OFERTA FORM DOSKONALENIA
Nasze formy doskonalenia w marcu i kwietniu 2025
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.

FD-67 Zakres szkolenia: nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe: Erasmus, eTwinning, English Teaching Activities, doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego; uczenie społeczno-emocjonalne (SEL), gamifikacja i wykorzystanie gier i zabaw, uczenie nastawione na działanie, kreatywne pisanie, organizowanie pracy w grupach. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnym, edukacji wczesnoszkolnej i klasach IV–VIII Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Z udziałem native speakerów.

Młodzież w kryzysie – od relacji do działania. Narzędzia wsparcia i profilaktyki w pracy nauczyciela
FD-26 Zakres szkolenia: emocje – podejście do emocji w myśl Racjonalnej Terapii Zachowań (RTZ); celem jest ukazanie racjonalizacji naszych emocji i nauki dystansu do spraw, którymi się zajmujemy, kryzys suicydalny – omówienie aktualnego stanu problemu w Polsce oraz wykazanie teoretycznych i praktycznych aspektów samouszkodzeń i samobójstw wśród dzieci i młodzieży, uzależnienia – środki uzależniające (w tym fentanyl); mechanizmy i mechanizmy zaradcze/profilaktyczne, współczesne zagrożenia – wpływ mediów społecznościowych na młodych; dobre i złe strony social mediów; zapobieganie negatywnemu wpływowi mediów społecznościowych. Każdy z bloków będzie obejmował: profilaktykę oraz sposoby zaradcze, umiejętne prowadzenie rozmowy z rodzicami i uczniami, a także dbanie o dobrostan. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, wychowawcy, pedagodzy szkolni i psychologowie, dyrektorzy szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza, Leszek Dowgiałło – edukator, profilaktyk i wykładowca akademicki Liczba godzin dydaktycznych: 8 Uwagi: Płatność po potwierdzeniu udziału przez kierownika kursu. Ilość miejsc ograniczona (20 miejsc) – decyduje kolejność zgłoszeń. Cena kursu uzależniona jest od liczby osób biorących udział w kursie i może ulec zmianie.

KP-1 Szczegółowy program został opracowany na podstawie ramowego programu kursu pedagogicznego dla nauczycieli praktycznej nauki zawodu do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z sierpnia 1993 r. oraz z uwzględnieniem wymagań dotyczących przygotowania pedagogicznego nauczycieli praktycznej nauki zawodu wynikających z rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. 2023, poz. 2102). Zakres kursu: podstawy wiedzy o nauczaniu i wychowaniu, metodyka nauczania praktycznej nauki zawodu, hospitacja zajęć. Adresaci: osoby zainteresowane uzyskaniem kwalifikacji pedagogicznych, nauczyciele praktycznej nauki zawodu w technikach, branżowych szkołach I stopnia, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, niezbędnych do prowadzenia praktycznej nauki zawodu w systemie oświaty szkolnej, np. warsztatach szkolnych, centrach kształcenia praktycznego, ośrodkach adaptacji zawodowej, nauki zawodu dla młodocianych w firmach, zakładach prywatnych w różnych branżach i specjalnościach, kwalifikacyjnych kursach zawodowych, kursach umiejętności zawodowych. Kierownik kursu / prowadzący: dr Joanna Kalejta-Kulbacka / dr Dorota Koncewicz, dr Joanna Kalejta-Kulbacka, Bożena Anuszkiewicz, Bogumił Węcek Liczba godzin dydaktycznych: 150 Uwagi: Planowany czas trwania kursu: październik 2024 r. – marzec 2025 r. Osoba do kontaktu w sprawie organizacji kursu: dr Joanna Kalejta-Kulbacka, nauczyciel konsultant, e-mail: joanna.kalejta@cen.suwalki.pl; tel: 519 87 18 36

