Zobacz moją lekcję
Co tam TIKa?
Chwila z pedagogiem
Na półce z książkami
Jak cię słyszą…
Zainspiruj się
Uczę zawodu
Archiwum CENnych Wiadomości
Bogata oferta Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach dotycząca zadań szkół w zakresie doradztwa zawodowego adresowana jest do dyrektorów, nauczycieli, wychowawców, a przede wszystkim doradców zawodowych. Przedstawia ją w niniejszym artykule dr Joanna Kalejta-Kulbacka, specjalista-ekspert Sieci PSRK, koordynująca działania CEN w tym zakresie, zapraszając do korzystania z organizowanych szkoleń. Warto wziąć w udział w proponowanych wydarzeniach, tym bardziej, że to zadanie szkół jest w tym roku szkolnym objęte kontrolą nadzoru pedagogicznego. Zapraszamy do lektury i do naszej placówki na oferowane warsztaty i szkolenia. Joanna Kalejta-Kulbacka – dr nauk społecznych, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i adiunkt w Państwowej Uczelni Zawodowej w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, reklamy, public relations, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta-Kulbacka – Doradztwo zawodowe w szkole podstawowej pod lupą Pobierz artykuł
Erasmus+ to unijny program wspierający kształcenie, szkolenie, młodzież i sport w Europie. Mogą z niego skorzystać zarówno uczniowie, studenci, jak i nauczyciele oraz inne osoby pracujące z młodzieżą. Dr Joanna Kalejta, koordynator projektów prowadzonych w ramach tego programu, w niniejszym artykule szczegółowo wyjaśnia kto i z jakiego sektora może ubiegać się o wsparcie, opisuje projekt zrealizowany w naszym Centrum oraz zaprasza do udziału w szkoleniach dotyczących funduszy dla szkół. Zapraszamy do lektury artykułu oraz do uczestnictwa w szkoleniach, z których być może Państwa szkoły skorzystają. Joanna Kalejta-Kulbacka – dr nauk społecznych, nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i adiunkt w Państwowej Uczelni Zawodowej w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, reklamy, public relations, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. dr Joanna Kalejta-Kulbacka – Czy warto wziąć udział w mobilności unijnej? Zainspiruj się! Dobra praktyka w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach Pobierz artykuł
W kolejnej odsłonie refleksji dotyczących oceniania szkolnego ich autorka, Lidia Kłoczko, stawia podstawowe pytanie: Czym dla uczniów i rodziców są oceny szkolne? Czy odpowiedź na nie jest prosta i oczywista? Warto przekonać się o tym czytając artykuł, tym bardziej, że poruszona została też w nim (na razie sygnalnie) kwestia zadawania lub niezadawania prac domowych. Zapraszamy do lektury. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Czym są oceny szkolne? Pobierz artykuł
Zgodnie z zapowiedzią, Lidia Kłoczko kontynuuje dzielenie się z Państwem swoimi przemyśleniami dotyczącymi oceniania wewnątrzszkolnego. W zamieszczonym artykule uwagę poświęca głównie formułowaniu wymagań programowych na poszczególne stopnie szkolne. Zachęcamy do zapoznania z zawartymi w nim wskazówkami i refleksjami. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Dlaczego nauczyciele nie lubią oceniania? Ocenianie w statutach szkolnych Pobierz artykuł
Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w bieżącym roku szkolnym jest „Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego”. By coś doskonalić, trzeba najpierw zdiagnozować stan istniejący i porównać go ze stanem oczekiwanym. Pomocny w tej pracy okaże się zapewne artykuł Lidii Kłoczko, do którego lektury zapraszamy i dyrektorów, i nauczycieli. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Dlaczego nauczyciele nie lubią oceniania? Pobierz artykuł
