OFERTA FORM DOSKONALENIA
Szkolenia we wrześniu 2023
FD-81 Zakres szkolenia: nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe: Erasmus, eTwinning, English Teaching Activities. Doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego, widoczne uczenie się (Visible Learning), kryteria sukcesu i ocenianie kształtujące w nauce języka, język angielski w uczeniu innych przedmiotów (CLIL), uczenie społeczno-emocjonalne (SEL), indywidualizacja (Modern Classroom Project), wykorzystanie AI w pracy nauczyciela, gamifikacja i wykorzystanie gier i zabaw, uczenie nastawione na działanie, organizowanie pracy w grupach. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego terenów przygranicznych Polski i Litwy Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 spotkań po 3 godz. dyd.) Uwagi: Zajęcia stacjonarne w godz. 16.00–18.30, zajęcia online w godz. 17.30–19.45.
KK-1 Zakres szkolenia: Przywództwo edukacyjne w szkole. Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego. Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym. Adresaci: nauczyciele zainteresowani uzyskaniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk kierowniczych w oświacie, wicedyrektorzy nieposiadający takich kwalifikacji Czas trwania kursu: sierpień 2023 – maj 2024 Osoby prowadzące: Lidia Kłoczko, Jan Bielecki, dr Dorota Koncewicz, Andrzej Matusiewicz, dr Jarosław Schabieński, Jarosław Cezary Słabiński, Joanna Soćko Liczba godzin dydaktycznych: 210
FD-51 Zakres szkolenia: oficjalne układy i klony Arduino, najważniejsze elementy i wyprowadzenia w mikrokontrolerze Arduino UNO, realizacja prostego układu testowego na płytce stykowej, instalacja oprogramowania mikrokontrolera, realizacja sterowania układu testowego z wykorzystaniem Arduino UNO. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: podczas warsztatów warto pracować z własnym mikrokontrolerem.
FD-100 Zakres szkolenia: zabawa tropiąca jako wartościowa forma wzbogacająca pracę wychowawczo-dydaktyczną, zbieranie skarbów natury, wykonanie pracy plastycznej ze zdobytych materiałów. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, religii, wychowawcy w świetlicach szkolnych, wychowawcy klas i inni zainteresowani Kierownik szkolenia: Olga Kłoczko Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-108 Zakres szkolenia: dzielenie się dobrymi praktykami, uczenie metodą projektu, praca bez stopni, gry i zabawy, budowanie zespołu, komunikacja, kreatywność, pomysły uczestników sieci. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia: Justyna Bober / Justyna Bober, Anna Peza, Bożena Szczęsnowicz Liczba godzin dydaktycznych: 6 (3 spotkania po 2 godz. dyd.)
FD-67 Zakres szkolenia: „obowiązkowe” wiadomości dotyczące lektur, lektury a tematyka prac pisemnych, propozycje „pigułek” lekturowych. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-21 Zakres szkolenia: ocenianie szkolne w aktach prawnych – analiza zapisów, ocenianie wewnątrzszkolne w statucie szkoły, czyli co jest niezbędne, czego należy unikać – odpowiedzialność dyrektora i nauczycieli, monitorowanie osiągnięć ucznia – ocenianie wspierające a sumujące, błędy i nieporozumienia związane z ocenianiem szkolnym – przykłady konstruktywnych rozwiązań. Adresaci: dyrektorzy, wicedyrektorzy szkół, zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia: Lidia Kłoczko Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Warsztaty dedykowane są w szczególności dyrektorom nowo powołanym.
FD-52 Zakres szkolenia: symulacja działania układów testowych w chmurze, budowa i realizacja sterowania złożonych układów z wykorzystaniem Arduino UNO. Adresaci: zainteresowani nauczyciele, uczestnicy szkolenia Wprowadzenie do programowania mikrokontrolera Arduino UNO Kierownik szkolenia: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Podczas warsztatów warto pracować z własnym mikrokontrolerem.
