OFERTA FORM DOSKONALENIA
Nasze formy doskonalenia w październiku 2024
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.
FD-151 Zakres szkolenia: emocje – jak je rozpoznać i kontrolować, terapeutyczna rola literatury dla dzieci, literatura psychologiczna dla nauczycieli, bibliotekarzy i opiekunów wspierająca rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży, książki dla dzieci jako narzędzie wspomagające psychoedukację w obszarze emocji. Adresaci: zainteresowani bibliotekarze Kierownik szkolenia/prowadzący: Katarzyna W. Urbańska Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Seminarium odbędzie się w Augustowskim Centrum Edukacyjnym w Augustowie.
FD-135 Zakres szkolenia: systemy oświatowe w Polsce i na Litwie, szkolnictwo mniejszości narodowych: prezentacje dyrektorów i zaproszonych gości, zwiedzanie obu szkół, dyskusja, wymiana doświadczeń. Adresaci: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół i placówek Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Matusiewicz Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Szkolenie odbędzie się w Szkole Podstawowej z Polskim i Litewskim Językiem Nauczania im. Dariusa i Girenasa w Puńsku oraz w Liceum Ogólnokształcącym z Litewskim Językiem Nauczania im. 11 Marca w Puńsku. Dojazd uczestników we własnym zakresie.
FD-45 Zakres szkolenia: symulacja działania układów testowych w chmurze, budowa i realizacja sterowania złożonych układów z wykorzystaniem Arduino UNO. Adresaci: zainteresowani nauczyciele, uczestnicy szkolenia Wprowadzenie do programowania mikrokontrolera Arduino UNO Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Podczas warsztatów warto pracować z własnym mikrokontrolerem.
FD-78 Zakres szkolenia: metoda „6 klocków” jako pomoc w codziennej praktyce edukacyjnej, przedstawienie wybranych zdań z wykorzystaniem klocków lego, rozwijających dziecko w obszarach: umysłowym, fizycznym, społecznym i emocjonalnym, przedstawienie ćwiczeń rozwijających umiejętności matematyczne, polonistyczne, percepcyjne i fizyczne oraz poszerzających kompetencje społeczno-emocjonalne i umiejętności pracy w zespole. Adresaci: nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 spotkania po 3 godz. dyd.)
FD-123 Zakres szkolenia: wykorzystanie wniosków płynących z wyników egzaminu maturalnego z języka polskiego, planowanie pracy na podstawie danych statystycznych opublikowanych przez CKE i OKE w Łomży, praktyczne rozwiązania przydatne w pracy z maturzystami. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół ponadpodstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 2
FD-161 Zakres szkolenia: metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy efektywnie wspierające uczniów zdolnych (i nie tylko), praktyczne pomysły na własne lekcje z uczniem zdolnym oraz z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych, edukacja włączająca i praca ze zróżnicowanym zespołem uczniów, przygotowanie ucznia do egzaminu ósmoklasisty, metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy dostępne w sieci i ich zastosowanie w nauczaniu, praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, zmiany w podstawie programowej z języka polskiego oraz nauczanie bez prac domowych, propozycje opracowania nowych lektur, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, wsparcie merytoryczne i metodyczne, tematyka wskazana przez uczestników. Adresaci: nauczyciele języka polskiego ze szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Teresa Zaforymska Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Spotkanie online
FD-71 Zakres szkolenia: Zapraszamy na pierwsze w tym roku szkolnym spotkanie online z cyklu ,,Z polskim w świat” w ramach sieci współpracy Język polski (nie) taki obcy. o szwedzkim systemie edukacji – czym jest Skolverket i jak wygląda szkolnictwo w Szwecji na tle innych krajów europejskich, o dostosowywaniu poziomów nauczania do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, słów kilka o współpracy krajów nordyckich, nauczanie języka ojczystego w ramach szwedzkiego systemu oświaty, język angielski – mocna strona Szwedów, o tym, jak się ma szwedzkie czytelnictwo, projekty uczniowskie a wchodzenie na rynek pracy, o kondycji psychicznej i fizycznej uczniów. Gościem spotkania będzie p. Urszula Cendrowska– przez kilka lat pracowała w Polsce, ucząc matematyki. Od 2017 roku pracuje jako nauczycielka języka polskiego w szwedzkim systemie oświaty. Jest członkinią Związku Nauczycieli Polskich w Szwecji, a w latach 2021–2023 pracowała w jego Zarządzie. Pomysłodawczyni pilotażowego projektu dla klas licealnych, wykorzystującego dwujęzyczność. Miłośniczka skandynawskiego stylu życia (lagom), jazzu, szwedzkich kryminałów oraz sztuki. Adresaci: nauczyciele uczący dzieci, młodzież z doświadczeniem migracji, wielokulturowości, nauczyciele języka polskiego jako obcego, specjaliści i dyrektorzy zainteresowani tematyką Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Spotkania online.
