Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Uczę zawodu
Uczę zawodu
Archiwum CENnych Wiadomości
Reskilling i upskilling – co to takiego? To pojęcia odnoszące się do wymagań rynku pracy, związane ze zmianą i podnoszeniem kwalifikacji pracowników. Jak podkreśla autorka artykułu, dr Joanna Kalejta, to także nowy kierunek wspierania dzieci, młodzieży i dorosłych w budowaniu ich ścieżek kariery zawodowej. Do lektury artykułu zachęcamy więc przede wszystkim doradców zawodowych, ale także osoby, których zmiany na rynku pracy w jakikolwiek sposób dotyczą. Joanna Kalejta – dr nauk społecznych, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, marketingu, public relations,zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta – Reskilling i upskilling – wyzwania dla doradców zawodowych Pobierz artykuł
Czy zdają sobie Państwo sprawę z faktu, że na rynku pracy współistnieją obecnie cztery pokolenia? Czy taka refleksja jest ważna? Tak, bardzo, ponieważ każda z tych generacji kieruje się innymi wartościami i oczekiwaniami, co jest niezwykle istotne dla doradcy zawodowego. Jakie to pokolenia i czym charakteryzuje się każde z nich prezentuje na podstawie profesjonalnych badań dr Joanna Kalejta. Zachęcamy do lektury tego ciekawego artykułu. Joanna Kalejta – dr nauk społecznych, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, marketingu, public relations,zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta – Cztery pokolenia na rynku pracy – rola doradcy zawodowego w wyborze ścieżki kariery zawodowej Pobierz artykuł
Co zyskają uczniowie, gdy ich nauczyciele zawodu pozyskają środki na zagraniczną mobilność edukacyjną? Przede wszystkim możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego na europejskich rynkach pracy, ale także doskonalenia kompetencji społecznych i umiejętności językowych. Dr Joanna Kalejta w swoim kolejnym artykule prezentującym korzyści wynikające z aplikowania do edukacyjnych funduszy unijnych zachęca tym razem do opracowania projektów dotyczących właśnie mobilności zagranicznej. Wnioski o ich dofinansowanie można składać do 20 lutego 2024 roku. Zachęcamy do lektury artykułu oraz pozyskiwania środków na projektowane ciekawych działań edukacyjnych. Joanna Kalejta – dr nauk społecznych, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, marketingu, public relations,zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta – Dobre praktyki związane z mobilnością uczniów i nauczycieli na przykładzie projektów z programu Erasmus+ realizowanych w ramach FERS Pobierz artykuł
Edukacyjna polityka Unii Europejskiej daje współczesnej młodzieży, ale także osobom dorosłym, ogromne możliwości kształtowania swojej ścieżki zawodowej i jej realizacji na terenie całej UE. Stosunkowo nową pomocą jest Europass – niezwykle przydatny zestaw narzędzi i dokumentów ułatwiających prezentację wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia osoby starającej się o zatrudnienie. W prezentowanym artykule dr Joanna Kalejta w przystępny sposób przedstawia możliwości wykorzystania tego narzędzia. Zachęcamy do jego poznania przede wszystkim doradców zawodowych, towarzyszących uczniom w ich poszukiwaniach własnej drogi. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta – Narzędzia Europass w pracy doradcy zawodowego Pobierz artykuł
Doradztwo zawodowe, pisze dr Joanna Kalejta, cytując publikację Ośrodka Rozwoju Edukacji, to „uporządkowane i zaplanowane działania, mające na celu wspieranie uczniów […] w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjnych, a także zawodowych”. Podaje także przykład, jak te działania można zaplanować, zamieszczając fragmenty opracowanego przez siebie programu wsparcia w zakresie doradztwa zawodowo-edukacyjnego dla szkoły technicznej. Zapraszamy do lektury zwłaszcza doradców zawodowych oraz do wykorzystania podanego przykładu podczas planowania własnej pracy. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta – Doradztwo zawodowe. Jak je zaplanować i realizować? Pobierz artykuł
Czy marketing w placówce oświatowej jest niezbędny? – odpowiedź na pytanie, które postawiła w tytule swego artykułu dr Joanna Kalejta, nie jest trudna, zwłaszcza w sytuacji trudności z naborem uczniów do szkół ponadpodstawowych. Co składa się na szkolne działania marketingowe dowiemy się, czytając artykuł. Zapraszamy do jego lektury oraz do udziału w targach edukacyjnych, o których także tu przeczytamy. dr Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach, dr nauk społecznych. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Czy marketing w placówce oświatowej jest niezbędny? Pobierz artykuł
