w Polsce i Hiszpanii INFORMATOR - FORMY DOSKONALENIA plik do pobrania Wakelet Biblioteki Pedagogicznej ZASOBY EDUKACJI ONLINE DORADZTWO METODYCZNE REGIONALNY PUNKT INFORMACYJNY FRSE GRANT Wsparcie nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość PRACA W CENTRUM Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych ZAMÓWIENIA PUBLICZNE POLITYKA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI STRONY INTERNETOWEJ
ARCHIWUM WYDARZEŃ 2017/2018
Podsumowanie V Wojewódzkiego Konkursu pod hasłem „112 RATUJE ŻYCIE”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach było organizatorem, wraz Wojewodą Podlaskim i Podlaskim Kuratorem Oświaty, V edycji Wojewódzkiego Konkursu pod hasłem „112 RATUJE ŻYCIE”. Celem konkursu było popularyzowanie wiedzy na temat numeru alarmowego 112 wśród uczniów szkół podstawowych województwa podlaskiego oraz propagowanie ich właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. 8 lutego br. w sali konferencyjnej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego w Białymstoku odbyła się uroczysta gala podsumowująca Konkurs, którą prowadzili konsultanci Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach – Joanna Stabińska i Jarosław Cezary Słabiński. W bieżącym roku w konkursie w dwóch kategoriach: plakat (praca plastyczna) i inscenizacja wzięła udział rekordowa liczba uczniów i szkół. W sumie nadesłano 460 prac plastycznych wykonanych przez uczniów klas I-III i 23 inscenizacje (w formie filmów) przygotowane przez uczniów klas IV-VII z 64 szkół podstawowych województwa podlaskiego. W kategorii plakat zostało wyróżnionych 10 uczniów: Miłosz Dec, kl. I – SP nr 10 im. Izabeli Branickiej w Białymstoku, Amelia Kalinko, kl. III – SP nr 16 im. Tadeusza Kościuszki w Białymstoku, Michał Karpowicz, kl. III – SP nr 50 z Oddziałami Integracyjnymi im. Świętej Jadwigi Królowej Polski w Białymstoku, Gabriela Makarewicz, kl. III – SP nr 6 im. Aleksandry Kujałowicz w Suwałkach, Olga Masalska, kl. I – SP nr 3 […]
Relacja z IX Konferencji Metodycznej dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych województwa podlaskiego
W dniu 20 marca 2018 r. Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach zorganizowało IX Konferencję Metodyczną dyrektorów i nauczycieli szkół zawodowych województwa podlaskiego pod Honorowym Patronatem Podlaskiego Kuratora Oświaty. Tematem tegorocznego spotkania było „Kształcenie zawodowe szansą i wyzwaniem”. W konferencji uczestniczyło 50 dyrektorów i nauczycieli z kilkunastu szkół zawodowych, przedstawiciele Kuratorium Oświaty w Białymstoku, Ośrodka Rozwoju Edukacji w Warszawie oraz pracodawcy. Pan Leszek Dec – Prezes Zarządu Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej poinformował zebranych o zainicjowaniu powołania Strefowego Klastra Edukacyjnego. Ma on służyć promocji kształcenia zawodowego, podnoszeniu jej jakości i dostosowaniu do potrzeb pracodawców. Będzie wspierał w nawiązywaniu i pogłębianiu współpracy pracodawców ze szkołami zawodowymi, samorządami lokalnymi i instytucjami edukacyjnymi. Prelegenci przekazali informację na temat aktualnych zmian w kształceniu zawodowym, obowiązującej dokumentacji programowej i jej nowelizacji. Relacja Radia Białystok Informacja Relacja Suwalki24.pl
Literatura stanu wojennego – drugi obieg wydawniczy
Prowadzonemu 15 marca br. w naszym ośrodku przez prof. dr hab. Alinę Kowalczykową seminarium na temat literatury stanu wojennego i drugiego obiegu wydawniczego towarzyszyła wystawa publikacji z tamtego okresu. Uczestnicy szkolenia mogli obejrzeć zarówno wydawnictwa ukazujące się na emigracji, jak i przedruki z tych wydawnictw, publikacje ukazujące się cyklicznie (choć nieregularnie), niskonakładowe materiały przykościelne, których wydawcy – aby obejść cenzurę – zaznaczali, iż są one do użytku wewnętrznego, a także liczne pozycje książkowe z zakresu historii, publicystyki i beletrystyki, w czasie stanu wojennego zakazane. Właścicielem tej niezwykłej biblioteczki jest pan Grzegorz Wilczyński, obecnie nauczyciel konsultant w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach, a w czasie stanu wojennego między innymi redaktor szczecińskiego pisma drugiego obiegu (za co był więziony). Za udostępnienie zbiorów na naszą wystawę bardzo panu Grzegorzowi dziękujemy.
