Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Uczę zawodu
Archiwum CENnych Wiadomości
Po nauce poszczególnych możliwości pracy oferowanych przez program Canva przyszła kolej na ich wykorzystanie w ważnej aktywności nauczyciela, jaką jest przygotowanie lekcji i urozmaicających ją materiałów. W artykule-poradniku „Lekcje w Canvie” Justyna Bober omawia zaawansowane funkcje Canvy dla Edukacji, ilustrując je przykładami. Zachęcamy do zapoznania się z kolejną częścią przewodnika po programie Canva i tworzenia z jego pomocą własnych, autorskich lekcji. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Lekcje w Canvie Pobierz artykuł
Dzięki temu, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nawiązało współpracę z firmą Canva, wszyscy nauczyciele i uczniowie od czwartej klasy szkoły podstawowej mają bezpłatny dostęp do zaawansowanych funkcji tej platformy. Jak skorzystać z tej możliwości dowiedzą się Państwo czytając swoisty poradnik przygotowany przez Justynę Bober. Zapraszamy do lektury i korzystania z programu Canva dla Edukacji. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Canva z ZPE – dla każdego nauczyciela i ucznia Pobierz artykuł
Po wielu instruktażach dotyczących wykorzystania w edukacji programów komputerowych i aplikacji, w tym możliwości zastosowania sztucznej inteligencji, Justyna Bober prezentuje scenariusz lekcji na temat AI. Co ciekawe, pierwsza jego wersja została wygenerowana właśnie przez tę inteligencję (dokładnie przez Chat GPT), druga jest modyfikacją pierwszej, proponowaną przez autorkę. Zapraszamy do ich wykorzystania w pracy z uczniami. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Korzyści, zagrożenia i szanse sztucznej inteligencji – pomysł i scenariusz lekcji z wykorzystaniem metody sześciu myślowych kapeluszy de Bono Pobierz artykuł
Sztuczna inteligencja rozpędza się w swoich „magicznych”, jak określają jej twórcy, możliwościach. W zamieszczonym artykule Justyna Bober prezentuje Magiczną szkołę – platformę AI dla nauczycieli, która w dużym stopniu, bo aż w 80%, może wyręczyć ich w przygotowaniu materiałów na lekcje. Trzeba jednak pamiętać, że wygenerowane treści każdorazowo wymagają poprawy. Co można robić w Magicznej szkole? Odpowiedź na to pytanie poznają Państwo czytając poniższy artykuł. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Magiczna szkoła, czyli jak program MagicSchool.ai może wspomóc pracę każdego nauczyciela Pobierz artykuł
Rzeczywistość wirtualna ma to do siebie, że zmienia się niemal błyskawicznie, wzbogaca się o nowe możliwości i funkcje, a użytkownicy jej programów stale są zapraszani do wypróbowania tych nowości. Tak dzieje się też z programami opartymi na sztucznej inteligencji, do których należy Canva. Jej nowe, „magiczne” funkcje przedstawia w swoim artykule Justyna Bober. Zapraszamy do lektury, a następnie wykorzystania najnowszych możliwości Canvy, na przykład w bożonarodzeniowej korespondencji. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Magiczna Canva, czyli jak sztuczna inteligencja może wesprzeć nauczyciela Pobierz artykuł
Sztuczna inteligencja nie jest wymysłem literatury fantastycznej, ale częścią rzeczywistości, w której żyjemy – takim stwierdzeniem Justyna Bober rozpoczyna artykuł, w którym przybliża tę, mało jeszcze znaną, część naszej rzeczywistości. Skupia się przy tym na możliwościach jej wykorzystania w nauczaniu i uczeniu się. AI wkracza do szkół i życia bez względu na stan naszej wiedzy lub niewiedzy na jej temat, warto więc taką wiedzę zdobywać, na przykład czytając niniejszy artykuł. Zachęcamy do jego lektury. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Sztuczna inteligencja w rękach ucznia i nauczyciela Pobierz artykuł
