Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
„Uczeń objaśnia znaczenia związków frazeologicznych, poprawnie używa frazeologizmów” to tylko niektóre cele lekcji języka polskiego proponowanej przez Teresę Zaforymską. Scenariusz przewidziany jest do realizacji w klasie VI, ale właściwe rozumienie i poprawne stosowanie frazeologizmów to umiejętność przydatna wszystkim. Zapraszamy do lektury i wykorzystania scenariusza w pracy z uczniami. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VI – Uwaga na frazeologizmy – utrwalenie wiadomości o frazeologii Pobierz scenariusz
Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działań na potęgach i pierwiastkach to temat lekcji matematyki w klasie VII, której scenariusz przygotowała Barbara Jursza. Podczas tej lekcji uczniowie w grupach powtarzają i utrwalają umiejętność wykonywania działań na pierwiastkach i potęgach, ćwicząc przy tym swoją wytrwałość i systematyczność. Lekcję uatrakcyjnia gra Bingo matematyczne, która – jak podkreśla autorka – „doskonale sprawdza się w edukacji zdalnej”. Zachęcamy do wypróbowania. Barbara Jursza – nauczyciel doradca metodyczny matematyki w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Mikołaja Bakałarza w Bakałarzewie. Wspiera nauczycieli matematyki w zakresie organizacji, planowania i wzbogacania warsztatu pracy, inspiruje do podejmowania działań innowacyjnych oraz dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami. Barbara Jursza – Scenariusz lekcji matematyki w klasie VII – Powtórzenie i utrwalenie wiadomości z działań na potęgach i pierwiastkach Pobierz scenariusz
Położenie i ukształtowanie powierzchni Europy to temat ciekawy. Pozwala na podróże, chociażby po mapie. Na lekcji geografii uczniowie klasy VI poznają położenie Europy, jej linię brzegową i ukształtowanie powierzchni. Uczą się w atrakcyjny sposób, ponieważ dzięki zastosowaniu metody stolików zadaniowych sami zdobywają potrzebne informacje. Zapraszamy do zapoznania się z propozycją Elżbiety Podbielskiej. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie VI – Położenie i ukształtowanie powierzchni Europy Pobierz scenariusz
Jak uczniowie klasy IV mogą poznać zależności pokarmowe między organizmami? Na przykład uczestnicząc w inscenizacji „Jak żyje las”. Przy okazji utrwalają związane z tematem lekcji pojęcia: producenci, konsumenci, destruenci i rolę tych organizmów w łańcuchu pokarmowym. Taką lekcję prezentuje Elżbieta Podbielska. Nauczycieli przyrody zapraszamy do skorzystania z tej propozycji dydaktycznej. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji przyrody w klasie IV – Poznajemy zależności pokarmowe pomiędzy organizmami Pobierz scenariusz
Przygotowany przez Olgę Kłoczko scenariusz inscenizacji „Stworzenie świata” adresowany jest do dzieci z klas „0” i I-III i stanowi propozycję na Dzień Głośnego Czytania, chociaż aktualny jest w każdym czasie. Odnalezienie swoich kwestii ułatwi „aktorom” wprowadzenie kolorów do tekstu. Scenariusz skonstruowany jest w taki sposób, by w spektaklu brała udział także publiczność, co pozwala zaangażować młodych słuchaczy. Dlaczego scenariusz inscenizacji znalazł się w dziale „Zobacz moją lekcję”? Ponieważ to także atrakcyjna lekcja religii. Zapraszamy do lektury scenariusza i jego wykorzystania. Olga Kłoczko – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach oraz nauczycielka w Szkole Podstawowej im. Danuty Siedzikówny „Inki” w Jeleniewie i w Szkole Podstawowej w Prudziszkach. Zajmuje się rozwijaniem u dzieci i młodzieży umiejętności artystycznych oraz logicznego myślenia, m.in. poprzez prowadzenie zajęć szachowych, a przede wszystkim kształtowaniem postaw młodych ludzi, wykorzystując do tego m.in. treści religijne. Organizuje i prowadzi dla nich rekolekcje, poświęcone interesującym ich tematom. Olga Kłoczko – Stworzenie świata Pobierz artykuł