FD-79 Zakres szkolenia: rozpoznawanie i nazywanie emocji przez dzieci, poznawanie możliwości własnej mimiki, opisywanie przeżywanych emocji, odróżnianie przeżywania emocji od działania pod ich wpływem, sposoby wspierania dziecka w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, propozycje zabaw z robotem Photon. Adresaci: nauczyciele przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-129 Zakres szkolenia: diagnoza typów zachowań uczniów w procesie uczenia się, narzędzia i procedury diagnozy predyspozycji uczniów, indywidualna diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia a dostosowanie wymagań edukacyjnych. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-46 Zakres szkolenia: narzędzia oparte na generatywnej sztucznej inteligencji, adaptacja materiałów do poziomu nauczania, indywidualne plany nauczania. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-81 Zakres szkolenia: jesienne elementy dekoracji sal z wykorzystaniem systemu „Edukacja przez ruch” oraz sztuki origami i kirigami. Adresaci: nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 4
KP-1 Szanowni Państwo, Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach zaprasza do udziału w kursie pedagogicznym dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu. Rozpoczęcie kursu planujemy 4 października 2024 r. Zainteresowanych prosimy o przesłanie zgłoszenia do 13 września 2024 r. Szczegółowy program został opracowany na podstawie ramowego programu kursu pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z sierpnia 1993 r. oraz z uwzględnieniem wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego nauczycieli praktycznej nauki zawodu wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023, poz. 2102). Zakres kursu: podstawy wiedzy o nauczaniu i wychowaniu, metodyka nauczania praktycznej nauki zawodu, hospitacja zajęć. Adresaci: osoby zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji pedagogicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, niezbędnych do prowadzenia praktycznej nauki zawodu w systemie oświaty szkolnej, np. warsztatach szkolnych, centrach kształcenia praktycznego, ośrodkach adaptacji zawodowej, nauki zawodu dla młodocianych w firmach, zakładach prywatnych w różnych branżach i specjalnościach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych, kursach umiejętności zawodowych. Kierownik kursu / prowadzący: dr Joanna Kalejta / dr Dorota Koncewicz, dr Joanna Kalejta, Bożena Anuszkiewicz, Bogumił Węcek Liczba godzin dydaktycznych: 150 Uwagi: Planowany czas trwania kursu: październik 2024 […]
FD-17 Zakres szkolenia: światowy katolicyzm i polskie doświadczenia wobec: rewolucji bolszewickiej i komunizmu, faszyzmu włoskiego oraz nazizmu. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.
FD-124 Zakres szkolenia: analiza wyników egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego przeprowadzonego w 2024 roku, wykorzystanie wniosków z analizy w pracy nauczyciela i uczniów. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 3
KK-1 Zakres kursu: Przywództwo edukacyjne w szkole. Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego. Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym. Adresaci: nauczyciele zainteresowani uzyskaniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk kierowniczych w oświacie, wicedyrektorzy nieposiadający takich kwalifikacji Czas trwania kursu: sierpień 2024 – maj 2025 Osoby prowadzące: Lidia Kłoczko, Jan Bielecki, dr Dorota Koncewicz, Andrzej Matusiewicz, dr Jarosław Schabieński, Jarosław Cezary Słabiński, Joanna Soćko Liczba godzin dydaktycznych: 210
FD-102 Zakres szkolenia: wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego, nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe, doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji poprzez kontakt z native speakerem. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej i klasach IV–VIII Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Z udziałem dr Doroty Campfield i native speakera Patricka Foxa.