Dzisiejsza biblioteka to nie tylko półki z książkami i czasopismami, ale także stanowiska z komputerami z dostępem do Internetu. A skoro Internet, to i technologie informacyjno-komunikacyjne. Katarzyna Romanowska przedstawia wybrane narzędzia TIK oraz różnorodne ich zastosowania w pracy nauczyciela bibliotekarza. Warto skorzystać, zainspirować się i naśladować. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli bibliotekarzy dotyczące metod pracy z czytelnikiem oraz wykorzystania narzędzi TIK, a także zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I–III szkoły podstawowej, ucząc ich m.in. elementów kodowania. Katarzyna Romanowska – Praktyczne wykorzystanie narzędzi TIK w bibliotece Pobierz artykuł
Od trzech lat Justyna Bober systematycznie, co kwartał, zapoznaje nas z kolejnymi narzędziami internetowymi, które można wykorzystać w pracy z uczniami. Nadszedł czas, by pokazać, jakie możliwości daje połączenie w pracy dwóch wybranych aplikacji. W prezentowanym artykule przeczytamy, jakie efekty przynosi „współpraca” Canvy z Wakeletem lub Book Creatorem, Wakeleta z Genially lub YouTube, czy Book Creatora z YouTube. Te wyjątkowe „zestawy” możemy wybierać według potrzeb. Zobaczmy, jak wykorzystać tę aplikacyjną współpracę. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Appsmashing, czyli łączenie różnych programów Pobierz artykuł
Wiele osób, słysząc określenie „wszystko w jednym miejscu”, powie: Wakelet. Nadszedł czas, by w naszej TIK-owej rubryce także zagościł ten program. Justyna Bober krok po kroku wyjaśnia, jak z niego korzystać (poczynając od założenia konta), prezentuje opcje programu, a następnie przedstawia możliwości jego zastosowania. Możliwości w tym przypadku bardzo liczne i różnorodne. Zachęcamy do przeczytania zamieszczonego artykułu, a następnie kolekcjonowania ciekawych i przydatnych (zawodowo i prywatnie) materiałów. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Jest ambasadorem programów Wakelet i Book Creator. Justyna Bober – Wakelet Pobierz artykuł
W czerwcowym numerze „CENnych Wiadomości” Justyna Bober zapoznała Państwa z Book Creatorem – narzędziem pozwalającym na tworzenie i publikowanie w Internecie książek, komiksów i innych materiałów. W numerze publikowanym we wrześniu proponuje wykorzystanie tej aplikacji do wzajemnego poznania się uczniów i nauczyciela w nowej klasie, grupie, a także prezentuje inne przydatne szablony. Zapraszamy do lektury i wypróbowania nowego narzędzia. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – Zacznijmy rok szkolny z Book Creatorem Pobierz artykuł
Od dawna nie jest już niczym nadzwyczajnym odwiedzanie wirtualnych muzeów czy galerii sztuki. Ta możliwość jest m.in. bardzo wygodną i przydatną pomocą w edukowaniu uczniów w zakresie sztuki. Jeszcze wygodniej jest, gdy większość dzieł można obejrzeć korzystając z jednego portalu. Jakiego? Na to pytanie odpowiada Grzegorz Kalejta, deklarując jednocześnie, że w następnych numerach „CENnych Wiadomości” omówi najciekawsze narzędzia tego portalu. Zapraszamy do lektury. Grzegorz Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel w II Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz nauczania religii w szkole. Grzegorz Kalejta – Google pozwala sztuce rozgościć się w naszych komputerach Pobierz artykuł
Marzysz o napisaniu i opublikowaniu książki w Internecie? Chcesz przygotować materiały do pracy dla swoich uczniów w oryginalnej formie? Zapisać i zaprezentować online wspólne działania projektowe, stworzyć komiks, lekcję, portfolio? Tymi pytaniami Justyna Bober wskazuje możliwości kolejnego programu, do którego poznania i stosowania zachęca. Ten program to Book Creator. W artykule znajdziemy także przykłady dydaktycznego wykorzystania programu. Zapraszamy do lektury. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – I Ty możesz zostać autorem książki – program Book Creator Pobierz artykuł
