OFERTA FORM DOSKONALENIA
Nasze formy doskonalenia w lutym 2025
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.

KP-1 Szczegółowy program został opracowany na podstawie ramowego programu kursu pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z sierpnia 1993 r. oraz z uwzględnieniem wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego nauczycieli praktycznej nauki zawodu wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023, poz. 2102). Zakres kursu: podstawy wiedzy o nauczaniu i wychowaniu, metodyka nauczania praktycznej nauki zawodu, hospitacja zajęć. Adresaci: osoby zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji pedagogicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, niezbędnych do prowadzenia praktycznej nauki zawodu w systemie oświaty szkolnej, np. warsztatach szkolnych, centrach kształcenia praktycznego, ośrodkach adaptacji zawodowej, nauki zawodu dla młodocianych w firmach, zakładach prywatnych w różnych branżach i specjalnościach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych, kursach umiejętności zawodowych. Kierownik kursu / prowadzący: dr Joanna Kalejta-Kulbacka / dr Dorota Koncewicz, dr Joanna Kalejta-Kulbacka, Bożena Anuszkiewicz, Bogumił Węcek Liczba godzin dydaktycznych: 150 Uwagi: Planowany czas trwania kursu: październik 2024 r. – marzec 2025 r. Osoba do kontaktu w sprawie organizacji kursu: dr Joanna Kalejta-Kulbacka, nauczyciel konsultant, e-mail: joanna.kalejta@cen.suwalki.pl; tel: 519 87 18 36

FD-39 Zakres szkolenia: metoda „6 klocków” jako pomoc w codziennej praktyce edukacyjnej, przedstawienie wybranych zadań z wykorzystaniem klocków lego, rozwijających dziecko w obszarach: umysłowym, fizycznym, społecznym i emocjonalnym, przedstawienie ćwiczeń rozwijających umiejętności: matematyczne, polonistyczne, percepcyjne, fizyczne oraz poszerzających kompetencje społeczno-emocjonalne i umiejętności pracy w zespole. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego i klas I–III oraz wszyscy zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 6 (2 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Cztery pierwsze spotkania sieci odbyły się w październiku, listopadzie i grudniu 2024 oraz styczniu 2025 roku.

FD-70 Zakres szkolenia: wymiana doświadczeń nauczycieli wdrażających na zajęciach prace plastyczne (w świetlicy, na godzinie wychowawczej itp.), wykonywanie prac pod instruktażem nauczyciela, dzielenie się pomysłami, ciekawostkami dotyczącymi realizowanego tematu. Adresaci: nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, wychowawcy Kierownik szkolenia/prowadzący: Olga Kłoczko Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Terminy spotkań będą ustalane z uczestnikami. Tematy warsztatów mogą ulec zmianie na wniosek uczestników. Zajęcia będą odbywać się online i stacjonarnie.

FD-62 Zakres szkolenia: narzędzia przydatne w pracy nauczyciela do przygotowywania lekcji, testów, quizów, animacji, prezentacji, wirtualnej współpracy i kształcenia różnych sprawności językowych (m.in. Canva, Wakelet, Book Creator, narzędzia AI, Microsoft Office i narzędzia Google). Adresaci: nauczyciele języka polskiego, angielskiego i innych przedmiotów Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Spotkania stacjonarne i online.

FD-67 Zakres szkolenia: nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe: Erasmus, eTwinning, English Teaching Activities, doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego; uczenie społeczno-emocjonalne (SEL), gamifikacja i wykorzystanie gier i zabaw, uczenie nastawione na działanie, kreatywne pisanie, organizowanie pracy w grupach. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnym, edukacji wczesnoszkolnej i klasach IV–VIII Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Z udziałem native speakerów.