FD-2 Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach zaprasza do udziału w Konferencji „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości” Nowoczesne podejście do aktywności ruchowej i wychowania fizycznego w dniu 28 października 2024 r. w siedzibie Centrum, ul. Mikołaja Reja 67B. Zaproszenie do udziału w Konferencji kierujemy do dyrektorów wszystkich szkół, nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i szczególnie do nauczycieli wychowania fizycznego. Program konferencji składający się z części wykładowej i warsztatowej obejmuje zagadnienia dotyczące edukacji zdrowotnej i nowego podejścia do rozwoju fizycznego oraz aktywności ruchowej. Dlatego konferencja przeznaczona jest dla wszystkich nauczycieli i dyrektorów szkół, którym zależy, by ich szkoła podążała w kierunku nowoczesności. Zaproszony skład wykładowców daje Państwu pewność, że przedstawione tematy, to najwyższy poziom wiedzy, kompetencji i nowoczesnego podejścia do tematyki zdrowia i edukacji. Harmonogram konferencji: 10:00 – 10:05 – Wprowadzenie 10:05 – 10:20 – Program „WF z AWF: Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości” – osiągnięcia, rekomendacje i wdrożenia – prof. Bartosz Molik 10:20 – 10:40 – Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce – prof. Paweł Tomaszewski 10:40 – 11:00 – Alfabet ruchowy – koncepcja, rozwiązania i wdrożenia – prof. Andrzej Kosmol 11:00 – 11:20 – Fundamentalne umiejętności ruchowe – prof. Hubert Makaruk 11:20 – 11:40 – Od […]
FD-32 Zakres szkolenia: portret wychowawcy okiem wychowanków, czyli kim jest dobry wychowawca i co go cechuje, jak budować zaufanie i dobre relacje z wychowankami – rozmowa ma moc, zespół zgrany, czyli jaki? – o wyzwaniach, trudnościach i sukcesach w pracy wychowawcy, wychowawczy „talk show” – godziny wychowawcze na każdy temat. Adresaci: wychowawcy, pedagodzy szkolni oraz zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza, Bożena Szczęsnowicz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-47 Zakres szkolenia: rejestrowanie się do Canvy przez dostęp Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej (Canva dla edukacji), administrowanie klasą i możliwości współpracy, narzędzia Canvy dla edukacji, zastosowanie AI w Canvie. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4
Nasze formy doskonalenia w listopadzie 2024
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.
FD-16 Zakres szkolenia: szczegółowy zakres szkolenia, po uzgodnieniu z OBEN IPN w Białymstoku, zostanie podany w październikowej i listopadowej ofercie form doskonalenia. Adresaci: nauczyciele historii, nauczyciele przedmiotów humanistycznych, zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki / eksperci z OBEN IPN w Białymstoku Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-33 Zakres szkolenia: w zdrowym ciele zdrowy duch – jak znaleźć balans pomiędzy zdrowiem fizycznym, psychicznym i emocjonalnym, „nie” uzależnieniom – wpływ uzależnień na kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, jak się nie dać emocjonalnej górze – budowanie świadomości dbania o dobrostan dzieci i młodzieży (zarządzanie czasem, koncentracja uwagi, techniki wspierające proces uczenia się), ja i grupa oczami dziecka, czyli sytuacje trudne w grupie rówieśniczej, wykluczenie, w tym wykluczenie społeczne, komunikacja oparta na budowaniu relacji i współpracy. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, wychowawcy, pedagodzy szkolni i psycholodzy, dyrektorzy szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 20 (5 spotkań po 4 godz. dyd.)