W podstawie programowej języka polskiego dla klas IV-VI z 2017 roku jako jeden z gatunków literackich, który uczeń ma rozpoznać i wskazać jego cechy gatunkowe, wymieniona została przypowieść, a „wybrane przypowieści ewangeliczne” zostały wskazane jako lektury obowiązkowe. Teresa Zaforymska prezentuje propozycję lekcji w klasie VIII (w której realizowana jest „stara” podstawa programowa) poświęconej Przypowieści o synu marnotrawnym. Podczas zajęć uczniowie poznają definicję gatunku i jego cechy, a także malarską interpretację tej przypowieści autorstwa Rembrandta van Rijna. Treść przypowieści stanowi również materiał do pracy nad poszerzeniem słownictwa uczniów nazywającego cechy charakteru oraz stany emocjonalne. Zachęcamy do skorzystania z tej propozycji nauczycieli języka polskiego. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VIII – Czego uczy nas przypowieść „O synu marnotrawnym”? Pobierz scenariusz
W opublikowanych w poprzednim numerze „CENnych Wiadomości” Refleksjach nad pracą polonisty Teresa Zaforymska zwróciła uwagę na konieczność pracy nauczyciela ukierunkowanej na sprawne i poprawne posługiwanie się uczniów językiem ojczystym oraz systematyczne wzbogacanie ich słownictwa. W prezentowanym scenariuszu lekcji języka polskiego w klasie VII podaje przykład takiej pracy. To ciekawa propozycja dla polonistów, ale być może skorzystają z niej także wychowawcy klas – wszak podstawa programowa z 2017 roku na wszystkich nauczycieli nakłada obowiązek „kształtowania kompetencji językowych uczniów […]”. Zachęcamy do lektury nauczycieli wszystkich przedmiotów. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca metodyczny języka polskiego w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Organizuje zajęcia poświęcone współpracy i wymianie doświadczeń nauczycieli języka polskiego, podczas których omawiane są metody pracy podnoszące efektywność nauczania i jednocześnie wpływające na poprawę wyników egzaminu ósmoklasisty. Współpracuje z Okręgową Komisją Egzaminacyjną w Łomży. Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VII – „Poznać po mowie, co, kto ma w głowie” Pobierz scenariusz
Katarzyna Romanowska w kolejnym scenariuszu zajęć czytelniczych prezentuje, jak można u dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych kształtować umiejętność rozpoznawania uczuć własnych i innych osób oraz nazywać emocje związane ze strachem. Ponadto, dzieci ucząc się od siebie nawzajem, poznają sposoby pokonywania strachu oraz niewerbalnie wyrażają swoje emocje. Trudne zagadnienie, dzięki przedstawieniu go w przystępnej dla dzieci formie teatrzyku kamishibai, staje się zrozumiałe, a strachy „oswojone”. Scenariusz zawiera także załączniki – karty do teatrzyku kamishibai. Zachęcamy do korzystania z zamieszczonej propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej – Małe i duże strachy Pobierz scenariusz Pobierz karty kamishibai
Prowadzenie obserwacji i pomiarów w terenie, a następnie formułowanie wniosków na podstawie uzyskanych w ten sposób danych to bardzo ważne umiejętności, wymagane w szkole, ale przede wszystkim przydatne w życiu. Elżbieta Podbielska prezentuje, jak można je kształtować podczas zajęć terenowych z geografii, realizowanych poza lekcją. Zapraszamy do zapoznania się z prezentowanym scenariuszem zajęć pozalekcyjnych z geografii. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz zajęć terenowych z geografii – Na mapie i w terenie – zajęcia praktyczne z geografii Pobierz scenariusz
Do najważniejszych umiejętności wskazanych w preambule podstawy programowej dla szkoły podstawowej należy poszukiwanie, porządkowanie, krytyczna analiza oraz wykorzystanie informacji z różnych źródeł. Kształtowanie tej umiejętności odbywa się na wszystkich przedmiotach. Elżbieta Podbielska prezentuje, jak można zapoznać uczniów ze źródłami wiedzy ze swego przedmiotu, bazując na zasobach biblioteki szkolnej. Zachęcamy do zainspirowania się zamieszczoną propozycją lekcji geografii w klasie V. Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie V szkoły podstawowej z wykorzystaniem zasobów biblioteki szkolnej Pobierz scenariusz
