• AKTUALNOŚCI
  • OFERTA I ZAPISY
    • DOSKONALENIE W SZKOŁACH
    • HARMONOGRAM SZKOLEŃ
    • KONFERENCJE
    • KURSY I SZKOLENIA
    • KURSY KWALIFIKACYJNE
    • SEMINARIA
    • WARSZTATY
    • ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE
    • e-KURSY
  • OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
    • O NAS
    • NAUCZYCIELE KONSULTANCI
    • NAUCZYCIELE DORADCY
    • WSPOMAGANIE SZKÓŁ
    • PROGRAMY
  • BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA
  • KONTAKT
  • ARCHIWUM
    • Archiwum 2024/2025
    • Archiwum 2023/2024
    • Archiwum 2022/2023
    • Archiwum 2021/2022
    • Archiwum 2020/2021
    • Archiwum 2019/2020
    • Archiwum 2018/2019
    • Archiwum 2017/2018
  • GALERIE
    • ROK SZKOLNY 2019/2020
    • ROK SZKOLNY 2018/2019
    • ROK SZKOLNY 2017/2018
Oficjalna strona Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach
CEN w Suwałkach
  • AKTUALNOŚCI
  • OFERTA I ZAPISY
    • DOSKONALENIE W SZKOŁACH
    • HARMONOGRAM SZKOLEŃ
    • KONFERENCJE
    • KURSY I SZKOLENIA
    • KURSY KWALIFIKACYJNE
    • SEMINARIA
    • WARSZTATY
    • ZAJĘCIA BIBLIOTECZNE
    • e-KURSY
  • OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
    • O NAS
    • NAUCZYCIELE KONSULTANCI
    • NAUCZYCIELE DORADCY
    • WSPOMAGANIE SZKÓŁ
    • PROGRAMY
  • BIBLIOTEKA PEDAGOGICZNA
  • KONTAKT
  • ARCHIWUM
    • Archiwum 2024/2025
    • Archiwum 2023/2024
    • Archiwum 2022/2023
    • Archiwum 2021/2022
    • Archiwum 2020/2021
    • Archiwum 2019/2020
    • Archiwum 2018/2019
    • Archiwum 2017/2018
  • GALERIE
    • ROK SZKOLNY 2019/2020
    • ROK SZKOLNY 2018/2019
    • ROK SZKOLNY 2017/2018
  • Home
  • Blog
  • Zdalna
  • Kongres „Zmiana edukacji” – relacja

Kongres „Zmiana edukacji” – relacja

  • Posted by cen-admin
  • Date 28 kwietnia 2021

W dniach 15-16 kwietnia 2021 r. uczestniczyłyśmy w kongresie „Zmiana edukacji” zorganizowanym w formule online przez Fundację Zaawansowanych Technologii https://www.zmianaedukacji.pl/wydarzenia. Prelekcje i debaty poruszały bardzo ważne, aktualne tematy dotyczące obecnej sytuacji w szkole.

Kongres rozpoczął się od refleksji Jarosława Szulskiego w wystąpieniu pt. „Ile ról kryje zawód nauczyciela: współczesnego i sprzed kilku dekad?” a zakończył webinarium „Jak odzyskać uczniów utraconych podczas pandemii” Krzysztofa Sarzały – pedagoga, koordynatora Centrum Pomocy Dzieciom Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę w Gdańsku. Pomiędzy tymi wystąpieniami miały miejsce dwie debaty, jedna prowadzona przez Justynę Suchecką, dziennikarkę na co dzień zajmującą się edukacją, autorkę książki „Young Power”. Rozmawiała ona z Anną Dęboń ze Stowarzyszenia Do!pamina.Lab, Łukaszem Korzeniowskim – Prezesem Zarządu Stowarzyszenia Umarłych Statutów, Marzeną Żylińską, neurodydaktykiem i twórczynią ruchu “Budzących się szkół” oraz Agnieszką Jankowiak-Maik, jedną z inicjatorek Narad Obywatelskich o Edukacji. Tematem debaty byli “Zmieniacze edukacji” – oddolne ruchy nauczycieli, rodziców i uczniów, próbujące zmieniać sposób myślenia o szkole. W kolejnej debacie prowadzący Przemek Staroń – Nauczyciel Roku 2018 zapytał swoich gości Ewę Radanowicz, Krzysztofa Sarzałę oraz Tomasza Tokarza o to, na czym się skupić po powrocie do nauki stacjonarnej. Pierwszy dzień kongresu zakończyła bardzo ciekawa prezentacja i rozmowa z dyrektorem szkoły z Estonii, Toomasem Mittem.

