Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Uczę zawodu
Archiwum CENnych Wiadomości
Tuż przed wakacjami, czyli wolnym czasem, w którym można sobie wiele spraw przemyśleć, Anna Peza zaprasza do zastanowienia się nad rozwojem talentów uczniów i własnych dzieci. Czy te talenty dostrzegamy? Czy umiemy je wydobyć i wspierać ich rozwój? Czy nie zapodziała się gdzieś jeszcze etykieta, która przesłania prawdziwy potencjał dziecka? Zapraszamy do lektury tego refleksyjnego artykułu i cierpliwego odkrywania dziecięcych talentów. Anna Peza – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego. Prowadzi zajęcia z języka polskiego jako obcego, organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji społecznych oraz pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie. Jest mediatorem, w tym edukatorem mediacji rówieśniczych. Anna Peza – W poszukiwaniu ukrytych dziecięcych talentów – czyli wzmacniaj, a nie etykietuj Pobierz artykuł
„Ach, ta dzisiejsza młodzież” narzekali starożytni. Brzmi znajomo? Dlaczego? Na przestrzeni tysiącleci młodzi ludzie w wieku lat -nastu rozpoczynali osobisty bój o własną autonomię, czasem w sposób nazbyt zdecydowany. Co mogą zrobić w tej sytuacji rodzice i wychowawcy? Starać się rozumieć, co dzieje się z kształtującym się człowiekiem i go wspierać. Jak to robić podpowiada Anna Peza w artykule „Nastolatek na zakręcie. O (nie) takim strasznym dorastaniu”. Zapraszamy do lektury. Anna Peza – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, egzaminator egzaminu maturalnego z języka polskiego. Prowadzi zajęcia z języka polskiego jako obcego, organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształtowania kompetencji społecznych oraz pracy z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznie. Jest mediatorem, w tym edukatorem mediacji rówieśniczych. Anna Peza – Nastolatek na zakręcie. O (nie) takim strasznym dorastaniu Pobierz artykuł
Czterdzieści pięć minut. Dla jednych nauczycieli to najdłuższa godzina dydaktyczna, dla innych zbyt krótka. O jaką godzinę chodzi? O tę z wychowawcą. Od czego zależy jej, odczuwana przez wychowawcę, długość? Podobnie jak w przypadku każdej lekcji, od tego, jak ją zaplanujemy, co będzie jej celem i treścią. Przydatną propozycję, jak godzinę z wychowawcą uczynić „krótką”, przedstawia Joanna Stabińska. Zapraszamy do zapoznania się z nią przede wszystkim wychowawców klas, ale także pozostałych nauczycieli. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Najdłuższe czterdzieści pięć minut w tygodniu? Pobierz artykuł
Pedagodzy specjalni i specjaliści „na świeczniku”? – pyta dr Dorota Koncewicz już w tytule swego artykułu, w którym analizuje ich zadania w kontekście obowiązujących przepisów oświatowych, kierunków polityki oświatowej państwa wyznaczonych na bieżący rok szkolny oraz zadania nadzoru pedagogicznego w zakresie kontroli. Przypomina również, że w szkole do planowania i prowadzenia działań dotyczących udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej zobowiązani są wszyscy nauczyciele, niezbędna jest więc współpraca całego zespołu. Zachęcamy zatem wszystkich nauczycieli do lektury tego ważnego artykułu. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach; doktor nauk o zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, pedagog specjalny, surdopedagog, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, socjoterapeuta, edukator i tłumacz języka migowego. Wspiera nauczycieli w ich pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz profesjonalnej współpracy z rodziną. Dorota Koncewicz – Pedagodzy specjalni i specjaliści „na świeczniku”? Pobierz artykuł
Kim jest AS? Dzieckiem z zespołem Aspergera. Uczniowie z tym zaburzeniem uczęszczają do szkół masowych i choć trafne diagnozy stawiane są od wielu lat, niejednokrotnie nauczyciele nie są przygotowani do pracy z takimi dziećmi. Tym bardziej rodzice. Czym jest zespół Aspergera, jakie są jego objawy i jak można w rodzinie pracować nad rozwojem ASa przedstawia w swoim artykule Katarzyna Kozłowska. Zachęcamy do lektury tego ważnego opracowania wszystkich nauczycieli oraz rodziców dzieci z zespołem Aspergera. Katarzyna Kozłowska – nauczyciel bibliotekarz, do niedawna również nauczyciel muzyki w Szkole Podstawowej nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku. Ukończyła studia podyplomowe w zakresie terapii pedagogicznej i socjoterapii. Na co dzień aktywna propagatorka czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, organizatorka wielu akcji zainicjowanych przez bibliotekę szkolną. Jej pracy przyświeca hasło: „Biblioteka dobre miejsce dla człowieka”. Taką bibliotekę, „na miarę czasów” wszechobecnego rozwoju technologicznego, stara się kreować w swojej szkole. Nie wypożyczalnię książek, lecz miejsce, które przyciąga, inspiruje, zaciekawia. Katarzyna Kozłowska – Terapeutyczny wpływ rodziny na funkcjonowanie dziecka z zespołem Aspergera Pobierz artykuł