FD-68 Zakres szkolenia: wykorzystanie kodów QR i aplikacji do generowanie kodów QR, generowanie kodów do zamalowania, wykorzystanie programu Canva do generowania kodów i tworzenia kart pracy, przygotowanie zadań samosprawdzających się dla uczniów do pracy indywidualnej, do wykorzystania w stacjach zadaniowych, pokojach zagadek, zadaniach domowych, do przygotowania banku zadań. Adresaci: nauczyciele języka polskiego Kierownik szkolenia: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-85 Zakres szkolenia: podstawa programowa a metodyka wprowadzania i utrwalania liter, podstawa programowa a kształtowanie pojęcia liczby, gry stolikowe (planszowe, karciane i z kostką) do utrwalania liter oraz kształtowania pojęć liczbowych. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 5
FD-24 Zakres szkolenia: jak zaplanować pracę na zajęciach przedmiotowych w klasie zróżnicowanej kulturowo? jak wygląda praca według modelu WISE w klasie międzykulturowej? metody, techniki i narzędzia angażujące uczniów do twórczej pracy na lekcjach języka polskiego jako obcego. Adresaci: nauczyciele języka polskiego i języków obcych w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Kierownik szkolenia: Anna Peza Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-69 Zakres szkolenia: podstawowe zasady sztuki pięknego i skutecznego mówienia, najważniejsze chwyty i figury retoryczne, budowanie wypowiedzi perswazyjnych na lekcjach języka polskiego, cechy stylu retorycznego, retoryka w praktyce szkolnej. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół ponadpodstawowych i inni zainteresowani Kierownik szkolenia: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 spotkania po 3 godz. dyd.)
FD-110 Zakres szkolenia: obchody XV Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery 2023 „Talent i praca – to się opłaca!”: 16–22.10. 2023 r., organizacja dnia kariery zawodowej w szkole, efektywne doradztwo zawodowe dla dzieci i młodzieży, współpraca doradców zawodowych, wychowawców, nauczycieli i rodziców, planowanie ścieżki kariery zawodowej w szkole podstawowej, przykłady dobrych praktyk. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia: dr Joanna Kalejta / dr Joanna Kalejta, Anna Peza Liczba godzin dydaktycznych: 4
KK-2 Zakres szkolenia: zagadnienia dotyczące podstawy wychowania do życia w rodzinie, zagadnienia psychologiczno-pedagogiczne, zagadnienia biomedyczne, zagadnienia seksuologiczne, dydaktyka wychowania do życia w rodzinie, praktyki pedagogiczne. Po ukończeniu kursu uczestnicy uzyskają kwalifikacje do nauczania przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w szkołach podstawowych. Adresaci: nauczyciele posiadający kwalifikacje (w tym przygotowanie pedagogiczne) do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych, określone w przepisach Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz.1289) Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz / edukatorzy i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 240 Uwagi: Zajęcia dydaktyczne będą realizowane według ramowego planu i programu zatwierdzonego 27 kwietnia 2023 roku przez Ministra Edukacji i Nauki, w trybie blended-learning: zajęcia online – MS TEAMS, zajęcia stacjonarne – Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Ogólna liczba godzin kursu: 300, w tym 240 godzin zajęć dydaktycznych oraz 60 godzin praktyk pedagogicznych.
FD-66 Zakres szkolenia: wykorzystanie wniosków płynących z egzaminu maturalnego z języka polskiego w formule 2023, język polski w użyciu, test historycznoliteracki, wypracowanie z języka polskiego na poziomie podstawowym – planowanie pracy, pisanie „po śladzie”, jakich wskazówek można udzielić uczniom przed egzaminem w 2024 roku. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół ponadpodstawowych Kierownik szkolenia: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 3.
Szkolenia w październiku 2023
FD-39 Zakres szkolenia: logowanie do Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, obsługa panelu użytkownika i panelu administracyjnego, komponowanie własnego materiału z wykorzystaniem zasobów platformy i kreatora, tworzenie ścieżek nauki, udostępnianie materiałów. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek Kierownik szkolenia: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-70 Zakres szkolenia: wykorzystanie elementów myślenia krytycznego na lekcjach języka polskiego, planowanie zajęć, rutyny w myśleniu krytycznym, nietradycyjne sposoby pracy z lekturą szkolną. Adresaci: nauczyciele języka polskiego Kierownik szkolenia: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-105 Zakres szkolenia: podniesienie poziomu umiejętności gry w szachy, sylwetki sławnych szachistów, zagadki i łamigłówki szachowe rozwijające kreatywność ucznia, dobre praktyki. Adresaci: nauczyciele edukacji przez szachy i inni zainteresowani Kierownik szkolenia: Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 spotkania po 3 godz. dyd.)