…po co nauczycielowi Canva to druga część tytułu poradnika korzystania z kolejnego narzędzia internetowego, prezentowanego przez Justynę Bober. Odpowiedź znajdziemy w pierwszej części tytułu: Od plakatu do komiksu. Poznanie Canvy pozwala nauczycielowi tworzyć plakaty i komiksy indywidualnie i z całą klasą. Ale to nie wszystkie możliwości tego narzędzia. By poznać inne, należy przeczytać ten, bogato ilustrowany zrzutami ekranu, poradnik. Zapraszamy do jego czytania i oglądania oraz do poznawania Canvy. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczyła z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – Od plakatu do komiksu, czyli po co nauczycielowi Canva Pobierz artykuł
Nazywam się Board, Jam Board… Czyżby zawitał do nas agent do zadań specjalnych? Może sytuacja nie jest aż tak wyjątkowa, ale warta poświęcenia czasu i uwagi. Otóż nauczycielskie zasoby TIK-owe wzbogacamy dziś o tablicę. Jamtablicę, czyli Jamboard. Jest to ciekawe i bogate narzędzie, umożliwiające pracę nauczyciela z całą klasą oraz pracę uczniów w grupach w realiach edukacji zdalnej, ale także stacjonarnej. Z tej wirtualnej tablicy może korzystać nawet 50 użytkowników jednocześnie. Justyna Bober zaprasza do zapoznania się Jamboardem i możliwościami edukacyjnymi tego narzędzia. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczy z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – Nazywam się Board, Jam Board – instrukcja obsługi i przykłady zastosowania tablicy wirtualnej Jamboard Pobierz artykuł
W marcowym wydaniu „CENnych Wiadomości” Justyna Bober przedstawiła aplikację Nearpod, proponując także sposoby jej wykorzystania w pracy z uczniami. Dziś prezentuje przykłady zastosowania tego narzędzia przez nauczycielki, które uczestniczyły w prowadzonych przez nią szkoleniach dotyczących Nearpoda, i natychmiast nowe umiejętności wypróbowały w praktyce. Nauczyciele języka polskiego, historii, geografii i języka angielskiego mogą zainspirować się pomysłami swoich koleżanek, mogą też wykorzystać możliwości aplikacji w realizacji innych tematów. Do tego zapraszamy nauczycieli wszystkich przedmiotów. Zachętę mogą stanowić także opinie uczniów wyrażone na zakończenie lekcji przeprowadzonej z wykorzystaniem Nearpoda, jak na przykład ta: „Więcej takich lekcji bardzo ciekawe hah”. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczy z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – Nearpod w pracy nauczyciela Pobierz artykuł
Nauczycielski warsztat wzbogacamy o kolejne narzędzie. Jest nim aplikacja Nearpod, dzięki której można tworzyć i prowadzić interaktywne, bogato ilustrowane lekcje, korzystając zarówno z zasobów własnych, jak i sieciowych. Artykułowi, w którym zaprezentowana została aplikacja oraz możliwości jej zastosowania, towarzyszy słowniczek zawierający dokładne instrukcje wykorzystania jej poszczególnych, licznych elementów. Zapraszamy do lektury obu tekstów autorstwa Justyny Bober. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Tłumaczy z języka angielskiego materiały zamieszczane na portalu Khan Academy. Justyna Bober – Wzbogacamy narzędziownik: Nearpod Pobierz artykuł Słowniczek i instrukcja korzystania z aplikacji Nearpod Pobierz słowniczek i instrukcję korzystania z aplikacji Nearpod
Edukacja zdalna, jako konieczny sposób nauczania, zintensyfikowała posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi przez nauczycieli. W sukurs przychodzą narzędzia internetowe, dające wtajemniczonym wiele możliwości zarówno prowadzenia zajęć, jak i ich uatrakcyjniania. Magdalena Czapla dzieli się doświadczeniem wykorzystania w edukacji wczesnoszkolnej padletu, opisując także możliwości zastosowania tego narzędzia w pracy z uczniami i kontaktach z ich rodzicami. Zachęcając do przeczytania padletowej opowieści przypominamy, że krótki kurs posługiwania się tą wirtualną tablicą znajdą Państwo na stronie internetowej naszego Centrum: http://wpr.cen.suwalki.pl/ (Justyna Bober „Jak wykorzystać TIK w zdalnym nauczaniu i w odwróconej klasie”). Magdalena Czapla – nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Bakałarza w Bakałarzewie. Pasjonuje się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi i rozwija intensywnie w tym kierunku. Jest koordynatorką projektu „Mega Misja” finansowanego przez fundację Orange i wraz z dziećmi ze swojej klasy realizuje projekt rozwijający umiejętności kodowania. Wcześniej realizowała projekt „Mamy w planie kodowanie”. Przełomem w jej życiu zawodowym był udział w projekcie „Wiosna Edukacji”. Magdalena Czapla – Innowacyjne rozwiązanie – Padlet w zdalnej edukacji wczesnoszkolnej Pobierz artykuł