[…] wyśmiewanie, przezywanie, rozpuszczanie plotek i obmawianie, publiczne komentowanie wypowiedzi (na lekcjach, na posiedzeniach rady pedagogicznej) – czym są? Mobbingiem, czyli przemocą stosowaną wobec osoby słabszej. Ale to tylko niewielka cząstka zachowań składających się na to niebezpieczne zjawisko. Problem mobbingu w szkole, jego przejawy i skutki przedstawia w swoim artykule Andrzej Matusiewicz. Zapraszamy do lektury tego ważnego tekstu. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, kodeksu etycznego, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Mobbing w szkole – kilka uwag Pobierz artykuł
W obecnym roku szkolnym dyrektorzy szkół i placówek oświatowych stanęli przed zadaniem zastąpienia oceny dorobku zawodowego nauczycieli ubiegających się o kolejny stopień awansu zawodowego oceną pracy na podstawie szczegółowych kryteriów tej oceny. Jak zalecenia aktów prawnych wprowadzić w życie prezentuje w swoim artykule Lidia Kłoczko. Zachęcamy do lektury tych przydatnych wskazówek. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Ocena pracy nauczyciela Pobierz artykuł
Erasmus+ to program unijny, którego celem jest – jak przypomina Joanna Kalejta – wspieranie uczniów, studentów, nauczycieli, wykładowców i wolontariuszy w prowadzeniu międzynarodowych projektów służących podnoszeniu kompetencji. Program rozwija się, dając nowe, bardzo atrakcyjne możliwości projektobiorcom. Każda szkoła, uczelnia czy organizacja sportowa znajdzie w tym programie możliwości dla siebie. Jakie? Mogą je Państwo poznać, czytając poniższy artykuł. Zachęcamy do lektury i aplikowania do programu. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Erasmus Days 2022 Pobierz artykuł
W latach 2021-2027 z funduszy europejskich ma trafić do Polski około 76 mld euro. Z tej kwoty ma być m.in. finansowany, adresowany do szkół i placówek oświatowych, program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 (FERS). Ze względu na położenie geograficzne naszego regionu, warto też zwrócić uwagę na program Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej (FEPW). Jakiego rodzaju projekty mogą być realizowane w ramach tych funduszy wyjaśnia w niniejszym artykule Joanna Kalejta. Zaprasza także do działającego w naszym Centrum Regionalnego Punktu Informacyjnego Narodowej Agencji programu Erasmus+ i Europejskiego Korpusu Solidarności na konsultacje w sprawie wniosków o dofinansowanie działań projektowych. Zapraszamy także i my – do lektury artykułu oraz konsultacji wniosków. Joanna Kalejta – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczycielka w Zespole Szkół nr 6 im. Karola Brzostowskiego w Suwałkach. Organizuje i prowadzi formy doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie kształcenia zawodowego, współpracy z pracodawcami, doradztwa zawodowego, zarządzania firmą, zarządzania turystyką oraz pozyskiwania środków unijnych na działania edukacyjne. Jest trenerem Branżowych Symulacji Biznesowych „Revas”. Joanna Kalejta – Fundusze europejskie dla placówek oświatowych Pobierz artykuł
Czy Pani/Pan wie jakie zachowania pracowników uznawane są w [jednostce] za nieetyczne? Udzielenie odpowiedzi na to pytanie wymaga ustalenia wewnątrz jednostki, a w naszym przypadku – szkoły, jakiegoś zestawu obowiązujących wartości etycznych – pisze Andrzej Matusiewicz w artykule „Czy szkoły powinny mieć kodeksy etyczne? Konflikt interesów formą korupcji”. Odpowiadając na pytanie postawione w pierwszej części tytułu, omawia problem nazwany w części drugiej. Zapraszamy do lektury i refleksji nad tym ważnym zagadnieniem. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, kodeksu etycznego, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Czy szkoły powinny mieć kodeksy etyczne? Konflikt interesów formą korupcji Pobierz artykuł