KK-2 Zakres szkolenia: zagadnienia dotyczące podstawy wychowania do życia w rodzinie, zagadnienia psychologiczno-pedagogiczne, zagadnienia biomedyczne, zagadnienia seksuologiczne, dydaktyka wychowania do życia w rodzinie, praktyki pedagogiczne. Po ukończeniu kursu uczestnicy uzyskają kwalifikacje do nauczania przedmiotu Wychowanie do życia w rodzinie w szkołach podstawowych. Adresaci: nauczyciele posiadający kwalifikacje (w tym przygotowanie pedagogiczne) do zajmowania stanowiska nauczyciela w szkołach podstawowych, określone w przepisach Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2020 r., poz.1289) Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz / edukatorzy i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 240 Uwagi: Zajęcia dydaktyczne będą realizowane według ramowego planu i programu zatwierdzonego 27 kwietnia 2023 roku przez Ministra Edukacji i Nauki, w trybie blended-learning: zajęcia online – MS TEAMS, zajęcia stacjonarne – Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Ogólna liczba godzin kursu: 300, w tym 240 godzin zajęć dydaktycznych oraz 60 godzin praktyk pedagogicznych.
FD-63 Zakres szkolenia: narzędzia przydatne w pracy nauczyciela do przygotowywania lekcji, testów, quizów, animacji, prezentacji, wirtualnej współpracy i kształcenia różnych sprawności językowych (m.in. Edpuzzle, Canva, Wakelet, generatory kodów QR, narzędzia AI). Adresaci: nauczyciele języka polskiego, angielskiego i innych przedmiotów Kierownik szkolenia: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 spotkań po 3 godz. dyd.) Uwagi: Zajęcia stacjonarne w godz.16.00–18.30, zajęcia online w godz. 17.30–19.45.
FD-86 Zakres szkolenia: jesienne elementy dekoracyjne z wykorzystaniem sztuki origami i elementów systemu Edukacja przez ruch, pomysły na listopadowe święta. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 5
FD-71 Zakres szkolenia: nowe lektury w szkole ponadpodstawowej – scenariusze zajęć, karty pracy, prezentacje. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół ponadpodstawowych Kierownik szkolenia: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 8 (4 spotkania po 2 godz. dyd.)
FD-128 Zakres szkolenia: organizacja krajoznawstwa i turystyki, rodzaje i formy krajoznawstwa i turystyki, przygotowanie i dokumentowanie wycieczki szkolnej, zasady bezpieczeństwa i higieny na wycieczkach szkolnych, przepisy prawne. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia: Jarosław Cezary Słabiński Liczba godzin dydaktycznych: 10
FD-54 Zakres szkolenia: wymagania Rządowego programu „Laboratoria przyszłości”, ustalenie potrzeb szkół i planowanie pracy sieci, wymiana doświadczeń. Adresaci: nauczyciele szkół podstawowych z powiatów augustowskiego, grajewskiego, sejneńskiego, sokólskiego i suwalskiego uczestniczący w programie „Laboratoria przyszłości” Kierownik szkolenia: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 8 (4 spotkania po 2 godz.) Uwagi: Terminy kolejnych spotkań zostaną ustalone z uczestnikami sieci.
FD-72 Zakres szkolenia: atrakcyjne sposoby wzbogacania słownictwa uczniów (m.in. storrytelling, kości opowieści, metoda world café); wykorzystanie narzędzi internetowych, teksty i karty pracy do ćwiczeń na lekcji. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 5
FD-59 Zakres szkolenia: szczegółowy zakres szkolenia, po uzgodnieniu z OBEN IPN w Białymstoku, zostanie podany w październikowej ofercie form doskonalenia. Adresaci: nauczyciele historii oraz historii i teraźniejszości Kierownik szkolenia: Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 6 (2 spotkania po 3 godz. dyd.)
FD-144 Zakres szkolenia: jak pracować z dzieckiem i rodzicem odmiennym kulturowo, wymiary kulturowe i wynikające z nich nieporozumienia w życiu, szkole, klasie, wielokulturowość, a edukacja. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-121 Zakres szkolenia: potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia z orzeczeniem/opinią, bieżąca obserwacja pedagogiczna, organizacja procesu edukacyjnego ucznia z orzeczeniem/opinią, zadania nauczyciela w pracy z uczniem posiadającym orzeczenie/opinię. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-40 Zakres szkolenia: Chat GPT, Twee i inne programy wykorzystujące sztuczną inteligencję, które można zastosować w pracy nauczyciela, rola nauczyciela w świecie sztucznej inteligencji, korzystanie z podpowiedzi (promptów). Adresaci: nauczyciele wszystkich przedmiotów Kierownik szkolenia: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Zajęcia prowadzone będą stacjonarnie lub online.