Podsumowanie konferencji „Rok Niepodległej – środowiska szkolne na rzecz uczczenia stulecia niepodległości”
Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach zorganizowało w dniu 23 marca konferencję pod tytułem „Rok Niepodległej – środowiska szkolne na rzecz uczczenia stulecia niepodległości”. Wykład do zebranych na konferencji wygłosił prof. dr hab. Jan Żaryn. Historyk i senator RP mówił o drogach Polaków do niepodległości, akcentując rolę polskich tradycji i suwerennego myślenia tych polskich polityków, którym udało się niepodległość odzyskać. Szczególną rolę należy tu przypisać dwóm postaciom – Romanowi Dmowskiemu i Józefowi Piłsudskiemu. Prof. Żaryn kontynuował tę myśl wskazując jak owa suwerenność była reprezentowana w okresie niewoli komunistycznej, jakie środowiska myślały suwerennie czyli z punktu widzenia Polski, a nie jakichś podmiotów zewnętrznych. Takie właśnie myślenie reprezentowali najważniejsi Polacy owego czasu, czyli kardynał Stefan Wyszyński i papież Jan Paweł II. Po nagrodzonym burzliwymi oklaskami wykładzie o swoich planach dotyczących świętowania wspólnie z uczniami opowiadali przedstawiciele środowisk oświatowych Suwalszczyzny: Renata Kaczmarek z II LO im. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach, Mirosława Wierzchowska ze Szkoły Podstawowej im. Józefa Piłsudskiego w Wiżajnach i Stanisław Mackiewicz animujący działania patriotyczne związane z pamięcią o 2 Pułku Ułanów Grochowskich. Ich ciekawe i niezwykle kreatywne działania wzbudziły wielkie zainteresowanie zebranych. Jesteśmy pewni, że konferencja zarówno w warstwie praktycznej jak i poprzez rozszerzenie wiedzy o procesie zdobywania suwerenności przez Polaków wpłynie […]
Ceremoniał pocztów sztandarowych
17 kwietnia 2018 r. Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach zorganizowało w auli I Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Suwałkach szkolenie pocztów sztandarowych. Uczestniczyło w nim 14 pocztów szkół z Augustowa, Filipowa, Jeleniewa, Jabłońskich, Płociczna-Tartak, Przebrodu, Rutki-Tartak, Słobódki, Suwałk, Szczuczyna i Wiżajn. Wprowadzenie zatytułowane „Sztandar jako znak i symbol” wygłosił dr Jarosław Schabieński, a część praktyczną przeprowadzili żołnierze 12 batalionu lekkiej piechoty w Suwałkach.
Patron szkoły
Konferencja „Patron szkoły – model wychowania i niezwykły wizerunek placówki”, która odbyła się 24 kwietnia 2018 r., poświęcona była tematyce szczególnie ważnej w Roku Niepodległej. Wiele szkół i placówek nosi imię patrona, często związanego z historią i tradycją regionu, wybitnymi postaciami ze świata literatury i sztuki czy wydarzeniami, ważnymi dla ojczyzny . Wybranego patrona poznaje się starannie, zazwyczaj metodą projektu i wpisuje na stałe do programu wychowawczego oraz szkolnego kalendarza imprez i uroczystości, buduje ceremoniał szkolny. W ten sposób staje się on żywym składnikiem pracy placówki. Nadanie imienia szkole lub świętowanie rocznicy tego wydarzenia staje się uroczystością o charakterze lokalnym czy regionalnym. Swoimi doświadczeniami, stosowanymi formami i metodami pracy z patronem podzielili się przedstawiciele: Szkoły Podstawowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Wiżajnach, Szkoły Podstawowej im. Danuty Siedzikówny “Inki” w Jeleniewie, Szkoły Podstawowej im. Marii Konopnickiej w Suwałkach, II Liceum Ogólnokształcącego im. gen. Zygmunta Podhorskiego w Suwałkach, Szkoły Podstawowej im. 2 Pułku Ułanów Grochowskich w Przebrodzie oraz Szkoły Podstawowej nr 10 z Oddziałami Integracyjnymi im. Olimpijczyków Polskich w Suwałkach. Podczas konferencji mogliśmy dowiedzieć się, kim jest patron szkoły oraz jak kształtować postawy uczniów w oparciu o pracę z patronem.