W ostatniej części cyklu „Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna?” Lidia Kłoczko omawia bardzo ważny etap ewaluacji, którym jest zbieranie i analiza danych. Od tego, jak podejdziemy do tych czynności, zależy wynik całego badania, a także wnioski stwierdzające stan w przedmiocie ewaluacji oraz rekomendacje służące rozwojowi szkoły lub placówki. Praktyka pokazuje, że oprócz badań przeprowadzonych rzetelnie, są rozliczne odmiany ewaluacji pozornej. Jakież to? Dowiemy się, czytając zamykający cykl artykuł. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna? cz. III Pobierz artykuł
Respondentami w szkolnej ewaluacji wewnętrznej są uczniowie, także ci najmłodsi, a w przedszkolach – kilkuletni podopieczni tych placówek. W jaki sposób zdobyć odpowiedzi na poważne pytania badawcze od tych grup? Dostosowanymi do ich wieku metodami i technikami ewaluacyjnymi. Metody inne niż ankieta, wywiad i obserwacja można także zastosować pozyskując potrzebne informacje od rodziców i nauczycieli. Tradycyjne i rzadziej stosowane metody i techniki ewaluacyjne prezentuje Lidia Kłoczko w II części „Nawigacji po nadzorze pedagogicznym”. Zachęcamy do lektury artykułu i stosowania tych metod w wewnętrznym badaniu ewaluacyjnym. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna? cz. II Pobierz artykuł
Czy istnieje „receptura na wykonanie ewaluacji”? Oczywiście! Podaje ją Lidia Kłoczko w prezentowanym artykule „Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna?”. Na postawione w tytule pytanie autorka bardzo dokładnie i w uporządkowany sposób odpowiada. Przywołuje definicje ewaluacji, analizuje je, po czym w bardzo merytoryczny, a jednocześnie przystępny sposób ukazuje cały proces. Z tego przepisu na pewno warto skorzystać. Prezentowany tekst rozpoczyna cykl artykułów dotyczących nadzoru pedagogicznego, które będą zamieszczane w kolejnych wydaniach „CENnych Wiadomości”. Zachęcamy do wykorzystania podpowiedzi znajdujących się w części I oraz lektury następnych. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie sprawowania nadzoru pedagogicznego, planowania dydaktycznego, oceniania i analizy wyników egzaminacyjnych, metod pracy dydaktycznej i wychowawczej oraz awansu zawodowego nauczycieli. Lidia Kłoczko – Nawigacja po nadzorze pedagogicznym – po co nam ewaluacja wewnętrzna? cz. I Pobierz artykuł
Nauczanie zdalne nie zakończyło się wraz z ubiegłym rokiem szkolnym – to wiemy na pewno. Że jego prowadzenie przysparzało niemało kłopotów, też wiemy. Teraz, bogatsi o wiosenne doświadczenia, przygotowujemy się do tej formy pracy. Warto, by szkoła wybrała jedną platformę, z której będą korzystać nauczyciele i uczniowie oraz ich rodzice. I oczywiście dyrektor szkoły. Tą platformą może być na przykład Office 365. Dlaczego właśnie ta, wyjaśnia Jarosław Cezary Słabiński. Zapraszamy do poznania walorów platformy Microsoft 365 z MS Teams. Jarosław Cezary Słabiński – nauczyciel konsultant i wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nowych technologii w nauczaniu, obecnie także w nauczaniu zdalnym, bezpieczeństwa w szkole i w Internecie. Koordynator merytoryczny Podlaskiej Platformy Edukacyjnej. Jarosław Cezary Słabiński – Jak możemy przygotować szkołę do zdalnego nauczania? Pobierz artykuł