FD-36 Zakres szkolenia: zapoznanie ze specyfiką nieodpłatnych zestawów narzędzi edukacyjnych, sposoby wykorzystania zestawów narzędzi edukacyjnych na zajęciach, sposoby modyfikacji dostępnych materiałów na platformie ZPE, zapoznanie z programami nauczania wraz z przykładowymi konspektami scenariuszy zajęć lub lekcji, poradnikami metodycznymi zawierającymi scenariusze zajęć lub lekcji, scenariuszami interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych, narzędziami do pomiaru dydaktycznego i ewaluacji kompetencji kluczowych. Adresaci: nauczyciele różnych specjalności wszystkich etapów edukacyjnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Gołaszewski Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-70 Zakres szkolenia: wymiana doświadczeń nauczycieli wdrażających na zajęciach prace plastyczne (w świetlicy, na godzinie wychowawczej itp.), wykonywanie prac pod instruktażem nauczyciela, dzielenie się pomysłami, ciekawostkami w odniesieniu do realizowanego tematu. Adresaci: nauczyciele przedszkoli, edukacji wczesnoszkolnej, świetlicy, wychowawcy, specjaliści SPE i zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Olga Kłoczko Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: seminarium online

FD-62 Zakres szkolenia: narzędzia przydatne w pracy nauczyciela do przygotowywania lekcji, testów, quizów, animacji, prezentacji, wirtualnej współpracy i kształcenia różnych sprawności językowych (m.in. Canva, Wakelet, Book Creator, narzędzia AI, Microsoft Office i narzędzia Google). Adresaci: nauczyciele języka polskiego, angielskiego i innych przedmiotów Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Spotkania stacjonarne i online.

KK-1 Zakres kursu: Przywództwo edukacyjne w szkole. Przywództwo dla uczenia się i rozwoju indywidualnego. Polityka oświatowa – dyrektor jako lider w środowisku. Zarządzanie zasobami ludzkimi. Zarządzanie strategiczne w kontekście prawnym, społecznym i finansowym. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym. Adresaci: nauczyciele zainteresowani uzyskaniem kwalifikacji do zajmowania stanowisk kierowniczych w oświacie, wicedyrektorzy nieposiadający takich kwalifikacji Czas trwania kursu: sierpień 2024 – maj 2025 Osoby prowadzące: Lidia Kłoczko, Jan Bielecki, dr Dorota Koncewicz, Andrzej Matusiewicz, dr Jarosław Schabieński, Jarosław Cezary Słabiński, Joanna Soćko Liczba godzin dydaktycznych: 210

FD-87 Zakres szkolenia: warsztat pracy mentora i nauczyciela początkującego w praktyce szkolnej, edukacja włączająca, współpraca z rodzicami, rozwiązywanie konfliktów w szkole, innowacje pedagogiczne, ocena pracy nauczyciela, obserwacje lekcji. Adresaci: mentorzy i inni zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki / eksperci ds. awansu zawodowego nauczycieli i edukatorzy Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 seminariów po 3 godz. dyd.)

FD-69 Zakres szkolenia: innowacyjne metody aktywizujące w katechezie, duchowość i kreatywność w przekazie wiary, katecheza wobec wyzwań współczesności, personalizacja nauczania w katechezie, projekt edukacyjny w katechezie ewaluacja i rozwój warsztatu katechety. Adresaci: nauczyciele religii Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta / Grzegorz Kalejta, Olga Kłoczko, Grażyna Safianowska Liczba godzin dydaktycznych: 15 (5 seminaria po 3 godz. dyd.)

FD-27 Zakres szkolenia: różnice pomiędzy agresją a przemocą rówieśniczą, praca z poszkodowanym, sprawcą i świadkiem przemocy, metoda Wspólnej Sprawy w interwencji w sytuacji przemocy rówieśniczej. Adresaci: nauczyciele wszystkich typów szkół Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Dorota Koncewicz Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-88 Zakres szkolenia: istota aktywizującego procesu nauczania, wybrane aktywizujące metody i techniki w pracy z przedszkolakami i uczniami klas I–III (metody i techniki: integracyjne, hierarchizacji, gry dydaktyczne i ewaluacyjne). Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-7 Zakres szkolenia: mniej znane i nieznane dzieła polskiego malarstwa historycznego w XVIII wieku, mniej znane i nieznane dzieła polskiego malarstwa historycznego w XIX wieku, mniej znane i nieznane dzieła polskiego malarstwa historycznego w XX wieku. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Uczestnicy otrzymają prezentację multimedialną przedstawiającą omawiane treści.