Czy rozwiązania stosowane w grach komputerowych mogą być wykorzystane w nauce zawodu? Specjaliści z TOCK-Automatyka z Białegostoku, Politechniki Białostockiej i Klastra Obróbki Metali udowadniają, że tak. Przygotowali profesjonalne stanowisko do nauki spawania oparte na wirtualnej rzeczywistości i zapraszają, by wykorzystać je w szkołach. Szczegóły dotyczące funkcjonowania zestawu, możliwości jego wykorzystania oraz wiążące się z tym duże oszczędności przedstawia w poniższym artykule Andrzej Staszczyk. Zapraszamy do tej ciekawej lektury. Andrzej Staszczyk – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Wykorzystując swoje doświadczenia nauczyciela kształcenia zawodowego, organizuje formy doskonalenia adresowane do tej grupy nauczycieli, natomiast dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli organizuje i prowadzi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w szkole oraz rozwijania kompetencji kluczowych poprzez eksperymentowanie i doświadczenia. Andrzej Staszczyk – Wirtualna rzeczywistość coraz odważniej wkracza do szkół Pobierz artykuł
Joanna Kalejta swój najnowszy artykuł rozpoczyna następującym przypomnieniem: „Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022 jest wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych”. Czym jest Zintegrowana Strategia Umiejętności, co wchodzi w jej skład, dlaczego i w jakich obszarach jest wdrażana dowiemy się z tego właśnie artykułu. Zapraszamy do lektury, zwłaszcza dyrektorów szkół i nauczycieli przedmiotów zawodowych. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Zintegrowana Strategia Umiejętności Pobierz artykuł
Czym jest ECVET? To Europejski System Akumulowania i Przenoszenia Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym, wdrażany polskim szkolnictwie zawodowym od 2012 roku. Jak ten system funkcjonuje, co dzięki niemu mogą osiągnąć uczniowie i jak należy organizować zaplanowane w nim działania prezentuje w swoim artykule Joanna Kalejta. Zapraszamy do lektury. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Europejski System Akumulowania i Przenoszenia Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym – system ECVET. Przykłady dobrych praktyk z projektu mobilnościowego Pobierz artykuł
Metoda hybrydowego kształcenia pracowników, wykorzystywana dotychczas w przemyśle, trafia do szkół, dzięki tworzonym z myślą o nich standaryzowanych pracowniach praktycznego kształcenia CNC. Sieć takich pracowni powstanie także w województwie podlaskim, a do ich prowadzenia nauczyciele zostaną przygotowani poprzez szkolenia branżowe. Jak w praktyce wyglądać będzie hybrydowe kształcenie w zawodach mechanicznych oraz jakie korzyści przyniesie ono uczniom i szkołom przedstawia w swoim artykule Andrzej Staszczyk. Zapraszamy do zapoznania się z tą ciekawą perspektywą kształcenia w zawodach. Andrzej Staszczyk – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Wykorzystując swoje doświadczenia nauczyciela kształcenia zawodowego, organizuje formy doskonalenia adresowane do tej grupy nauczycieli, natomiast dla wszystkich zainteresowanych nauczycieli organizuje i prowadzi szkolenia z zakresu nowoczesnych technologii w szkole oraz rozwijania kompetencji kluczowych poprzez eksperymentowanie i doświadczenia. Andrzej Staszczyk – Hybrydowy system kształcenia w zawodach mechanicznych Pobierz artykuł
W artykule „Wirtualna firma – realne umiejętności” Joanna Kalejta na konkretnym przykładzie prezentuje, jak można zorganizować praktyki zawodowe uczniów technikum formie wirtualnego przedsiębiorstwa. Założyć takie przedsiębiorstwo można z pomocą Polskiej Centrali Firm Symulacyjnych „Censym” w Zielonej Górze, która zadbała także o to, by uczniowie mogli zdobyć wszystkie umiejętności niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Zachęcamy do lektury artykułu, a następnie skorzystania z niezwykle cennej propozycji „Censymu”. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Wirtualna firma – realne umiejętności Pobierz artykuł
„Z uwagi na obecną pandemiczną sytuację w szkole, a jednocześnie potrzebę realizacji praktyk zawodowych, można skorzystać z Branżowych Symulacji Biznesowych” – taką informacją rozpoczyna Joanna Kalejta swój artykuł, w którym prezentuje możliwość realizacji uczniowskich praktyk zawodowych w sposób zdalny. Narzędziem umożliwiającym tę atrakcyjną formę zdobywania umiejętności zawodowych jest platforma Revas. Zapraszamy do poznania możliwości prezentowanego rozwiązania edukacyjnego i stosowania go w pracy z uczniami zdobywającymi zawód. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Jak zrealizować praktyki zawodowe z wykorzystaniem wirtualnego przedsiębiorstwa REVAS Pobierz artykuł