FD-18 Zakres treści przewidzianych do realizacji podczas kursu podzielony jest na następujące moduły tematyczne: ja i moje emocje – emocje i ich wpływ na pracę nauczyciela; podstawowe techniki samoregulacji emocji w pracy nauczyciela, które można wykonać w trakcie lekcji w klasie; sposoby na zapobieganie przenoszenia emocji z pracy do życia prywatnego, ja a emocje innych – wpływ emocji uczniów na pracę nauczyciela i proces dydaktyczny; regulacja, samoregulacja a koregulacja w klasie; czynniki wpływające na regulację emocji w klasie; strategie wyrównywania energii w klasie, uważna i empatyczna komunikacja w szkole – uważność i empatia; podstawowe zasady komunikacji opartej na uważności i empatii; trudne rozmowy z rodzicami – jak uczynić je łatwiejszymi; uważna komunikacja – ćwiczenia.Kurs ma charakter praktyczny i warsztatowy. Każdy element teoretyczny zostanie wsparty odpowiednio dobranymi ćwiczeniami zarówno indywidualnymi jak i grupowymi. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, wychowawcy, pedagodzy szkolni i psychologowie, dyrektorzy szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza, Aurelia Szokal-Egierd – certyfikowana trenerka uważności i trenerka biznesu Liczba godzin dydaktycznych: 8 Uwagi: Płatność po potwierdzeniu udziału przez kierownika kursu. Liczba miejsc ograniczona (20 miejsc) – decyduje kolejność zgłoszeń. Opłata za udział w kursie uzależniona jest od liczby osób w grupie; koszt udziału […]

FD-87 Zakres szkolenia: warsztat pracy mentora i nauczyciela początkującego w praktyce szkolnej, edukacja włączająca, współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów w szkole, innowacje pedagogiczne, ocena pracy nauczyciela, obserwacje lekcji. Adresaci: mentorzy i inni zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki / eksperci ds. awansu zawodowego nauczycieli i edukatorzy Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 seminariów po 3 godz. dyd.)

FD-69 Zakres szkolenia: innowacyjne metody aktywizujące w katechezie, duchowość i kreatywność w przekazie wiary, katecheza wobec wyzwań współczesności, personalizacja nauczania w katechezie, projekt edukacyjny w katechezie, ewaluacja i rozwój warsztatu katechety. Adresaci: nauczyciele religii Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta / Grzegorz Kalejta, Olga Kłoczko, Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 seminariów po 3 godz. dyd.)

FD-85 Zakres szkolenia: książka obrazkowa jako środek dydaktyczny w pracy wychowawczej, wykorzystanie książki obrazkowej do prowadzenia zajęć poświęconych budowaniu poczucia własnej wartości u wychowanków, umiejętności podejmowania decyzji oraz rozwiązywania problemów. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-71 Zakres szkolenia: identyfikacja materiałów wtórnych służących do wytworzenia gier, wykonanie gier karcianych i planszowych, praktyczne zastosowanie wytworzonych gier. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, wychowawcy i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Olga Kłoczko Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-75 Zakres szkolenia: nauka gry w szachy dla początkujących z elementami metodyki – teoria i praktyka, wiersze i rymowanki ułatwiające zapamiętanie reguł gry w szachy, gry i zabawy logiczne na szachownicy. Adresaci: nauczyciele świetlicy, nauczyciele edukacji przez szachy i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-17 Zakres szkolenia: dziecko niedostosowane społecznie – omówienie zagadnienia i sposób na rozpoznanie dysfunkcji, cele i metody pracy z wykorzystaniem elementów TUS, przedstawienie wybranych ćwiczeń ułatwiających pracę z dziećmi niedostosowanymi społecznie. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Trzy pierwsze spotkania sieci odbyły się w listopadzie i grudniu 2024 oraz styczniu 2025 roku.

FD-63 Zakres szkolenia: metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy efektywnie wspierające uczniów zdolnych (i nie tylko), praktyczne pomysły na własne lekcje z uczniem zdolnym oraz z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych, edukacja włączająca i praca ze zróżnicowanym zespołem uczniów, przygotowanie ucznia do egzaminu ósmoklasisty, metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy dostępne w sieci i ich zastosowanie w nauczaniu, praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, zmiany w podstawie programowej z języka polskiego oraz nauczanie bez prac domowych, propozycje opracowania nowych lektur, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, wsparcie merytoryczne i metodyczne, tematyka wskazana przez uczestników. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Teresa Zaforymska Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Spotkania stacjonarne i online. Terminy następnych spotkań zostaną uzgodnione z uczestnikami.

FD-2 Zakres szkolenia: sytuacje kryzysowe jako zdarzenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi, poziom przygotowań do sytuacji kryzysowych, dobre praktyki i rekomendacje w zakresie przygotowań, plecak ewakuacyjny jako element przygotowań do niespodziewanych zdarzeń wewnętrznych i zewnętrznych. Adresaci: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół oraz przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Jarosław Cezary Słabiński / Jadwiga Krzyżewska, Jarosław Cezary Słabiński Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-93 Zakres szkolenia: Canva – narzędzie do przygotowania pomocy dydaktycznych, dyplomów, zaproszeń, plakatów, propozycje zajęć czytelniczych z: książką obrazkową, kartami narracyjno-obrazkowymi, książką z rozszerzoną rzeczywistością, kody QR – przykłady wykorzystania na zajęciach edukacyjnych i w grach bibliotecznych, podróże po literaturze, czyli emocje zapisane w książkach, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Adresaci: nauczyciele bibliotekarze z bibliotek szkolnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Katarzyna Romanowska / Zyta Boćwińska, Katarzyna Romanowska, Katarzyna W. Urbańska Liczba godzin dydaktycznych: 6 (2 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Termin drugiego spotkania zostanie ustalony z uczestnikami sieci.