“GAŁĘZISTE” – spotkanie autorskie z Arturem Urbanowiczem
Artur Urbanowicz jest znanym i uznanym pisarzem młodego pokolenia, którego powieści nie potrzebują większej reklamy. A że są osadzone w świecie bliskim i znanym mieszkańcom Suwalszczyzny, z odrobiną fantastyki i sporą dawką grozy, stają się niemal przewodnikiem po „magicznej” krainie. Podczas spotkania, które odbyło się 24 kwietnia 2018 r., autor dzielił się nie tylko swoimi przemyśleniami, doświadczeniem, nie stroniąc od dygresji, ale i wyjaśniał, czym jest warsztat pisarski. Odpowiedział także na niezwykle ważne pytanie: dlaczego lubimy się bać? Na obecnych wrażenie wywarła zapowiedź najnowszej książki, która już wkrótce ujrzy światło dzienne. Autor chętnie podpisywał swoje książki, jak też cierpliwie pozował do fotografii. Wiele osób wskazywało na konieczność kolejnego spotkania, podczas którego zostałaby zaprezentowana najnowsza pozycja „Inkub”.
Eksperymenty i zabawy badawcze
Czary, a może magia? Czy woda tuczy? Czy woda ma skórkę? Czy winogrona mogą tańczyć? Jak zaczarować atrament? Jak napompować balonik w butelce? Jak włożyć jajko do butelki bez pomocy rąk? Jak zrobić kolorowe skaczące piłeczki z jaj? To niektóre tylko pytania, na które odpowiedzi można było uzyskać na warsztatach dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej „Eksperymenty i zabawy badawcze”. Czary, a może magia? To nie czary, to nie magia – to tylko fizyka i chemia! Przedmioty, na które dzieci będą czekały z utęsknieniem. W dalszym toku nauki dowiedzą się na przykład, że „skórka wodna” to nic innego jak napięcie powierzchniowe.
Szachy w szkole
17 maja br. w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach odbyła się VI Wojewódzka Konferencja „Szachy w szkole”. Kilkudziesięciu nauczycieli szkół podstawowych województwa podlaskiego spotkało się ze świetnymi prowadzącymi (wszyscy mają związek z Suwałkami). Liderem był bez wątpienia Tomek Warakomski, arcymistrz FIDE, aktywny zawodnik i szkoleniowiec młodzieży, który podzielił się z zebranymi swoim doświadczeniem oraz zaprezentował platformę internetową Chessgrow, której jest współtwórcą. Wykorzystywana jest obecnie w Polsce przez wielu nauczycieli, trenerów szachowych, uczniów oraz ich rodziców. Piotr Zieliński – koordynator projektu Polskiego Związku Szachowego „Edukacja przez szachy w szkole” – przedstawił aktualne wyniki badań wpływu edukacji szachowej na rozwój dzieci, potwierdzając zwiększającą się liczbę szkół wprowadzających szachy jako przedmiot nauczania (ponad 1100). Czesław Spisak, mistrz FIDE, nauczyciel i trener szachowy z Białegostoku opowiedział o inicjatywach i rozwoju edukacji szachowej w Białymstoku. Zaprezentował działanie opracowanej przez środowisko białostockie internetowej platformy szachowej, umożliwiającej nauczanie blended learningowe oraz swoje dwie wydane książki na temat nauczania gry w szachy. O związkach matematyki z szachami mówił i pokazywał ćwiczenia Jerzy Romanowski. Jako nauczyciel matematyki, fizyki i szachów potrafił zaaktywizować zebranych do zabawy na bazie geometrii i algorytmów. Organizacja turniejów szachowych dla dzieci nie jest trudna do przeprowadzenia – przekonywał Paweł Jaroch szachista, nauczyciel i sędzia szachowy. […]
„Książka tradycyjna i cyfrowa – jak zachęcić do czytania cyfrowych tubylców?” – relacja z konferencji
(DO)WOLNOŚĆ CZYTANIA to hasło promujące trwający Tydzień Bibliotek 2018. Nauczyciele języka polskiego, edukacji wczesnoszkolnej oraz bibliotekarze uczestniczący w zorganizowanej przez nas 10 maja konferencji dzielili się doświadczeniem, jak zachęcić dzieci i młodzież – pokolenie (net)generacji – do czytania książek tradycyjnych i elektronicznych. Co czytać i gdzie czytać? Trudno się zdecydować? Może literaturę w sieci? Oto niektóre propozycje Liternetu: biblioteki cyfrowe, projekty literackie, sieciowe czasopisma literackie, audiobooki, strony pisarzy w sieci… Może czytać i współtworzyć literaturę sieci? Do naszej dyspozycji: twitteratura, hipertekst, powieść facebookowa, fan fictions, pisanie sztafetowe… A może trendy będzie czytać (i oglądać) Szekspira w komiksie? W zasięgu szkolnych możliwości jest też telekonferencja z ulubionym pisarzem. Jak ją zorganizować podpowiadały redaktorki blogu „Biblioteki szkolne on-line”. Odpowiadano też na pytanie, jak wykorzystać media społecznościowe, np. Facebook i Wiki w edukacji i zgłębianiu lektur szkolnych. Pomysłów i gotowych propozycji zgromadziliśmy tak wiele, że rozstaliśmy się z przekonaniem o konieczności ich przeanalizowania na kolejnym spotkaniu w październiku – Międzynarodowym Miesiącu Bibliotek Szkolnych. Wszystkim Uczestnikom konferencji i Paniom Prelegentkom serdecznie dziękujemy za ciekawe, inspirujące spotkanie.