Po swoistych przewodnikach poruszania się po meandrach Edpuzzli, kodów QR i InstaLingu Justyna Bober prezentuje kolejne narzędzie przydatne w edukacji. Jest nim Genial.ly – jak określa autorka „genialna” aplikacja, przydatna w pracy zdalnej z uczniami, pozwalająca na tworzenie atrakcyjnych prezentacji, obrazków interaktywnych, mogąca być grą planszową lub escape roomem. To nie wszystkie możliwości Genial.ly. Poznanie kolejnych umożliwi lektura artykułu „Genialna aplikacja, która podbiła Internet”, do czego zapraszamy. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Genialna aplikacja, która podbiła Internet Pobierz artykuł
Justyna Bober, polonistka i anglistka, dzieli się swoim doświadczeniem, zachęcając nauczycieli do skutecznej nauki słówek w innowacyjnym programie polskich programistów i lingwistów InstaLing. Program ten uczy systematyczności i pozwala zrezygnować z kartkówek lub automatycznie sprawdzić te wygenerowane przez system. Aplikacja przyda się zarówno jako uzupełnienie tradycyjnych lekcji, jak i w zdalnym nauczaniu. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Moja przygoda z InstaLingiem – innowacyjnym programem do nauki słówek Pobierz artykuł
Z pewnością zetknęli się Państwo z kodami QR w życiu codziennym, a może też widzieli, że niektórzy nauczyciele wykorzystują do czegoś te dziwnie wyglądające kwadraciki. A może są Państwo ciekawi tego, co można ukryć pod taki kodem, jak można takie kody wygenerować i co właściwie można z nimi zrobić? Jeśli tak, to na większość tych pytań odpowie Justyna Bober w poniższym artykule, pokaże też różne możliwości, narzędzia, a także konkretne przykłady wykorzystania kodów QR. Zapraszamy do lektury i wypróbowania! Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wykorzystania w nauczaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych, zastosowania elementów neurodydaktyki oraz sposobów motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Zagadkowy kod QR – jak go wykorzystać w edukacji? Pobierz artykuł
W czasie obowiązującego nauczania zdalnego Justyna Bober otwiera swój Narzędziownik i proponuje Państwu ciekawe, przydatne do nauczania online narzędzie, jakim są Edpuzzle. Informacje o możliwościach i funkcjach programu oraz dokładne, ilustrowane konkretnymi przykładami, instrukcje pozwolą to narzędzie poznać, poćwiczyć jego stosowanie i w efekcie – wykorzystać w pracy z uczniami. Zachęcamy do lektury i ćwiczeń w stosowaniu Edpuzzli. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wykorzystania w nauczaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych, zastosowania elementów neurodydaktyki oraz sposobów motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Edpuzzle – doskonałe narzędzie do wykorzystania w uczeniu online i odwróconej lekcji Pobierz artykuł
Jak określana jest przestrzeń komunikacyjna, która powstała przez połączenie komputerów z całego świata? W jakiej przestrzeni można być w wielu miejscach jednocześnie? To cyberprzestrzeń. Zapewne dzieci i młodzież nie wyobrażają sobie, że kiedyś jej nie było – dla nich, Pokolenia Z, istniała od zawsze. My, pokolenie starsze, mamy inną wiedzę, bo przecież cyberprzestrzeń powstawała na naszych oczach. Jednak to, że jej początków można upatrywać w czasach rewolucji francuskiej, także dla wielu z nas może być odkryciem. Z bogactwem cyberprzestrzeni i historią jej kształtowania się zapoznaje nas Jarosław Cezary Słabiński. Zapraszamy do zanurzenia się w… no właśnie, w Cyberprzestrzeni. Jarosław Cezary Słabiński – wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nowych technologii w nauczaniu, bezpieczeństwa w szkole i w Internecie. Koordynator merytoryczny Podlaskiej Platformy Edukacyjnej. Jarosław Cezary Słabiński – Cyberprzestrzeń Pobierz artykuł