FD-49 Zakres szkolenia: wymiana doświadczeń nauczycieli pracujących z monitorami i tablicami interaktywnymi, wykorzystanie wizualizera i tablicy interaktywnej podczas przeprowadzania doświadczeń i eksperymentów na różnych przedmiotach, lekcje otwarte. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół i placówek z powiatów augustowskiego, grajewskiego, sejneńskiego, sokólskiego i suwalskiego uczestniczący w programie „Aktywna tablica” Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Staszczyk / Danuta Moroz, Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 spotkania po 3 godz.)
FD-48 Zakres szkolenia: analiza potrzeb uczniów, dostępność i koszty, jak efektywnie korzystać z dostępnych technologii. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-95 Zakres szkolenia: umiejętności 4K – krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja, kooperacja, narzędzia przydatne w pracy nauczyciela do przygotowywania materiałów dydaktycznych, prezentacji, wirtualnej współpracy i kształcenia różnych sprawności językowych (m.in. Edpuzzle, Canva, Wakelet, Book Creator, narzędzia AI, narzędzia Office 365). Adresaci: nauczyciele języka polskiego, angielskiego i innych przedmiotów Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Spotkania stacjonarne i online.
FD-19 Zakres szkolenia: diagnoza indywidualnych wartości życiowych uczniów a diagnoza wartości grupowych, wartości życiowe a kształtowanie postaw patriotycznych. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jadwiga Krzyżewska / Jadwiga Krzyżewska, Andrzej Matusiewicz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-18 Zakres szkolenia: niemieckie plany wobec Polaków i ich realizacja 1939–1945, sowieckie plany wobec Polaków i ich realizacja 1939–1945, propaganda niemiecka i sowiecka przeciw Polakom 1939–1945. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.
FD-118 Zakres szkolenia: możliwości wykorzystania funduszy europejskich dla szkół w perspektywie unijnej na lata 2021–2027, jak poprawnie sporządzić wniosek o dofinansowanie z Programów: Erasmus+, eTwinning, FRSE, RPOWP? przykłady realizacji projektów unijnych dla dzieci, młodzieży oraz nauczycieli. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Joanna Kalejta Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-78 Zakres szkolenia: metoda „6 klocków” jako pomoc w codziennej praktyce edukacyjnej, przedstawienie wybranych zdań z wykorzystaniem klocków lego, rozwijających dziecko w obszarach: umysłowym, fizycznym, społecznym i emocjonalnym, przedstawienie ćwiczeń rozwijających umiejętności matematyczne, polonistyczne, percepcyjne i fizyczne oraz poszerzających kompetencje społeczno-emocjonalne i umiejętności pracy w zespole. Adresaci: nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 spotkania po 3 godz. dyd.)
FD-82 Zakres szkolenia: znaczenie nauki tabliczki mnożenia w rozwoju umysłowym dziecka, tj. umiejętności logicznego myślenia, koncentracji oraz rozwiązywania problemów, strategie, kryteria i zasady stosowane w nauce tabliczki mnożenia, metody i środki dydaktyczne: różne sposoby mnożenia na palcach; gry z tabliczką mnożenia z wykorzystaniem kostek, kolorowych kubeczków i kartoników z liczbami; rymowanki matematyczne; Karty Grabowskiego; nauka przez zabawę, fiszki. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-50 Zakres szkolenia: Chat GPT, Copilot, Twee, Magic School i inne programy wykorzystujące sztuczną inteligencję, które można zastosować w pracy nauczyciela, korzystanie z podpowiedzi (promptów), rola nauczyciela w świecie sztucznej inteligencji. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-27 Zakres szkolenia: Spotkania nauczycieli oraz specjalistów pracujących w szkole mające na celu pogłębienie wiedzy i umiejętności z zakresu wspierania dobrostanu nauczycieli i uczniów: samoświadomość nauczycieli i uczniów, kompetencje w relacjach z uczniami, kompetencje w relacjach z rodzicami, sytuacje trudne a dobrostan w szkole, dobrostan uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, wypalenie zawodowe nauczycieli a dobrostan uczniów. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 spotkania po 3 godz. dyd.) Uwagi: Na pierwszym spotkaniu zostanie ustalony harmonogram pozostałych zajęć
FD-20 Zakres szkolenia: wspólna odpowiedzialność za podziały w Kościele zachodnim w XVI wieku, podstawowe zasady wiary kościołów ewangelickich, wzajemne zrozumienie i dialog. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta / Grzegorz Kalejta, ks. Dawid Banach (Kościół ewangelicko-augsburski) Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-58 Zakres szkolenia: wprowadzenie do rutyn krytycznego myślenia, myślenie krytyczne jako rzetelna ocena informacji, postawy myślenia krytycznego, cel stosowania rutyn: umiejętność myślenia uczniów, rutyny jako narzędzie tworzenia kultury myślenia na każdym etapie edukacyjnym, wybrane rutyny jako ścieżki myślenia, przykłady zastosowania rutyn w nauczaniu różnych przedmiotów. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich etapów edukacyjnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 5 Uwagi: Uczestnicy powyższych warsztatów poznają rutyny myślenia krytycznego oraz cel i sposób ich wykorzystania w pracy z uczniami. Zainteresowani będą mogli poznać kolejne rutyny i przykłady ich stosowania podczas II części warsztatów, w marcu 2025 roku.