Kto w szkole jest „człowiekiem do zadań specjalnych”? Od lipca i sierpnia tego roku można tak określić pedagoga specjalnego. Jakie wymagania musi on spełnić, jakimi cechami powinien się odznaczać oraz jakie zadania zostały przed nim postawione wyjaśnia w swoim artykule dr Dorota Koncewicz. Autorka, podkreślając etyczny wymiar pracy tego pedagoga, analizuje aktualne akty prawne regulujące jego funkcjonowanie w szkole i – co oczywiste – zachęca do współpracy z nim innych nauczycieli. Do refleksyjnej lektury zamieszczonego artykułu zachęcamy zatem wszystkich nauczycieli pracujących z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach; doktor nauk o zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, pedagog specjalny, surdopedagog, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, socjoterapeuta, edukator i tłumacz języka migowego. Wspiera nauczycieli w ich pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz profesjonalnej współpracy z rodziną. Dorota Koncewicz – Pedagog specjalny – człowiek do zadań „specjalnych” w szkole Pobierz artykuł
Jak podzielić zadania, jak oddzielić „klientów”? – pyta Joanna Stabińska w artykule „Od przybytku głowa nie boli?”. Czyje zadania? Czyich „klientów”? Jak wiemy, od 1 września br. w placówkach ogólnodostępnych powinien być zatrudniony m.in. pedagog specjalny, a że pracuje już tam pedagog, warto byłoby, aby ze sobą współpracowali, rozsądnie dzieląc się zadaniami. Omówienie tej nowej sytuacji, wraz z odwołaniem do odpowiednich aktów prawnych, znajdziemy w niniejszym artykule. Zapraszamy do lektury. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Od przybytku głowa nie boli? Pedagog specjalny w szkole Pobierz artykuł
Czy zastanawiali się Państwo kiedyś nad tym, co dokładnie znaczy „być wychowawcą”? Jakie obowiązki wiążą się z tą funkcją, jaka odpowiedzialność spoczywa na barkach wychowawcy, na przykład klasy? O tych obowiązkach, zadaniach, ale także roli wychowawcy w kształtowaniu klasy jako grupy i czuwaniu nad rozwojem podopiecznych pisze Joanna Stabińska w artykule „Być wychowawcą…” Wielokropek zachęca do refleksji po lekturze. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Być wychowawcą… Pobierz artykuł
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej czytamy, że szkolna pomoc psychologiczna polega m.in. na „rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia”. Ale czy działaniami tymi mają być objęci tylko uczniowie posiadający orzeczenie lub opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, czy może wszyscy nasi podopieczni? Do refleksji nad tym zagadnieniem zachęca dr Dorota Koncewicz, proponując jednocześnie proste narzędzie uwzględniające podstawowe obszary funkcjonowania dziecka i charakteryzując dwa bardzo istotne obszary jego rozwoju. Zapraszamy do lektury artykułu „O potrzebach rozwojowych ucznia z refleksją”. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach; doktor nauk o zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, pedagog specjalny, surdopedagog, absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie, socjoterapeuta, edukator i tłumacz języka migowego. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia nauczycieli dotyczące głównie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych oraz profesjonalnej współpracy z rodziną. Dorota Koncewicz – O potrzebach rozwojowych ucznia z refleksją Pobierz artykuł
Rada pedagogiczna jest zespołem, na czele którego stoi dyrektor szkoły, jako lider. Skoro jest zespołem, to podlega wszelkim zasadom związanym z pracą grupową – pisze dr Dorota Koncewicz we wstępie artykułu „O współpracy nauczycieli z refleksją”. Te zasady autorka tekstu wymienia i zachęca do przyjrzenia się zespołowi nauczycielskiemu we własnej placówce, także w świetle wymagań stawianym przez prawo. Zachęcamy do lektury i refleksji. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach; doktor nauk o zdrowiu na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku, surdopedagog, socjoterapeuta, edukator i tłumacz języka migowego. Dorota Koncewicz – O współpracy nauczycieli z refleksją Pobierz artykuł
Kolejną część swego cyklu artykułów Nie taka pomoc straszna Joanna Stabińska poświęca pracy z uczniem z afazją. Wyjaśnia, czym się charakteryzuje to zaburzenie, wskazuje kolejne kroki w pracy z uczniem z afazją, radzi, na co zwracać uwagę oceniając pracę tego ucznia. Przypomina także o konieczności włączenia się w pomoc dziecku z afazją jego rodziców. Zapraszamy do lektury. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Nie taka pomoc straszna – cz. 5 Pobierz artykuł