Na następny dzień złożyło się 9 webinariów, w 3 równoległych sesjach. Były one także próbą odpowiedzi na kluczowe dla edukacji tematy: co jest najważniejsze w nauczaniu różnych przedmiotów i czego nie możemy przegapić w pracy uczniem. Podzielone były na bloki tematyczne:

  1. Trudne tematy.
  2. Wskazówki dla przedmiotowców.
  3. Inspiracje z innych krajów.

W tym trzecim bloku można było dowiedzieć się o specyfice szkoły fińskiej, japońskiej czy szkoły w Izraelu. W bloku przedmiotowym webinaria zostały poświęcone nauce określonych przedmiotów i umiejętności: nauce matematyki, biologii, języka polskiego i wychowania fizycznego, przygotowaniu do egzaminu ósmoklasisty i matury. Motywem przewodnim trzeciego bloku był trudny powrót do szkoły stacjonarnej.

Wysłuchałyśmy z uwagą większości wystąpień i każdemu z nich należałoby się szczegółowe sprawozdanie. Poniżej nasze osobiste refleksje:

Justyna: „Największe wrażenie na mnie wywarło wystąpienie Jarosława Szulskiego, pełne smutnych obserwacji dotyczących szkoły zarówno obecnej, jak i tej, którą pamiętamy z przeszłości. Autor książki „Nauczyciel z Polski”, a także wcześniej wydanych książek o szkole „Zdarza się” i „Sor” wiele uwagi poświęcił temu, jak dzisiaj uczą się młodzi i dorośli (uczenie się online niezależne od szkoły, uczenie się tego, czego samemu chce się zgłębić, uczenie się w sieciach ludzi o podobnych zainteresowaniach, uczenie się od siebie nawzajem) i jakie w związku z tym mogą być role nauczyciela we współczesnej szkole. Według pisarza mniej ważna jest dziś rola nauczyciela jako specjalisty czy przywódcy, ważniejsze by nauczyciel był towarzyszem i przyjacielem, takim ważnym dobrym dorosłym w życiu młodego człowieka, jego rola może sprowadzać się czasem do bycia jedynie „telefonistą”, co Szulski rozumie, jako empatyczną postawę słuchacza, osoby, która wysłucha, zrozumie i ewentualnie wskaże możliwe rozwiązania. Z tą rolą nauczyciela powiązałabym też to, o czym mówił Krzysztof Sarzała, zwracając uwagę na obecną trudną sytuację uczniów (a często też rodziców i nauczycieli) w sytuacji przedłużającego się nauczania zdalnego. Pan Krzysztof zastanawiał się nad tym, gdzie są ci uczniowie, których często nie ma na lekcjach, nie tyle w sensie nieobecności, ale braku zaangażowania w naukę. Co się z nimi dzieje? Czy są pogrążeni w swoich intymnych „kapsułach smutku”, na pustkowiu nudy, przed lustrem, zmuszeni przyglądać się sobie samym i nie mogąc oglądać się w oczach innych, pod kołdrą, w piżamie, zniechęceni czy przerażeni, w odmiennych stanach świadomości, w wirtualu – grach, życiu towarzyskim, skrolowaniu instagrama i facebooka, a może w matni, uwięzieni w złych domach, narażeni na konflikty, napięcia i przemoc? Na co zwracać uwagę już teraz i po powrocie uczniów do szkoły, jak już teraz przygotować siebie i uczniów na trudny powrót do odmiennej przecież sytuacji. Jak odzyskać uczniów, jak pomóc uczniom odzyskać samych siebie.”