FD-111 Zakres szkolenia: Erasmus Days 2023: 12–14.10.2023, przykłady realizacji działań projektowych, wykorzystanie programu Erasmus w szkole, wniosek o dofinansowanie z programu Erasmus. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Joanna Kalejta/ dr Joanna Kalejta, Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 5
FD-145 Zakres szkolenia: przestrzeń, kształty, kolory, kategoryzacja, koncepcje liczb, symboli, działań, szacowanie, liczenie, porównanie, schematy, funkcje i algebra, kierunki, miary. Adresaci: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-2 Zakres szkolenia: antypolski dyskurs polityczny w Republice Weimarskiej, propaganda III Rzeszy wobec Polaków. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.
FD-28 Zakres szkolenia: problematyka trudności w uczeniu się, etapy planowania pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych z uwzględnieniem dostosowań wymagań edukacyjnych, metody i zasady pracy w zróżnicowanej klasie. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia: Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-120 Zakres szkolenia: charakterystyka ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, wskazówki do opracowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, dostosowanie wymagań – ocenianie ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej a zajęcia rewalidacyjne. Adresaci: nauczyciele pracujący z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, specjaliści Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-75 Zakres szkolenia: Metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy efektywnie wspierające uczniów zdolnych (i nie tylko). Praktyczne pomysły na własne lekcje z uczniem zdolnym oraz z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Przygotowanie ucznia do egzaminu ósmoklasisty. Metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy stosowane w nauczaniu zdalnym. Propozycje opracowania nowych lektur. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniami. Wsparcie merytoryczne. Tematyka wskazana przez uczestników. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Teresa Zaforymska Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 spotkania po 3 godz. dyd.) Uwagi: Zajęcia online
FD-143 Zakres: stworzenie forum wymiany doświadczeń nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych historii w zakresie prowadzonych działań oraz proponowanych form doskonalenia, doradcy metodyczni i konsultanci będą mogli poznać doświadczenia koleżanek i kolegów oraz podzielić się własnymi, kolejnym polem współpracy będzie rozszerzanie kompetencji metodycznych i merytorycznych poprzez spotkania z ekspertami, webinaria zawierające m. in. case study, wykłady monograficzne i wymianę doświadczeń. Spotkania sieci odbywać się będą od października 2023 do maja 2024 roku raz, dwa razy w miesiącu. Adresaci: zainteresowani nauczyciele konsultanci i doradcy metodyczni historii Kierownik szkolenia: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 (pierwsze spotkanie)
FD-25 Zakres szkolenia: spotkania nauczycieli pracujących z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności uczniami z Ukrainy, mające na celu pogłębianie wiedzy i umiejętności w obszarach, dostosowanie kształcenia uczniów w polskich szkołach w kontekście sytuacji w Ukrainie, usprawnienia komunikacji nauczyciel – uczeń z Ukrainy, trudności adaptacyjne i problemy emocjonalne uczniów przybyłych z zagranicy w szkolnej rzeczywistości, kompetencje kulturowe w edukacji – różnice kulturowe w komunikacji szkolnej, zasady nauczania i uczenia się języka polskiego jako obcego w praktycznym ujęciu, dzielenie się pomysłami na rozwiązywanie problemów metodycznych i wychowawczych w pracy ze zróżnicowaną kulturowo grupą, ocena efektywności podjętych działań. Adresaci: nauczyciele uczący dzieci z doświadczeniem migracji, wielokulturowości i języka polskiego jako obcego/drugiego, wychowawcy, pedagodzy szkolni i inni zainteresowani, którzy stawiają pierwsze kroki w pracy w środowisku wielojęzycznym i wielokulturowym Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 spotkania po 3 godz. dyd.) Uwagi: Możliwość analizy problemów i potrzeb uczestników sieci w szkole, możliwość zorganizowania spotkań ze specjalistami. Na pierwszym spotkaniu nastąpi opracowanie harmonogramu i diagnoza potrzeb, na które będziemy odpowiadać w ciągu roku szkolnego. Do bieżących kontaktów, a także niektórych spotkań wykorzystywana będzie platforma MS Teams.
