Zapraszamy do lektury artykułów w nowym, specjalnym 22. numerze naszego kwartalnika „CENne Wiadomości”, datowanym 20 listopada 2024 r.
Pracownicy pedagogiczni Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach w bieżącym, 2024 roku uczestniczyli w projekcie „Metody doskonalenia pracy nauczycieli w Polsce i Hiszpanii” w ramach programu Erasmus+, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Jego autorką i koordynatorką była nasza koleżanka, dr Joanna Kalejta-Kulbacka. Istotą projektu był udział w dwutygodniowym bądź tygodniowym kursie realizowanym w Hiszpanii. W ciągu pierwszego tygodnia zajęcia poświęcone były zagadnieniom metodycznym oraz pracy z grupą, natomiast w drugim tygodniu odbywał się kurs języka angielskiego. Uczestnicy projektu zyskali więc nowe umiejętności metodyczne i udoskonalili znajomość języka angielskiego, ale mieli także możliwość poznawania pięknej i niezwykle ciekawej kulturowo Andaluzji. Sposobność ku temu dawały zarówno wycieczki organizowane w ramach kursu, jak i indywidualne bądź grupowe wyprawy.
Miejscem naszego pobytu była Granada (choć jej polska nazwa brzmi Grenada, w zamieszczonych w tym numerze tekstach posługujemy się hiszpańską: Granada) – piękne, stare miasto, przyciągające kilkuwiekowymi zabytkami, ujmujące życzliwością mieszkańców i przyjazną atmosferą.
Niniejszy, specjalny numer „CENnych Wiadomości” jest pokłosiem naszego uczestnictwa w kursie i pobytu na andaluzyjskiej ziemi, a zamieszczone w nim artykuły dotyczą różnych dziedzin życia i funkcjonowania tego regionu. Dwa pierwsze teksty prezentują system edukacji w Hiszpanii, trzeci przedstawia podstawy prawne kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dwa kolejne stanowią inspiracje metodyczne, adresowane zwłaszcza do nauczycieli języków obcych. Niewątpliwie wielką rolę w edukacji odgrywają zasoby biblioteczne, stąd też artykuł ukazujący Bibliotekę Uniwersytecką w Granadzie, mieszczącą się w starym, zabytkowym gmachu i mogącą poszczycić się wyjątkowo cennymi, historycznymi zbiorami. Czy aby porozumiewać się z Hiszpanami wystarczy znać na poziomie komunikacyjnym język angielski? Wnikliwą odpowiedź na to pytanie zawiera kolejny tekst. Pewnym zaskoczeniem mogą okazać się paralele w dziejach Polski i Hiszpanii, i je również mogą Państwo poznać, czytając numer specjalny naszego pisma. Oprócz kwestii związanych z edukacją, warto przyjrzeć się kulturze Granady i – szerzej – Andaluzji. Różne jej aspekty przedstawiają kolejne cztery artykuły. Numer zamyka tekst zwracający uwagę na problem tego regionu Hiszpanii, dotyczący niewielkich zasobów wodnych i prezentujący sposoby racjonalnego gospodarowania nimi.
Zapraszamy do lektury naszych artykułów. Być może zachęcą one Państwa do podjęcia trudu przygotowania projektu we własnej szkole i wyjazdu na podobny kurs do któregoś z krajów Unii Europejskiej. Program Erasmus+ daje takie możliwości i finansuje edukacyjne marzenia.