FD-112 Zakres szkolenia: konfiguracja tabletu i smartfonu z systemem Android, aplikacje, które warto zainstalować, wizualizacja treści nauczania podczas lekcji za pomocą tabletu i smartfonu połączonego z telewizorem, projektorem, monitorem, przykłady wykorzystania tabletu i smartfonu do przekazywania wiedzy, rozwijania kreatywności, sprawdzania efektów kształcenia. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: Jarosław Cezary Słabiński Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-51 Zakres szkolenia: projektowanie zmian jako proces od zdefiniowania problemu do przygotowania prototypu rozwiązania; określanie potrzeb, celów i adresatów zmiany, wykorzystanie wiedzy o pojawiających się zmianach społecznych i gospodarczych i ich konsekwencjach w postaci kart trendów – praktycznego i efektywnego narzędzia do projektowania, pracy warsztatowej w zespole nad opracowaniem kreatywnych rozwiązań. Adresaci: zainteresowani nauczyciele i dyrektorzy szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober / dr Piotr Wasyluk – Projektowanie Kreatywne Liczba godzin dydaktycznych: 7
FD-132 Zakres szkolenia: Spotkania pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych mające na celu pogłębienie wiedzy, umiejętności oraz dzielenie się doświadczeniem z zakresu wspierania szkół w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej: rola szkoły i poradni w procesie diagnostycznym, diagnoza funkcjonalna – wskazówki dla szkoły, udział poradni w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, praktyczne sposoby wspierania szkół w realizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Adresaci: dyrektorzy i pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Na pierwszym spotkaniu zostanie ustalony harmonogram pozostałych zajęć.
FD-113 Zakres szkolenia: czym jest kompetencja samodzielności myślenia, klimat i metody sprzyjające rozwijaniu kompetencji samodzielności myślenia, ćwiczenia i aktywności uczące samodzielności myślenia. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-83 Zakres szkolenia: warsztaty z wykorzystaniem TIK, zakochane książki – czyli jak pokochać litery pisane, narzędzia do publikacji cyfrowych. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Kierownik szkolenia/prowadzący: Bożena Szczęsnowicz Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-52 Zakres szkolenia: logowanie do Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej, obsługa panelu użytkownika i panelu administracyjnego, komponowanie własnego materiału z wykorzystaniem zasobów platformy i kreatora, tworzenie ścieżek nauki, udostępnianie materiałów. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-34 Zakres szkolenia: sposoby na przygotowanie odpowiedniego wystąpienia (zebrania z rodzicami), techniki skupiania uwagi słuchacza, sposoby radzenia sobie ze stresem spowodowanym wystąpieniem. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-84 Zakres szkolenia: projekt jako metoda służąca angażowaniu uczniów w proces uczenia się, realizacja treści zawartych w podstawie programowej w powiązaniu z codziennym życiem oraz zainteresowaniami uczniów, pogłębianie u uczniów wiedzy, rozwijanie umiejętności oraz kształtowanie postaw poprzez: wybór tematu, gromadzenie i opracowanie informacji, prezentację projektu, komunikowanie się w grupie. Podejmowanie działań związanych z żabą: wiersz „Żaba” Jana Brzechwy, żaby – pożyteczne, choć nie grzeszą urodą, po co żabie woda – ciekawostki, prace plastyczne – żaba, plakat, polska żaba potrafi! Ale warto jej pomóc przejść przez jezdnię. Adresaci: nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-52 Zakres szkolenia: tworzenie multimedialnej książki z wykorzystaniem programu Book Creator, podstawowe narzędzia programu – dodawanie tła, tekstu, obrazów, rysowanie, nagrywanie dźwięku, tworzenie z uczniami publikacji konkursowej. Adresaci: bibliotekarze, nauczyciele języka polskiego, języka obcego oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Konkurs w II semestrze – opracowanie przez uczniów publikacji konkursowej w programie Book Creator.