„Nie potrafi się zachować, a ja mam poświęcać swój czas kosztem naprawdę potrzebujących?”. Na to pytanie, dotyczące ucznia z niedostosowaniem społecznym, odpowiedź brzmi: tak, bo ten uczeń należy do tych „naprawdę potrzebujących”. Jak organizować pomoc psychologiczno-pedagogiczną dla uczniów niedostosowanych społecznie oraz dla uczniów zagrożonych takim niedostosowaniem radzi Joanna Stabińska w czwartej części cyklu Nie taka pomoc straszna. Zapraszamy do lektury. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Lotników Polskich w Płocicznie-Tartak. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Nie taka pomoc straszna – cz. 4 Pobierz artykuł
„Izolacja, ograniczony kontakt z innymi ludźmi, praca zdalna, niepewne jutro. Jakże trudno zaakceptować to, co się wokół dzieje. Rzeczywistość w czasie pandemii stawia coraz większe wyzwania i staje się coraz bardziej wymagająca” – tak opisuje obecną sytuację Dorota Hołownia-Dudek i przedstawia opracowane przez psychologów sposoby radzenia sobie ze stresem. Mamy nadzieję, że prezentowane propozycje pomogą także Państwu przetrwać doświadczenie, które przeżywamy. Zachęcamy do lektury artykułu. Dorota Hołownia-Dudek – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel języka angielskiego w III Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Alfreda Lityńskiego W Suwałkach. Organizuje i prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie realizacji podstawy programowej i metodyki nauczania języka angielskiego, umiejętności i kompetencji kluczowych oraz oceniania kształtującego, wspierającego rozwój ucznia. Dorota Hołownia-Dudek – Koronawirus: jak wspierać siebie i innych? Pobierz artykuł
Trzecia część artykułu Joanny Stabińskiej Nie taka pomoc straszna poświęcona jest organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w sytuacjach kryzysowej i traumatycznej. Czym dla ucznia jest kryzys, czym trauma i w jaki sposób szkoła może pomóc uczniom dotkniętym takim doświadczeniem, dowiemy się czytając poniższy artykuł. Zapraszamy do lektury. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Nie taka pomoc straszna – cz. 3 Pobierz artykuł
Przedszkola, szkoły i placówki zobowiązane są do organizowania potrzebującym uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Pracy związanej z organizacją, udzielaniem i dokumentowaniem tej pomocy jest niezwykle dużo. Jak ją polubić, planować i prowadzić radzi w zamieszczonym artykule Dorota Koncewicz. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, edukacji zdrowotnej, kształcenia zawodowego oraz przygotowania ucznia do egzaminu zawodowego. Edukator i tłumacz przysięgły języka migowego. Dorota Koncewicz – Pomoc psychologiczno-pedagogiczna – jak ją polubić, planować, prowadzić… Pobierz artykuł
W pierwszej części artykułu, opublikowanej w grudniowym numerze „CENnych Wiadomości”, Joanna Stabińska wymieniła grupy uczniów wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz omówiła sposób organizowania pomocy uczniom z niepowodzeniami edukacyjnymi. W części drugiej zajmuje się grupą uczniów przewlekle chorych i wskazuje działania, jakie powinna podjąć szkoła, by taką pomoc im zapewnić. Zaznacza, że oprócz kwestii nauczania, należy mieć na uwadze relacje tych uczniów w klasie. Zachęcamy do lektury tego artykułu wszystkich nauczycieli i wychowawców. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Nie taka pomoc straszna – cz. 2 Pobierz artykuł
Komu?, kto?, jak?, gdzie? – to pytania dotyczące organizowania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Stawia je Joanna Stabińska i na pierwsze z nich odpowiada w niniejszym artykule. Grup adresatów tej pomocy jest wiele. W prezentowanym tekście omówiona została jedna z nich. Poznajemy także odpowiedzi na pytania kto? i jak? dotyczące omawianego zagadnienia, czyli dowiadujemy się, kto i jakie działania może podjąć, by pomóc potrzebującym uczniom. O organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla kolejnych grup uczniów dowiemy się w następnych numerach „CENnych Wiadomości”. Joanna Stabińska – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, edukacji włączającej oraz planowania działań wychowawczych i profilaktycznych w szkole. Joanna Stabińska – Nie taka pomoc straszna Pobierz artykuł
Pedagog szkolny to swego rodzaju „omnibus” w sprawach wychowawczych, dydaktycznych, opiekuńczych, profilaktycznych – pisze Dorota Koncewicz i zaprasza pedagogów do udziału w sieci współpracy i samokształcenia. Dorota Koncewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się pracą z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, edukacją zdrowotną, kształceniem zawodowym oraz przygotowaniem ucznia do egzaminu zawodowego. Dorota Koncewicz – Szkolne wyzwania pedagogów Pobierz artykuł