Dbałość o środowisko to potrzeba naszych czasów. Kształtować u dzieci postawę poszanowania przyrody trzeba od najmłodszych lat. Jak można to robić w przedszkolu i na etapie edukacji wczesnoszkolnej prezentuje Katarzyna Romanowska. Poprzez zabawę oraz ciekawą formę teatrzyku kamishibai dzieci uczą się dbać o otaczającą przyrodę oraz poznają zasady segregacji śmieci. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonej propozycji zajęć. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć bibliotecznych dla dzieci przedszkolnych i klas I-III szkoły podstawowej – Dbamy o środowisko Pobierz scenariusz Pobierz prezentację
Środowisko przyrodnicze Afryki oraz zależności pomiędzy jego poszczególnymi elementami to tematyka lekcji geografii w klasie VIII. Elżbieta Podbielska proponuje, by uczniowie poznali te zagadnienia pracując m.in. metodą stolików zadaniowych. Zachęcamy do zapoznania się z zamieszczonym scenariuszem lekcji geografii Elżbieta Podbielska – nauczyciel doradca metodyczny geografii i przyrody w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Konopnickiej w Augustowie. Zajmuje się organizowaniem współpracy i wymiany doświadczeń nauczycieli geografii i przyrody oraz organizowaniem i wzbogacaniem warsztatu pracy nauczyciela geografii. Elżbieta Podbielska – Scenariusz lekcji geografii w klasie VIII – Środowisko przyrodnicze Afryki Pobierz scenariusz
Co zachęci dzieci do czytania lektury? Z pewnością jej atrakcyjność, ale też przekonanie, że znajomość treści będzie podstawą ciekawej pracy i nauki połączonej z zabawą. Propozycję zajęć w klasie II, na których dzięki lekturze uczniowie nie tylko uczą się czytać, pisać i wypowiadać, ale także poznają świat i ćwiczą umiejętności matematyczne, doskonale się przy tym bawiąc, przedstawia Małgorzata Pol. Małgorzata Pol – nauczyciel doradca metodyczny edukacji wczesnoszkolnej w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 5 im. Alfreda Wierusz-Kowalskiego w Suwałkach. W swojej pracy stosuje nowoczesne metody nauczania oraz techniki improwizacji teatralnej. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Małgorzata Pol – Zajęcia związane z lekturą klasy II – Hugh Lofting „Doktor Dolittle i jego zwierzęta” Pobierz scenariusz
Najpierw Matematyczny Asie Wykonuj działania w nawiasie… Nie tylko ta rymowanka pomaga uczniom klasy czwartej zapamiętać kolejność wykonywania działań arytmetycznych. Ich uwagę i emocje angażuje także nietypowa sytuacja: wyrażenie arytmetyczne wielodziałaniowe jest przedstawiane jako pociąg. Ciekawym pomysłem na lekcję matematyki dzieli się Alicja Sulima. Zachęcamy do skorzystania. Alicja Sulima – nauczyciel doradca metodyczny matematyki w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Szkole Podstawowej nr 4 im. Henryka Sienkiewicza w Grajewie. Umożliwia dzielenie się wiedzą i wymianę doświadczeń nauczycielom matematyki, rozwija ich współpracę oraz inspiruje do podejmowania działań innowacyjnych. W pracy z uczniami stosuje atrakcyjne dla nich, aktywizujące metody nauczania. Alicja Sulima – Scenariusz lekcji matematyki w klasie czwartej szkoły podstawowej – Kolejność wykonywania działań Pobierz scenariusz
Nauczenie ortografii jest niełatwą sztuką. Trzeba znaleźć ciekawe sposoby zainteresowania uczniów zasadami i ćwiczeniem poprawnej pisowni. Jednym z pomysłów jest oparcie ćwiczeń na ciekawej lekturze. Dzieli się nim z Państwem autorka prezentowanego scenariusza lekcji. Adrianna Rybak – nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 2 z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Aleksandry Piłsudskiej w Suwałkach. Uczenie języka ojczystego to jej pasja. W pracy z uczniami chętnie wykorzystuje technologie informacyjno-komunikacyjne. Adrianna Rybak – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie szóstej szkoły podstawowej Pobierz scenariusz