FD-131 Zakres szkolenia: zasady organizacji zajęć rewalidacyjnych, planowanie pracy z uczniem na zajęciach rewalidacyjnych, ocena efektywności zajęć rewalidacyjnych. Adresaci: nauczyciele pracujący z uczniem z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, specjaliści Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-21 Zakres szkolenia: średniowieczne i nowożytne pieśni i piosenki związane z historią Polski, dziewiętnasto- i dwudziestowieczne pieśni i piosenki związane z historią Polski. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.
FD-133 Zakres szkolenia: komunikacja alternatywna i wspomagająca AAC, wspomagana stymulacja języka – modelowanie w AAC, przykłady pomocy AAC: pomoce oparte na niskiej technologii, pomoce oparte na wysokiej technologii, oprogramowania wspomagające komunikację, urządzenia zastępujące mysz komputerową, zabawki przystosowane do pracy ze switchami (przyciskami), urządzenia do sterowania wzrokiem oraz oprogramowania wspomagające naukę sterowania wzrokiem, komunikatory – przegląd dostępnych na rynku i tworzenie sytuacji komunikacyjnych z użyciem komunikatorów, strategie wizualne a AAC, strategie wizualne wykorzystywane w pracy indywidualnej i grupowej, harmonogram dnia/plan aktywności – zasady tworzenia w zależności od indywidualnych możliwości dziecka, czytanie uczestniczące – zasady i istota techniki, przegląd książek do czytania uczestniczącego, podstawy programu Boardmaker: możliwości programu w pracy z dzieckiem z trudnościami w porozumiewaniu się, książka komunikacyjna stworzona w programie Boardmaker, dostosowana do możliwości indywidualnych użytkownika AAC, prezentacja różnych szablonów książek komunikacyjnych w programie Boardmaker. Adresaci: nauczyciele, wychowawcy i specjaliści pracujący z dziećmi korzystającymi z metod komunikacji alternatywnej Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz / Joanna Pachutko (Centrum Edukacji i Komunikacji Joanna Pachutko w Suwałkach) Liczba godzin dydaktycznych: 16
FD-111 Zakres szkolenia: dzielenie się dobrymi praktykami, uczenie metodą projektu, praca bez stopni, budowanie zespołu, różnorodność w grupie, efektywna komunikacja, kreatywność, arteterapia, pomysły uczestników sieci. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober / Justyna Bober, Anna Peza, Bożena Szczęsnowicz Liczba godzin dydaktycznych: 3
FD-134 Zakres szkolenia: metody i sposoby diagnozowania potrzeb uczniów w zakresie rozwijania kompetencji emocjonalno-społecznych, tworzenie bezpiecznej przestrzeni emocjonalnej w przedszkolu, trening Umiejętności Społecznych (TUS) nie tylko na zajęciach specjalistycznych – komunikacja, integracja, relacje. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-54 Zakres szkolenia: sposoby wykorzystania zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej na lekcjach języka polskiego – scenariuszy, zasobów multimedialnych, map myśli, definicji, wykresów, fragmentów tekstów, źródeł bibliograficznych oraz innych materiałów zamieszczonych na ZPE. Adresaci: nauczyciele języka polskiego Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-55 Zakres szkolenia: jak wygląda cyberprzemoc z perspektywy ucznia, najczęstsze przejawy cyberprzemocy, w jaki sposób zadbać o swoją prywatność w sieci, prewencja i interwencja w przypadku wystąpienia zjawiska cyberprzemocy – jak wspierać dzieci i młodzież. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: Andrzej Staszczyk Liczba godzin dydaktycznych: 2