FD-40 Zakres szkolenia: krytyczne myślenie, krytyczna analiza informacji dostępnych w Internecie, sposoby sprawdzania informacji i fakenewsów, ustalanie wiarygodności źródeł informacji, umiejętność korzystania z technologii cyfrowych, edukacja medialna. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-2 Zakres szkolenia: sytuacje kryzysowe jako zdarzenia wewnętrzne i zewnętrzne oraz ich wpływ na bezpieczeństwo ludzi, poziom przygotowań do sytuacji kryzysowych, dobre praktyki i rekomendacje w zakresie przygotowań, plecak ewakuacyjny jako element przygotowań do niespodziewanych zdarzeń wewnętrznych i zewnętrznych. Adresaci: dyrektorzy i wicedyrektorzy szkół oraz przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Lidia Kłoczko / Jadwiga Krzyżewska, Jarosław Cezary Słabiński Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-35 Zakres szkolenia: wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych nauczycieli i uczniów, tworzenie multimedialnej książki z wykorzystaniem programu Book Creator, podstawowe narzędzia programu – dodawanie tła, tekstu, obrazów, rysowanie, nagrywanie dźwięku, stworzenie publikacji konkursowej z uczniami. Adresaci: bibliotekarze, nauczyciele języka polskiego i nauczyciele języka obcego, wszyscy zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-28 Zakres szkolenia: na czym polega porozumienie bez przemocy, czyli czym różnią się języki żyrafy i szakala? relacje oparte na zrozumieniu i empatii, cztery kroki języka Porozumienia bez Przemocy, program „Sen żyrafy” w przedszkolu. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Joanna Stabińska Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-68 Zakres szkolenia: badania naukowe dotyczące przyswajania języka i wynikające z nich praktyczne wnioski, rozwijanie umiejętności czytania w języku obcym a rozwój poznawczy i emocjonalny dziecka, sytuacja w polskiej szkole na tle innych systemów nauczania języka angielskiego. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober / dr Dorota Campfield – absolwentka Applied Linguistics and Second Language Acquisition, University of Oxford, UK, pracownik IBE i UW Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-8 Zakres szkolenia: wielowymiarowość interpretacji objawień, społeczno-historyczny kontekst objawień maryjnych, dialog międzywyznaniowy jako narzędzie edukacyjne. Adresaci: nauczyciele religii, historii oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Grzegorz Kalejta Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-59 Zakres szkolenia: interaktywna gra muzealna, tajniki musztry wojskowej, zwiedzanie Muzeum Wojska w Białymstoku. Adresaci: zainteresowani nauczyciele szkół podstawowych z grupą do 10 uczniów Kierownik szkolenia/prowadzący: Jan Bielecki / edukatorzy Muzeum Wojska w Białymstoku Liczba godzin dydaktycznych: 4 Uwagi: Odpłatność za każdego uczestnika / dojazd + bilety – 60 zł

FD-56 Zakres szkolenia: biel i czerwień jako elementy dekoracyjne na majowe święta, pomysły na majowe spotkania z rodzicami. Adresaci: nauczyciele wychowania przedszkolnego, edukacji wczesnoszkolnej i inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: Jadwiga Krzyżewska Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-29 Zakres szkolenia: domowe i szkolne „strefy napięć” z perspektywy współczesnej neurobiologii, dorastanie i relacje między ludźmi, możliwości uczenia się nastolatka, wymagania a rzeczywistość. Adresaci: zainteresowani nauczyciele Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober / dr Marek Kaczmarzyk, biolog, neurodydaktyk, memetyk – Uniwersytet Śląski Liczba godzin dydaktycznych: 2 Uwagi: Seminarium online