FD-130 Zakres szkolenia: narzędzia przydatne w pracy nauczyciela bibliotekarza do tworzenia prezentacji, gromadzenia zasobów, promocji działań bibliotek szkolnych (m.in. Wakelet, Dysk Google, Genially), książka jako narzędzie terapii i rozwoju, gdzie szukać inspiracji? – ciekawe strony dla bibliotekarzy, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Adresaci: nauczyciele bibliotekarze z bibliotek szkolnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Katarzyna Romanowska / Zyta Boćwińska, Grażyna Zawadzka, Katarzyna W. Urbańska, Katarzyna Romanowska Liczba godzin dydaktycznych: 6 (2 spotkania po 3 godz. dyd.) Uwagi: Termin drugiego spotkania zostanie ustalony z uczestnikami sieci.
FD-73 Zakres szkolenia: zastosowanie grywalizacji jako innowacji, wykorzystanie mechanizmów z gier komputerowych lub fabularnych w celu zwiększenia zaangażowania uczestników, gry na zajęciach a grywalizacja, zgrywalizowanie zajęć w postaci projektu. Adresaci: nauczyciele języka polskiego Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober / Alicja Podstolec (polonistka, trenerka myślenia krytycznego, Zespół Szkół Publicznych w Zabrzu) Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Zajęcia online
FD-137 Zakres szkolenia: edukacyjna i terapeutyczna funkcja literatury dla dzieci i młodzieży, książki dla dzieci wspomagające rozwój emocjonalny i społeczny, książka jako narzędzie wspierania młodzieży w sytuacjach kryzysowych. Adresaci: zainteresowani bibliotekarze Kierownik szkolenia/prowadzący: Katarzyna W. Urbańska / Grażyna Zawadzka, Katarzyna W. Urbańska Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Seminarium odbędzie się w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie.
FD-112 Zakres szkolenia: czym jest innowacja pedagogiczna, jak opracować i wdrożyć innowację pedagogiczną, opis i dokumentacja innowacji. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Matusiewicz Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-146 Zakres szkolenia: kształtowanie postawy asertywnej podczas udzielania i przyjmowania feedbacku, rozróżnianie agresji, uległości i asertywności, zapobieganie reakcjom obronnym podczas przyjmowania informacji zwrotnej, gra karciana utrwalająca zasady konstruktywnej komunikacji. Adresaci: nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-126 Zakres szkolenia: podstawy prawne postępowania z dokumentacją, podstawowa terminologia w archiwistyce, dokumentacja współczesna, jej rodzaje i podział, organizacja pracy kancelaryjnej, kwalifikacja archiwalna dokumentacji i okresy przechowywania. Adresaci: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół i placówek, sekretarze szkół, osoby odpowiedzialne za kancelarię i archiwum szkolne Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Matusiewicz / Marek Sidor (Archiwum Państwowe w Suwałkach) Liczba godzin dydaktycznych: 10 (2 spotkania po 5 godz. dyd.) Uwagi: Termin drugiego spotkania zostanie ustalony podczas pierwszych zajęć.
FD-11 Zakres szkolenia: postawy rodziców w kontakcie ze szkołą, stosowanie mediacji jako efektywnego narzędzia rozwiązywania sytuacji konfliktowych w relacji rodzic – szkoła, proces konstruktywnej komunikacji interpersonalnej, budowanie porozumienia nastawionego na współpracę. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-122 Zakres szkolenia: charakterystyka ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, wskazówki do opracowania wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny jako kierunek pracy, zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej a zajęcia rewalidacyjne. Adresaci: nauczyciele pracujący z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, specjaliści Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-90 Zakres szkolenia: metodyka rozwiązywania problemów w sposób twórczy, diagnoza problemów w relacjach: przedszkole – rodzice, szkoła – rodzice, pomysły na rozwiązywanie problemów z aktywnym udziałem rodziców. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 5
FD-138 Zakres szkolenia: wpływ ilustracji i głośnego czytania na rozwój czytelnictwa u małego dziecka, historia i technika kamishibai, teatrzyk kamishibai jako alternatywna forma czytania pobudzająca wyobraźnię dziecka, sposoby wykorzystania teatrzyku w pracy z dziećmi. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Cecylia Radzewicz Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-74 Zakres szkolenia: analiza wyników egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego przeprowadzonego w 2023 roku, wykorzystanie wniosków z analizy w pracy nauczyciela i uczniów. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 3