Znana polskim nauczycielom, przynajmniej ze słyszenia, odwrócona lekcja znajduje coraz więcej zwolenników. Jej sprzymierzeńcami są powiększające się zasoby internetowe popularyzujące różne dziedziny nauki, wideolekcje z różnych przedmiotów, a także coraz wyższy poziom nauczycielskich umiejętności w posługiwaniu się komputerem. Stosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w dydaktyce wydaje się nieuniknione, ale jest też bardzo atrakcyjną dla uczniów możliwością uczenia się. Justyna Bober przedstawia historię i teraźniejszość tego modelu nauczania oraz praktyczne wskazówki jego stosowania. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wykorzystania w nauczaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych, zastosowania elementów neurodydaktyki oraz sposobów motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Odwrócić trzeba nie tylko klasę Pobierz artykuł
Obecni uczniowie nazywani są „pokoleniem kciuka”. Dlaczego? Ponieważ nieustannie owego kciuka używają korzystając ze smartfonu. Tę „sprawność” i silne przyzwyczajenie uczniów do wpatrywania się w ekrany urządzeń elektronicznych wielu nauczycieli wykorzystuje do celów dydaktycznych. Proponowana przez Grzegorza Kalejtę lekcja na temat praw dziecka we współczesnym świecie jest przykładem wykorzystania TIK w nauczaniu wiedzy o społeczeństwie. Zapraszamy do skorzystania z tego pomysłu. Grzegorz Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel w II Liceum Ogólnokształcącym im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe nauczycieli w zakresie wykorzystywania w nauczaniu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz nauczania religii w szkole. Grzegorz Kalejta – Scenariusz lekcji wiedzy o społeczeństwie dla klasy I szkoły ponadpodstawowej – Prawa dziecka we współczesnym świecie Pobierz scenariusz Ulotka Prawa Dziecka
Trudne emocje dzieci to problem niemały. Same nie potrafią nad nimi zapanować, dorosłym też nie zawsze od razu to się udaje. Proponowane przez panią Katarzynę Romanowską zajęcia, adresowane do dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych, pokazują, w jaki sposób można z dziećmi rozmawiać o emocjach, zwłaszcza tych trudnych, jak dziecko może poradzić sobie ze złością i innymi niełatwymi uczuciami. Pozytywne emocje też mają tu swoje miejsce. Zapraszamy do lektury scenariusza i wykorzystania prezentowanych zajęć i materiałów w pracy z dziećmi. Katarzyna Romanowska – nauczyciel bibliotekarz Biblioteki Pedagogicznej Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi szkolenia dla nauczycieli dotyczące metod pracy z czytelnikiem, zajęcia czytelnicze dla dzieci przedszkolnych i uczniów klas I-III szkoły podstawowej oraz zajęcia dotyczące audiobooków i e-booków dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej. Katarzyna Romanowska – Scenariusz zajęć czytelniczych dla dzieci przedszkolnych oraz uczniów klas I-III szkoły podstawowej z wykorzystaniem TIK Pobierz artykuł
Justyna Bober proponuje nauczycielom języka angielskiego scenariusz lekcji z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych, a prezentowana lekcja jest odwrócona. Warto się zainspirować i odwrócić swoją lekcję. Justyna Bober – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Zajmuje się wykorzystaniem TIK w nauczaniu, zwłaszcza języka polskiego i angielskiego, zastosowaniem elementów neurodydaktyki oraz sposobami motywowania uczniów do pracy. Justyna Bober – Scenariusz odwróconej lekcji języka angielskiego w klasie VII (lub VIII) szkoły podstawowej Pobierz scenariusz