Relacja z seminarium Podlaskiej Sieci Rozwoju Kształcenia działającej w subregionie suwalskim
10 czerwca 2025 roku odbyło się seminarium Podlaskiej Sieci Rozwoju Kształcenia (dalej PSRK) działającej w subregionie suwalskim. Tematem przewodnim spotkania były Dwa spojrzenia – jeden cel: współpraca dyrekcji i doradców zawodowych w budowaniu ścieżki zawodowej ucznia. W ramach debaty warsztatowej pt. Budowanie efektywnego systemu doradztwa zawodowego w szkole, Edyta Harasimczuk lider, manager, trener mentalny zaprezentowała przepis na skuteczną zmianę wg Villa i Knostera, który opiera się na pięciu składnikach determinujących sprawne przejście przez proces zmiany: wizja, umiejętności, motywacja, zasoby oraz plan działania. Prelegentka przedstawiła kluczowe czynniki kształtujące rynek pracy, takie jak: automatyzacja i AI, zmiany klimatyczne, a także cyfryzacja i globalizacja, w którym liczą się kompetencje cyfrowe i międzykulturowe. Szacuje się, że 60% dzisiejszych uczniów szkół podstawowych będzie pracowała w zawodach przyszłości, takich jak: specjalista ds. współpracy Człowiek-AI, projektant doświadczeń XC (rozszerzona rzeczywistość), analityk danych, aktuariusz, inżynier ds. zrównoważonego rozwoju czy specjaliści od zdrowia psychicznego oraz cyberprzestępczości. Podkreślono, że niezwykle ważna jest inteligencja emocjonalna jako kluczowa umiejętność, wpływająca na sukces w życiu osobistym i zawodowym, która stanowi zdolność do rozpoznawania, rozumienia i zarządzania własnymi emocjami, a także do wczuwania się w emocje innych osób i nawiązywania dobrych relacji.
Dr Joanna Kalejta-Kulbacka, specjalista-ekspert ds. podlaskiej sieci rozwoju kształcenia zaprezentowała doradztwo zawodowe w przepisach prawa oświatowego, a także przedstawiła rekomendacje dla dyrektorów szkół, samorządów, sektora prywatnego i pozarządowego w publikacji pt. Doradztwo zawodowe w wyrównywaniu szans edukacyjnych, opracowane przez Katalyst Education. Uczestnicy Sieci poznali dobre praktyki, które można wprowadzać oddolnie, bez zmiany obowiązującego prawa, dzięki współpracy szkół i organów prowadzących z ich lokalnym otoczeniem społecznym.
Następnie uczestnicy seminarium brali udział w warsztacie pn. Dyrektor + doradca zawodowy = sukces szkoły, podczas których wypracowano ciekawe wnioski do dalszej pracy w ramach sieci oraz propozycje zmian w ustawodawstwie związanym z realizacją doradztwa zawodowego w Polsce. Analizowano także wsparcie dyrektorów i doradców jako pomost dla wspólnych działań, które otwierają drogę rozwoju uczniów w szkole.
PSRK jest inicjowana jako element inwestycji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w ramach którego realizowany jest projekt: „Zbudowanie systemu koordynacji i monitorowania regionalnych działań na rzecz kształcenia zawodowego, szkolnictwa wyższego oraz uczenia się przez całe życie, w tym uczenia się dorosłych”.