II seminarium w ramach Sieci PSRK „Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość w doradztwie zawodowym – nowe narzędzia dla przyszłości edukacji i pracy”
7 października 2025 roku odbyło się w Centrum Edukacji Nauczycieli w Suwałkach II seminarium w ramach Sieci PSRK pt. „Sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość w doradztwie zawodowym – nowe narzędzia dla przyszłości edukacji i pracy”.
Podczas pierwszej części spotkania pt. „Przyszłość zaczyna się dziś: sztuczna inteligencja zmienia szkołę i rynek pracy”, którą poprowadził Dominik Sołowiej Specjalista AI i transformacji cyfrowej w edukacji, dziennikarz technologiczny, doradca ds. kompetencji cyfrowych, omówione zostały narzędzia do wykorzystania technik sztucznej inteligencji:
Google Gemini: https://gemini.google.com/
ChatGPT: https://chatgpt.com/
Analityka danych AI: https://julius.ai/
Wszystkie modele w 1: https://abacus.ai/ (koszt 10$).
Microsoft Copilot: https://copilot.microsoft.com/
Tylne drzwi do AI od Google: https://aistudio.google.com/
Claude AI: https://claude.ai/
AI do firmy Proton: https://lumo.proton.me/
Inżynieria promptów: https://pl.wikipedia.org/wiki/In%C5%BCynieria_podpowiedzi
W drugiej części spotkania starszy doradca zawodowy Monika Kolenkiewicz – Mobilne Centrum Informacji Zawodowej w Suwałkach, Centrum Edukacji i Pracy Młodzieży w Suwałkach, przedstawiła narzędzia kreatywne wykorzystywane w doradztwie zawodowym jak:
– Karty Pasjans- to wyjątkowe zestawy narzędzi edukacyjnych stworzonych z myślą o wsparciu uczniów w odkrywaniu swoich pasji, mocnych stron i nieograniczonego potencjału. To innowacyjne podejście do rozwoju osobistego oraz edukacyjno-zawodowego, które wykorzystuje autentyczne historie i pasje uczniów z całej Polski!
– Grę o pracę, którą celem jest zapoznanie osób z kluczowymi zagadnieniami związanymi z rynkiem pracy – pojęciami, zawodami i sytuacjami oraz Koło Fortuny z wykorzystaniem ćwiczenia pt. „Wymień trzy zawody” z Mapy Karier.
Ponadto zaprezentowano Okulary VR Oculus Meta Quest 3, które zawierają 45 filmów rozszerzonej rzeczywistości z możliwością rozglądania się po odwiedzanym miejscu oraz 7 specjalistycznych aplikacji ukazujących zawody w 100% wirtualnej przestrzeni, gdzie użytkownik dzięki specjalnym kontrolerom może samodzielnie wykonywać czynności charakterystyczne dla danego zawodu, a całość jest zainstalowana na specjalnie przygotowanym oprogramowaniu.
Filmy i oprogramowania zostały stworzone przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie, który realizował innowacyjny projekt pilotażowy pt. „Widzę siebie w tym zawodzie! Nowoczesne technologie w poradnictwie zawodowym” finansowany ze środków Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej, który wykorzystał nowoczesne technologie VR w poradnictwie zawodowym.
Ponadto przedstawione zostały narzędzia:
– Padlet – to wirtualna tablica do gromadzenia prac uczniów, tych wykonanych w czasie lekcji, lub prac domowych, którą można wykorzystać w doradztwie zawodowy. Uczestnicy mogli przetestować narzędzie w ćwiczeniu, które polegało na wypisaniu metod poszukiwania pracy.
– Kahoot! darmowe narzędzie online przeznaczone do tworzenia i przeprowadzania interaktywnych quizów. Uczestnicy spotkania wykonali quiz pt. Planowanie kariery”.
– Chatgpt opracowany przez OpenAI, oparty na generatywnej sztucznej inteligencji, służący do generowania odpowiedzi na dane wprowadzane przez użytkownika. Uczestnicy spotkania przeanalizowali symulację rozmowy kwalifikacyjnej na stanowisko recepcjonistki z językiem angielskim z odpowiedziami, oraz jak tworzy CV na podstawie danych klienta.
– Canva to narzędzie internetowe, które umożliwia tworzenie różnego rodzaju projektów graficznych, takich jak plakaty, ulotki, zaproszenia, grafiki do mediów społecznościowych, prezentacje, infografiki i wiele innych. W doradztwie zawodowym Canva wykorzystywana jest do tworzenia Życiorysów Zawodowych.