„Czym jest rozwój zawodowy?” – tym pytaniem Lidia Kłoczko rozpoczyna swoje rozważania dotyczące rozwoju oraz form jego wsparcia. Wskazuje, że zarówno rozwój zawodowy dyrektora szkoły, jak i nauczycieli „może być wspierany na wiele sposobów” i kilka z nich omawia. Takie wsparcie okazuje się bardzo przydatne w sytuacji nowego doświadczenia, jakim niewątpliwie jest zdalne nauczanie. W sytuacji „nowego” trzeba też dać sobie prawo do błędu, by także na nim się uczyć. Zapraszamy do refleksji nad rozwojem zawodowym własnym i nauczycieli oraz możliwościami jego wspierania. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, oceniania osiągnięć uczniów, ewaluacji wewnętrznej oraz edukacji polonistycznej. Lidia Kłoczko – Rozwój zawodowy a formy wsparcia i współpracy Pobierz artykuł
Wśród wielu regulacji obowiązujących w szkole muszą być także te dotyczące organizacji wycieczek szkolnych. Wynikają one z przepisów prawa. Jakie formy przybierają organizowane w szkole krajoznawstwo i turystyka oraz związane z nimi zadania dyrektora przedstawia w zamieszczonym artykule Jarosław Cezary Słabiński. Przypomina także, jakie obowiązkowe dokumenty należy przygotować przed wyjazdem z uczniami oraz podaje wykaz aktów prawnych regulujących kwestie organizacji krajoznawstwa i turystyki. Ten swoisty niezbędnik dyrektora przyda się zapewne jeszcze tej wiosny. Jarosław Cezary Słabiński – wicedyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nowych technologii w nauczaniu, bezpieczeństwa w szkole i w Internecie, organizacji wycieczek szkolnych i wypoczynku oraz dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania oświatą. Koordynator merytoryczny Podlaskiej Platformy Edukacyjnej. Jarosław Cezary Słabiński – Organizacja wycieczek szkolnych – zadania dyrektora Pobierz artykuł
„Od 1 września 2017 roku innowacyjność stała się integralnym elementem działalności szkoły/placówki i została wpisana do ustawy. Tak więc szkoła/placówka prowadzi działalność dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i innowacyjną” – pisze Andrzej Matusiewicz, a następnie przedstawia kolejne działania nauczyciela prowadzące do opracowania i wdrożenia innowacji. Określa też, jakie kroki, związane z działalnością innowacyjną, należy podjąć w szkole lub placówce. Zachęcamy do zapoznania się z tym swoistym „przewodnikiem” zarówno dyrektorów szkół i placówek, jak też nauczycieli opracowujących innowacje. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Innowacje pedagogiczne – formalności krok po kroku Pobierz artykuł
Organizację i przebieg posiedzeń rady pedagogicznej opisuje jej regulamin. Szczególnie istotny jest tryb podejmowania przez radę pedagogiczną uchwał. Andrzej Matusiewicz w poniższym artykule wyjaśnia, jakie zapisy powinny znaleźć się w regulaminie, by uchwała została podjęta w sposób zgodny z prawem i podaje propozycje takich zapisów. Andrzej Matusiewicz – nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Prowadzi doskonalenie zawodowe dla dyrektorów szkół i placówek oświatowych w zakresie zarządzania szkołą, a dla rad pedagogicznych oraz zainteresowanych nauczycieli szkolenia dotyczące statutu szkoły, innowacji pedagogicznych, promocji szkoły i budowania jej wizerunku, zasad funkcjonowania oraz organizacji pracy samorządu uczniowskiego, dziejów oświaty i historii Suwalszczyzny. W roku 2019 otrzymał tytuł honorowy profesora oświaty. Andrzej Matusiewicz – Głosowanie jawne i tajne w regulaminach rad pedagogicznych Pobierz artykuł
„Kompleksowe, zewnętrzne, procesowe… czyli jakie?” Prowadzone od kilku lat wspomaganie rozwoju szkół i placówek niejedno ma imię. Artykuł Lidii Kłoczko prezentuje istotę procesu, jego etapy oraz wskazywane przez uczestników efekty. Lidia Kłoczko – dyrektor Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach i nauczyciel konsultant. Prowadzi doskonalenie nauczycieli w zakresie nadzoru pedagogicznego dyrektora szkoły, oceniania osiągnięć uczniów, ewaluacji wewnętrznej oraz edukacji polonistycznej. Lidia Kłoczko – Kompleksowe, zewnętrzne, procesowe… czyli jakie? Pobierz artykuł