FD-44 Zakres szkolenia: współpraca szkoły zawodowej z pracodawcą – korzyści i wymiana doświadczeń, sposoby organizacji współpracy, wizyt w firmach, kluczowa rola pracodawcy w kształceniu zawodowym, realizacja kształcenia zawodowego we współpracy z pracodawcą, doskonalenie nauczycieli kształcenia zawodowego, organizowanie szkoleń branżowych. Adresaci: nauczyciele przedmiotów zawodowych, doradcy zawodowi, przedstawiciele przedsiębiorstw Kierownik szkolenia/prowadzący: Bogumił Węcek Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-30 Zakres szkolenia: jak komunikować się z rodzicem, żeby nawiązać dialog? – podstawy skutecznej komunikacji, jak unikać nieporozumień związanych z indywidualnym sposobem odczytywania komunikatu? – znaczenie pozytywnego nastawienia i uznawania roli rodzica w procesie edukacyjnym, jak aktywnie słuchać? – czyli o stylu prowadzenia rozmowy, jak dbać o własne granice w relacjach z rodzicami? – znaczenie asertywności w trudnych sytuacjach, jak skutecznie budować koalicję z rodzicami w praktyce? Adresaci: wychowawcy, zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół, pedagodzy szkolni Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / dr Dorota Koncewicz, Anna Peza Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-93 Zakres szkolenia: Canva – narzędzie do przygotowania pomocy dydaktycznych, dyplomów, zaproszeń, plakatów, propozycje zajęć czytelniczych z: książką obrazkową, kartami narracyjno-obrazkowymi, książką z rozszerzoną rzeczywistością, kody QR – przykłady wykorzystania na zajęciach edukacyjnych i w grach bibliotecznych, podróże po literaturze, czyli emocje zapisane w książkach, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Adresaci: nauczyciele bibliotekarze z bibliotek szkolnych Kierownik szkolenia/prowadzący: Katarzyna Romanowska / Zyta Boćwińska, Katarzyna Romanowska, Katarzyna W. Urbańska, Katarzyna Romanowska Liczba godzin dydaktycznych: 6 (2 seminaria po 3 godz. dyd.)

FD-9 Zakres szkolenia: nowe metody badań wielkich procesów historycznych oparte o metodę matematycznego modelowania zjawisk historycznych i statystycznego testowania teorii historycznych Petera Turchina. Adresaci: nauczyciele przedmiotów humanistycznych oraz inni zainteresowani Kierownik szkolenia/prowadzący: dr Jarosław Schabieński Liczba godzin dydaktycznych: 3

FD-67 Zakres szkolenia: nauczyciele jako inicjatorzy współpracy międzynarodowej, projekty międzyszkolne i międzynarodowe: Erasmus, eTwinning, English Teaching Activities, doskonalenie języka angielskiego jako narzędzia komunikacji, wzajemne doskonalenie nauczycieli w zakresie nowoczesnego nauczania, metodyki nauczania języków obcych, wykorzystania technologii w nauce języka angielskiego; uczenie społeczno-emocjonalne (SEL), gamifikacja i wykorzystanie gier i zabaw, uczenie nastawione na działanie, kreatywne pisanie, organizowanie pracy w grupach. Adresaci: nauczyciele języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnym, edukacji wczesnoszkolnej i klasach IV–VIII Kierownik szkolenia/prowadzący: Justyna Bober Liczba godzin dydaktycznych: 12 (4 seminaria po 3 godz. dyd.) Uwagi: Z udziałem native speakerów.