Pokamedulski Klasztor w Wigrach kolebką dziedzictwa kulturowego Suwalszczyzny i miejscem powstawania projektów edukacyjnych
W dniach 18-19 maja 2018 r. Pokamedulski Klasztor w Wigrach gościł uczestników krajowego seminarium kontaktowego eTwinning „Dziedzictwo kulturowe” – zorganizowanego przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji w Warszawie, Biuro eTwinning w Polsce we współpracy z Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Seminarium adresowane do nauczycieli wszystkich przedmiotów pracujących w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych zainteresowanych tematyką dziedzictwa kulturowego, zgromadziło blisko 60 uczestników z regionu, w większości nauczycieli z województwa podlaskiego, zainteresowanych realizacją projektów eTwinning z drugą polską szkołą. Wyjątkowe miejsce związane z 350-leciem zakonu kamedułów wigierskich, gościnność gospodarzy i olbrzymi zapał nauczycieli – uczestników, przyniosły efekty – zaplanowano i zarejestrowano kilkanaście ciekawych projektów edukacyjnych, które będą realizowane już w nowym roku szkolnym.
Po konferencji „Nowoczesne rozwiązania dla edukacji”
Dyrektorzy szkół, informatycy i inne osoby, którym zależy na sprawnym działaniu pracowni komputerowych i wdrażaniu nowości w nauczaniu informatyki, uczestniczyli w konferencji „Nowoczesne rozwiązania dla edukacji”, która odbyła się 18 maja 2018 roku w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach. Wielu z nich kolejny raz miało okazję spotkać się z Adamem Jurkiewiczem, hakerem edukacji, członkiem grupy SuperbelfrzyRP. Autorem wielu praktycznych rozwiązań w wielu szkołach w kraju, absolwentem kursów Massachusetts Institute of Technology z języka programowania Python. Mimo piątkowego popołudnia, spora grupa osób chciała uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania: Jak tanio zmodernizować pracownię informatyczną w szkole i jakie nowoczesne rozwiązania przy tym wykorzystać? Jakie bezpłatne, legalne oprogramowanie jest zgodne z podstawą programową i czy można je wykorzystywać również w pracy z tablicą interaktywną? Zakup, jakich robotów edukacyjnych warto zaplanować w przyszłości? Jak spełnić wymagania stawiane podczas realizacji Rządowego programu „Aktywna Tablica”? Pokłosiem konferencji jest plan spotkań „Sieci użytkowników tablic interaktywnych”, które odbędą się jeszcze w tym roku szkolnym. Niektórzy z uczestników sieci zaproponowali przeprowadzenie lekcji otwartych z matematyki i historii, w swoich szkołach. Nauczyciele informatyki mogli natomiast bezpośrednio po konferencji wziąć udział w szkoleniu z zakresu Podstaw programowania w języku Python. Przekonali się, że jest to język programowania, atrakcyjniejszy dla nauczyciela i […]
Wizyta przedstawicieli Narodowej Agencji Ewaluacji Szkół na Litwie w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach
7 czerwca w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach gościliśmy wraz z wizytatorami Kuratorium Oświaty w Białymstoku Delegatury w Suwałkach przedstawicieli Narodowej Agencji Ewaluacji Szkół na Litwie. Nasi goście opowiedzieli, jak na Litwie funkcjonuje system zapewniania wysokiej jakości edukacji. Interesowali się tym, jakie rozwiązania w tym obszarze funkcjonują w naszym kraju. Dyrektor Centrum – Lidia Kłoczko przedstawiła zasady funkcjonowania, cele i zadania systemu doskonalenia nauczycieli oraz biblioteki pedagogicznej, a Irena Bobin – starszy wizytator KO omówiła system nadzoru pedagogicznego i obszary działania Kuratorium Oświaty. W wielu kwestiach nasze działania są podobne, w niektórych się różnią, ale konkluzją spotkania było stwierdzenie, że możemy wzajemnie uczyć się od siebie sprawdzonych rozwiązań organizacyjnych i merytorycznych.