FD-3 Zakres szkolenia: światowy katolicyzm i polskie doświadczenia wobec Niemiec hitlerowskich podczas II wojny światowej, światowy katolicyzm i polskie doświadczenia wobec faszyzmu włoskiego podczas II wojny światowej, światowy katolicyzm i polskie doświadczenia wobec sowieckiego komunizmu podczas II wojny światowej. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.

KK-1 Zakres kursu: Przywództwo edukacyjne w szkole. Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego. Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym. Adresaci: nauczyciele zainteresowani uzyskaniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk kierowniczych w oświacie, wicedyrektorzy nieposiadający takich kwalifikacji Czas trwania kursu: sierpień 2024 – maj 2025 Osoby prowadzące: Lidia Kłoczko, Jan Bielecki, dr Dorota Koncewicz, Andrzej Matusiewicz, dr Jarosław Schabieński, Jarosław Cezary Słabiński, Joanna Soćko Liczba godzin dydaktycznych: 210

FD-1 Zakres szkolenia: upowszechnianie i propagowanie pływania, jako zdrowej aktywności ruchowej, rehabilitacji i integracji społecznej osób z niepełnosprawnością, integracja środowiska osób z niepełnosprawnością uprawiających pływanie, konfrontacja umiejętności i współzawodnictwo sportowe. Adresaci: nauczyciele wychowania fizycznego, instruktorzy UKS, nauczyciele szkół specjalnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Edward Dec Liczba godzin dydaktycznych: 6 Uwagi: Zajęcia odbędą się na basenie w Szkole Podstawowej nr 10 w Suwałkach.

FD-19 Zakres szkolenia: budowanie zespołu klasowego, moje wartości a wartości grupy, komunikacja w klasie, tworzenie wspólnych celów, praca w grupach. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-18 Zakres szkolenia: prace domowe (przed 2024 r.) uczniów w świetle badań, jakie prace samodzielne pomagają uczyć się. Warunki efektywności prac samodzielnych uczniów. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-50 Zakres szkolenia: podstawy obsługi maszyny do szycia, projektowanie i szycie według wykroju, szycie jako forma arteterapii. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Bożena Szczęsnowicz Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-86 Zakres szkolenia: zasady skutecznej indywidualizacji nauczania w klasie zróżnicowanej, grupy zróżnicowane i homogeniczne potrzeby dzieci w zróżnicowanej grupie. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-20 Zakres szkolenia: istota i mechanizmy uzależnienia, sygnały ostrzegawcze oraz oznaki postępującego uzależnienia, czynniki zwiększające prawdopodobieństwo występowania uzależnienia. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-32 Zakres szkolenia: wirtualna wycieczka do muzeum, oferta, kolekcje, zasoby wirtualnych zbiorów muzealnych i archiwów państwowych – sposoby wykorzystania cyfrowych materiałów tam zawartych na lekcjach ćwiczenia, zabawy i zadania wykorzystujące bazy instytucji popularyzujących zbiory zdygitalizowane. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-51 Zakres szkolenia: istota i założenia Pozytywnej Dyscypliny, budowanie relacji opartych na szacunku, stosowanie narzędzi i strategii zachęcających dziecko do odpowiedzialności i współpracy, rozwiązywanie konfliktów poprzez angażowanie dzieci w proces rozwiązywania problemów. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-21 Zakres szkolenia: złość, agresja, przemoc – jak je rozróżnić? przyczyny i źródła agresji, błędy dorosłych i techniki radzenia sobie z agresją u dzieci. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 3
Nasze formy doskonalenia w marcu 2025
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.

FD-90 Zakres szkolenia: organizacja krajoznawstwa i turystyki, rodzaje i formy krajoznawstwa i turystyki, przygotowanie i dokumentowanie wycieczki szkolnej, zasady bezpieczeństwa i higieny na wycieczkach szkolnych, przepisy prawne. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Jarosław Cezary Słabiński Liczba godzin dydaktycznych: 10