczas zlotu Zjednoczony Lublin w 2019 roku. […]
Jak wykorzystać w dydaktyce wiedzę z zakresu neurodydaktyki? Przygotowany przez Justynę Bober scenariusz lekcji to prezentuje. Propozycja adresowana jest do wszystkich wychowawców, nauczycieli plastyki i języka polskiego. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Scenariusz lekcji wychowawczej, plastyki lub języka polskiego w szkole podstawowej (klasy V–VIII) wykorzystującej elementy neurodydaktyki Pobierz scenariusz