FD-85 Zakres szkolenia: zimowa plastyka sensoryczna, zimowe zabawy ruchowe, wykorzystanie recyklingu w integracji sensorycznej – świąteczne ozdoby z elementami drewnianymi. Adresaci: nauczyciele przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej Kierownik szkolenia/prowadzący: Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-22 Zakres szkolenia: proceduralno-prawne ramy funkcjonowania samorządu uczniowskiego, planowanie pracy samorządu uczniowskiego, prezentacja i omówienie poradników dla opiekunów samorządów uczniowskich. Adresaci: opiekunowie samorządu uczniowskiego Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński / Andrzej Matusiewicz, dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy seminarium otrzymają publikację „Samorząd uczniowski w szkole. Poradnik dla wychowawców, opiekunów i liderów”.
FD-35 Zakres szkolenia: dziecko niedostosowane społecznie – istota dysfunkcji i sposób jej rozpoznania, cele i metody pracy z wykorzystaniem elementów TUS, przedstawienie wybranych ćwiczeń ułatwiających pracę z dziećmi niedostosowanymi społecznie. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Ida Rusanowska Liczba godzin dydaktycznych: 9 (3 spotkania po 3 godz. dyd.) Uwagi: Zajęcia sieci będą kontynuowane w lutym, marcu i kwietniu 2025.
FD-137 Zakres szkolenia: podstawy prawne postępowania z dokumentacją, podstawowa terminologia w archiwistyce, dokumentacja współczesna, jej rodzaje i podział, organizacja pracy kancelaryjnej, kwalifikacja archiwalna dokumentacji i okresy przechowywania. Adresaci: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół i placówek, sekretarze szkół, osoby odpowiedzialne za kancelarię i archiwum szkolne Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak / Marek Sidor (Archiwum Państwowe w Suwałkach) Liczba godzin dydaktycznych: 10 (2 spotkania po 5 godz. dyd.) Uwagi: Termin drugiego spotkania zostanie ustalony podczas pierwszych zajęć.
FD-86 Zakres szkolenia: pozytywna Dyscyplina – metoda wychowawcza oparta na szacunku i empatii, wspierająca rozwój samodyscypliny, odpowiedzialności i samodzielności u dzieci w każdym wieku, założenia Pozytywnej Dyscypliny, budowanie relacji opartych na szacunku, stosowanie narzędzi i strategii zachęcających dziecko do odpowiedzialności i współpracy, rozwiązywanie konfliktów poprzez angażowanie dzieci w proces rozwiązywania problemów, wspieranie autonomii dziecka pomagając mu czuć się ważnym, praktyczne wskazówki oraz ćwiczenia do wykorzystania podczas pracy z grupą. Adresaci: nauczyciele przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Danuta Moroz Liczba godzin dydaktycznych: 4
FD-102 Zakres szkolenia: wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego, nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe, doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji poprzez kontakt z native speakerem. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego w edukacji wczesnoszkolnej i klasach IV–VIII Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Z udziałem dr Doroty Campfield i native speakera Patricka Foxa.
FD-143 Zakres szkolenia: planowanie pracy wychowawczej, organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży, bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników, prowadzenie dokumentacji wypoczynku – obowiązujące przepisy. Adresaci: nauczyciele i inne osoby posiadające co najmniej średnie wykształcenie i trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej lub dydaktyczno-wychowawczej Kierownik szkolenia/prowadzący: Jarosław Cezary Słabiński / Jarosław Cezary Słabiński i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 10 (2 spotkania po 5 godz. dyd.)