FD-25 Zakres szkolenia: błędy i ich wpływ na proces uczenia się, nastawienie na budowanie na potencjale ucznia, a nie jego brakach, rola nauczyciela w procesie uczenia się ucznia, mózg a błędy, porażka i niepowodzenie, strategie pracy z błędami – błędy a motywacja do nauki, błędy a kreatywność – jak rozwijać kreatywność uczniów, różnorodność jako zasób w zespole – mapa zasobów zespołu, strategie pracy na zasobach. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół, wychowawcy, pedagodzy szkolni Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Justyna Bober, Anna Peza Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-66 Zakres szkolenia: zasady wystąpień publicznych, cechy dobrego wystąpienia, postawa i zachowanie mówcy, przygotowanie się do wystąpienia publicznego metodą sześciu kroków, propozycje ćwiczeń wystąpień publicznych na podstawie lektur obowiązkowych. Adresaci: nauczyciele języka polskiego szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Jolanta Kubrak Liczba godzin dydaktycznych: 4

FD-63 Zakres szkolenia: metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy efektywnie wspierające uczniów zdolnych (i nie tylko), praktyczne pomysły na własne lekcje z uczniem zdolnym oraz z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych, edukacja włączająca i praca ze zróżnicowanym zespołem uczniów, przygotowanie ucznia do egzaminu ósmoklasisty, metody, narzędzia dydaktyczne i techniki pracy dostępne w sieci i ich zastosowanie w nauczaniu, praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym w zakresie nauczania języka polskiego jako obcego, zmiany w podstawie programowej z języka polskiego oraz nauczanie bez prac domowych, propozycje opracowania nowych lektur, dzielenie się wiedzą i doświadczeniami, wsparcie merytoryczne i metodyczne, tematyka wskazana przez uczestników. Adresaci: nauczyciele języka polskiego ze szkół podstawowych Kierownik szkolenia/prowadzący: Teresa Zaforymska Liczba godzin dydaktycznych: 3 Uwagi: Spotkanie online
Nasze formy doskonalenia w maju i czerwcu 2025
Zapraszamy do udziału w naszych konferencjach, kursach, seminariach, szkoleniach, warsztatach oraz sieciach współpracy i samokształcenia.

FD-18 Zakres treści przewidzianych do realizacji podczas kursu podzielony jest na następujące moduły tematyczne: ja i moje emocje – emocje i ich wpływ na pracę nauczyciela; podstawowe techniki samoregulacji emocji w pracy nauczyciela, które można wykonać w trakcie lekcji w klasie; sposoby na zapobieganie przenoszenia emocji z pracy do życia prywatnego, ja a emocje innych – wpływ emocji uczniów na pracę nauczyciela i proces dydaktyczny; regulacja, samoregulacja a koregulacja w klasie; czynniki wpływające na regulację emocji w klasie; strategie wyrównywania energii w klasie, uważna i empatyczna komunikacja w szkole – uważność i empatia; podstawowe zasady komunikacji opartej na uważności i empatii; trudne rozmowy z rodzicami – jak uczynić je łatwiejszymi; uważna komunikacja – ćwiczenia.Kurs ma charakter praktyczny i warsztatowy. Każdy element teoretyczny zostanie wsparty odpowiednio dobranymi ćwiczeniami zarówno indywidualnymi jak i grupowymi. Adresaci: zainteresowani nauczyciele wszystkich typów szkół i przedszkoli, wychowawcy, pedagodzy szkolni i psychologowie, dyrektorzy szkół i przedszkoli Kierownik szkolenia/prowadzący: Anna Peza / Anna Peza, Aurelia Szokal-Egierd – certyfikowana trenerka uważności i trenerka biznesu Liczba godzin dydaktycznych: 8 Uwagi: Płatność po potwierdzeniu udziału przez kierownika kursu. Liczba miejsc ograniczona (20 miejsc) – decyduje kolejność zgłoszeń. Opłata za udział w kursie uzależniona jest od liczby osób w grupie; koszt udziału […]

FD-92 Zakres szkolenia: planowanie pracy wychowawczej, organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży, bezpieczeństwo życia i zdrowia uczestników, prowadzenie dokumentacji wypoczynku – obowiązujące przepisy. Adresaci: nauczyciele i inne osoby posiadające co najmniej średnie wykształcenie i trzyletni staż pracy opiekuńczo-wychowawczej lub dydaktyczno-wychowawczej Kierownik szkolenia/prowadzący: Jarosław Cezary Słabiński / Jarosław Cezary Słabiński i specjaliści Liczba godzin dydaktycznych: 10