Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Czy istnieje „receptura na wykonanie ewaluacji”? Oczywiście! Podaje ją Lidia Kłoczko w prezentowanym artykule „Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna?”. Na postawione w tytule pytanie autorka bardzo dokładnie i w uporządkowany sposób odpowiada. Przywołuje definicje ewaluacji, analizuje je, po czym w bardzo merytoryczny, a jednocześnie przystępny sposób ukazuje cały proces. Z tego przepisu na pewno warto skorzystać. Prezentowany tekst rozpoczyna cykl artykułów dotyczących nadzoru pedagogicznego, które będą zamieszczane w kolejnych wydaniach „CENnych Wiadomości”. Zachęcamy do wykorzystania podpowiedzi znajdujących się w części I oraz lektury następnych. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna? cz. I Pobierz artykuł
Nauczanie zdalne nie zakończyło się wraz z ubiegłym rokiem szkolnym – to wiemy na pewno. Że jego prowadzenie przysparzało niemało kłopotów, też wiemy. Teraz, bogatsi o wiosenne doświadczenia, przygotowujemy się do tej formy pracy. Warto, by szkoła wybrała jedną platformę, z której będą korzystać nauczyciele i uczniowie oraz ich rodzice. I oczywiście dyrektor szkoły. Tą platformą może być na przykład Office 365. Dlaczego właśnie ta, wyjaśnia Jarosław Cezary Słabiński. Zapraszamy do poznania walorów platformy Microsoft 365 z MS Teams. Jarosław Cezary Słabiński – nauczyciel konsultant i wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nowych technologii w nauczaniu, obecnie także w nauczaniu zdalnym, bezpieczeństwa w szkole i w Internecie. Koordynator merytoryczny Podlaskiej Platformy Edukacyjnej. Jarosław Cezary Słabiński – Jak możemy przygotować szkołę do zdalnego nauczania? Pobierz artykuł
„Czym jest rozwój zawodowy?” – tym pytaniem Lidia Kłoczko rozpoczyna swoje rozważania dotyczące rozwoju oraz form jego wsparcia. Wskazuje, że zarówno rozwój zawodowy dyrektora szkoły, jak i nauczycieli „może być wspierany na wiele sposobów” i kilka z nich omawia. Takie wsparcie okazuje się bardzo przydatne w sytuacji nowego doświadczenia, jakim niewątpliwie jest zdalne nauczanie. W sytuacji „nowego” trzeba też dać sobie prawo do błędu, by także na nim się uczyć. Zapraszamy do refleksji nad rozwojem zawodowym własnym i nauczycieli oraz możliwościami jego wspierania. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, oceniania osiągnięć uczniów, ewaluacji wewnętrznej oraz edukacji polonistycznej. Lidia Kłoczko – Rozwój zawodowy a formy wsparcia i współpracy Pobierz artykuł
Wśród wielu regulacji obowiązujących w szkole muszą być także te dotyczące organizacji wycieczek szkolnych. Wynikają one z przepisów prawa. Jakie formy przybierają organizowane w szkole krajoznawstwo i turystyka oraz związane z nimi zadania dyrektora przedstawia w zamieszczonym artykule Jarosław Cezary Słabiński. Przypomina także, jakie obowiązkowe dokumenty należy przygotować przed wyjazdem z uczniami oraz podaje wykaz aktów prawnych regulujących kwestie organizacji krajoznawstwa i turystyki. Ten swoisty niezbędnik dyrektora przyda się zapewne jeszcze tej wiosny. Jarosław Cezary Słabiński – wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nowych technologii w nauczaniu, bezpieczeństwa w szkole i w Internecie, organizacji wycieczek szkolnych i wypoczynku oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania oświatą. Koordynator merytoryczny Podlaskiej Platformy Edukacyjnej. Jarosław Cezary Słabiński – Organizacja wycieczek szkolnych – zadania dyrektora Pobierz artykuł
„Od 1 września 2017 roku innowacyjność stała się integralnym elementem działalności szkoły/placówki i została wpisana do ustawy. Tak więc szkoła/placówka prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i innowacyjną” – pisze Andrzej Matusiewicz, a następnie przedstawia kolejne działania nauczyciela prowadzące do opracowania i wdrożenia innowacji. Określa też, jakie kroki, związane z działalnością innowacyjną, należy podjąć w szkole lub placówce. Zachęcamy do zapoznania się z tym swoistym „przewodnikiem” zarówno dyrektorów szkół i placówek, jak też nauczycieli opracowujących innowacje. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Innowacje pedagogiczne – formalności krok po kroku Pobierz artykuł
Organizację i przebieg posiedzeń rady pedagogicznej opisuje jej regulamin. Szczególnie istotny jest tryb podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał. Andrzej Matusiewicz w poniższym artykule wyjaśnia, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie, by uchwała została podjęta w sposób zgodny z prawem i podaje propozycje takich zapisów. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Głosowanie jawne i tajne w regulaminach rad pedagogicznych Pobierz artykuł
„Kompleksowe, zewnętrzne, procesowe… czyli jakie?” Prowadzone od kilku lat wspomaganie rozwoju szkół i placówek niejedno ma imię. Artykuł Lidii Kłoczko prezentuje istotę procesu, jego etapy oraz wskazywane przez uczestników efekty. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, oceniania osiągnięć uczniów, ewaluacji wewnętrznej oraz edukacji polonistycznej. Lidia Kłoczko – Kompleksowe, zewnętrzne, procesowe… czyli jakie? Pobierz artykuł