Uwrażliwianie dzieci na potrzeby innych osób i uświadamianie konieczności niesienia im pomocy to jedno z najważniejszych zadań wychowawczych. Postawę otwartości i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka trzeba kształtować u dzieci od najmłodszych lat. Należy też wdrażać je do analizy własnego postępowania wobec innych. Zajęcia ukierunkowane na te właśnie cele nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej proponuje Katarzyna Romanowska. Zachęcamy do skorzystania z zamieszczonej propozycji. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych Pobierz scenariusz
Artykuł napisany przez litewską nauczycielkę Jūratė Sutkuvienė zapoznaje z inicjatywą SETI, czyli Sejneńską Inicjatywą Nauczycieli Anglistów. Nauczyciele ci, pracujący w szkołach po obu stronach granicy polsko-litewskiej, poszukują ciekawych pomysłów służących rozwojowi uczniów, szkoły, a przy okazji – ich samych. Prezentowany artykuł ukazał się po litewsku w gazecie „Lazdiju reklama” nr 41 (913), 8 października 2019 r. Jūratė Sutkuvienė – nauczycielka języka angielskiego w Krosnos Pagrindine Mokykla (szkole położonej niedaleko Łoździej), absolwentka Uniwersytetu Wileńskiego i ISM University of Management and Economy. Uczestniczy w spotkaniach nauczycieli języka angielskiego pracujących w szkołach na terenach przygranicznych Polski i Litwy, skupionych w SETI (Sejny English Teacher Initiative). Jūratė Sutkuvienė – „Godzina geniuszu” i droga SETI (z Sejn do Łoździej i do Suwałk) Pobierz artykuł
Rozwijanie dziecięcej wyobraźni i zainteresowanie małych czytelników baśniami to główne cele zajęć czytelniczych, które proponuje Katarzyna Romanowska. Na zajęciach tych dzieci utrwalają znajomość klasycznych baśni, doskonale się przy tym bawiąc i aktywnie ucząc. Zamieszczony scenariusz jest propozycją adresowaną do nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych Pobierz scenariusz
Od sierpnia 2019 roku funkcjonuje w Suwałkach Movement Arena. W obiekcie znajdują się trampoliny, poduszka powietrzna, basen z gąbkami, ścieżki akrobatyczne, a ponadto strefa squash, siłownia, strefa malucha, salki urodzinowe i strefa parkour. Scenariusz zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej autorstwa trenera Michała Betchera prezentuje, jak nauczyć dzieci technik tej ostatniej dyscypliny – parkour, polegającej na pokonywaniu w biegu znajdujących się na drodze przeszkód w sposób jak najprostszy, a zarazem najszybszy. Uczniowie poznają podstawy parkour: – roll (przewrót przez ramię), – speed (przeskok z jedną ręką na przeszkodzie), ucząc się w ten sposób poruszania się po przeszkodach oraz bezpiecznego lądowania. Zapraszamy do lektury scenariusza oraz korzystania z obiektu Movement Arena w Suwałkach. Michał Betcher – trener w Klubie Sportowym Movement, na co dzień prowadzący zajęcia w Movement Arena, gdzie od kilku lat przekazuje swoją wiedzę z dziedziny parkour, freerunning i elementów akrobatyki. Swoje doświadczenie zdobywa od ponad 11 lat, aktywnie działając na polskiej scenie parkour. Do jego osiągnięć należą 1 miejsce w kategorii Skill podczas Międzynarodowego Festiwalu Parkour w 2019 oraz 1 miejsce w kategorii Speed podczas Międzynarodowego Festiwalu Parkour w 2018 roku. Zdobył także 2 miejsce oraz Best Trick podczas zlotu Zjednoczony Lublin w 2019 roku. […]
Jak wykorzystać w dydaktyce wiedzę z zakresu neurodydaktyki? Przygotowany przez Justynę Bober scenariusz lekcji to prezentuje. Propozycja adresowana jest do wszystkich wychowawców, nauczycieli plastyki i języka polskiego. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Scenariusz lekcji wychowawczej, plastyki lub języka polskiego w szkole podstawowej (klasy V–VIII) wykorzystującej elementy neurodydaktyki Pobierz scenariusz