Dorota: „W czasie kongresu uczestniczyłam w dyskusjach na czacie. Można tam było na bieżąco dzielić się swoimi refleksjami, opiniami, pomysłami, sprawdzonymi rozwiązaniami. Prelegenci odnosili się do pytań i komentarzy na bieżąco i odpowiadali na wszystkie zadane pytania. Ponieważ poruszali zagadnienia bardzo istotne, szczególnie w dobie pandemii m. in.: motywacja, cele, plan i zdalna praca z uczniem, praktyczne rozwiązania, również ze szkół z innych krajów, dyskusja na czacie była też niezwykle ożywiona i pogłębiona o cenne refleksje uczestników. Prelekcje i debaty prowadzili praktycy, ludzie z pasją, którym na sercu leży dobro edukacji i polskiej szkoły. Te dwudniowe spotkania dały dużą porcję praktycznej wiedzy, dobrej energii i motywacji. Było to miejsce spotkania ludzi, którzy widzą potrzebę zmian  polskiej szkole i co najważniejsze przedstawiali konkretne rozwiązania.”

Niestety kongres zorganizowany był podczas godzin pracy szkoły, co nie pozwoliło wszystkim zainteresowanym nauczycielom na udział w czasie rzeczywistym, jednak organizatorzy obiecali, że udostępnią wszystkie wystąpienia na kanale YouTube. Polecamy serdecznie obejrzenie wystąpień i zachęcamy do refleksji wokół najważniejszych pytań, które padały w czasie kongresu: Jak zaopiekować się uczniami po powrocie do szkoły? Na co zwrócić uwagę? Jak sprawić, żeby to szkoła stała się miejscem gdzie młodzież odzyska równowagę i powróci na uczniowskie i życiowe tory?

Justyna Bober i Dorota Koncewicz

author avatar
cen-admin

Previous post

Konkurs - Sejm Dzieci i Młodzieży
28 kwietnia 2021

Next post

Nowy IBUK Libra
30 kwietnia 2021

You may also like

dzien_dziecka
Międzynarodowy Dzień Dziecka
27 maja 2025
Nauczyciel_XXI
Nauczyciel XXI wieku
26 maja 2025
Kryzys
Kryzys zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży
14 maja 2025
OlgaB
Olga Boznańska Patronką Roku 2025
7 maja 2025
bordeline
Osobowość bordeline
5 maja 2025
3_Maja
234 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja 1791 roku
1 maja 2025
heart-7902540_1280
Zawodowcy dla klimatu
22 kwietnia 2025
23_kwietnia
23 kwietnia Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich
22 kwietnia 2025
koronacja-pierwszego-krola-koronacja-chrobrego-jan-matejko-f9655a-640
2025 Rokiem Milenium Koronacji Dwóch Pierwszych Królów Polski
17 kwietnia 2025
CENne Wiadomości
PROJEKT KPO
PROJEKT PROGRAMU ERASMUS+Metody doskonalenia pracy nauczycieli w Polsce i Hiszpanii
INFORMATOR - FORMY DOSKONALENIAplik do pobrania
PUBLIKACJA - W szkole i na boisku - KS Wigryplik do pobrania
Wakelet Biblioteki Pedagogicznej
ZASOBY EDUKACJI ONLINE
DORADZTWO METODYCZNE
GRANTWsparcie nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość
PRACA W CENTRUM
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
POLITYKA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI STRONY INTERNETOWEJ

KONTAKT:

ul. Mikołaja Reja 67B

16-400 Suwałki

tel.: 87 5670328, 87 5657858

e-mail: cen@cen.suwalki.pl

adres skrytki ePuap CEN Suwałki: /CENSUWALKI/SkrytkaESP

 

Zobacz na mapie

Godziny otwarcia Biblioteki:

poniedziałek i sobota – 9:00-15:00

wtorek – piątek – 9:00-18:00

CEN Suwałki

© Copyright by Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach 2018 - 2025
Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych na naszej stronie internetowej i dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies możecie Państwo kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszej strony internetowej bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż akceptujecie Państwo stosowanie plików cookies.AkceptujęPolityka cookies