Jan Bielecki – Trzy dekady innowacji w edukacji: FRSE obchodzi 30-lecie

Jak jej nazwa wskazuje, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji prowadzi działania na rzecz rozwoju systemu edukacji w Polsce. Czyni to od trzydziestu lat. Dzięki jej pośrednictwu przez ten czas wielu polskich uczniów i studentów skorzystało z wymiany studenckiej, możliwości uczenia się i odbywania stażu za granicą, a także wielu innych propozycji wynikających z realizowanych przez Fundację […]

Joanna Stabińska – Najdłuższe czterdzieści pięć minut w tygodniu?

Czterdzieści pięć minut. Dla jednych nauczycieli to najdłuższa godzina dydaktyczna, dla innych zbyt krótka. O jaką godzinę chodzi? O tę z wychowawcą. Od czego zależy jej, odczuwana przez wychowawcę, długość? Podobnie jak w przypadku każdej lekcji, od tego, jak ją zaplanujemy, co będzie jej celem i treścią. Przydatną propozycję, jak godzinę z wychowawcą uczynić „krótką”, […]

Jolanta Kubrak – O rozwijaniu pewnej umiejętności uczniowskiej

Wśród umiejętności uczniów, określanych jako kluczowe, znajduje się „sprawne komunikowanie się w języku polskim”. Umiejętność, wydawać by się mogło, oczywista i niewymagająca szczególnych starań. Ale czy na pewno tak jest? Jolanta Kubrak zachęca, by podjąć trud wprowadzenia uczniów w tajniki sztuki rozmowy i proponuje, jak można tę pracę zacząć. Zapraszamy do lektury. Jolanta Kubrak – […]

Joanna Kalejta – Dobre praktyki związane z mobilnością uczniów i nauczycieli na przykładzie projektów z programu Erasmus+ realizowanych w ramach FERS

Co zyskają uczniowie, gdy ich nauczyciele zawodu pozyskają środki na zagraniczną mobilność edukacyjną? Przede wszystkim możliwość zdobycia doświadczenia zawodowego na europejskich rynkach pracy, ale także doskonalenia kompetencji społecznych i umiejętności językowych. Dr Joanna Kalejta w swoim kolejnym artykule prezentującym korzyści wynikające z aplikowania do edukacyjnych funduszy unijnych zachęca tym razem do opracowania projektów dotyczących właśnie […]

Katarzyna Urbańska – Na półce z książkami

Polecane w tym numerze przez Katarzynę Urbańską lektury można określić jako „przewodniki po wychowywaniu i życiu”. Wychowywanie dotyczy dzieci – czynienia ich szczęśliwymi i samodzielnymi na wzór holenderski, a także młodzieży – poprzez pokazanie, jak należy rozumieć i wspierać nastolatka w trudnym czasie jego dorastania. A życie? Trzecia z polecanych pozycji nosi tytuł „Nie bój […]

Teresa Zaforymska – Scenariusz lekcji języka polskiego w klasie VII szkoły podstawowej – Nazywam się Scrooge, Ebenezer Scrooge – przygotowanie do charakterystyki bohatera utworu Charlesa Dickensa „Opowieść wigilijna”

Jaka lektura najczęściej jest omawiana w klasie VII w grudniu? Oczywiście „Opowieść wigilijna” Charlesa Dickensa, ponieważ przemiana zimnego egoisty Scrooge’a w empatycznego filantropa szczególnie nas wzrusza w tym niezwykłym, przedświątecznym czasie i uwrażliwia na trudną sytuację innych osób. Na spotkanie z tym bohaterem oraz autorem „Opowieści wigilijnej” zaprasza Teresa Zaforymska. Teresa Zaforymska – nauczyciel doradca […]

Justyna Bober – Magiczna Canva, czyli jak sztuczna inteligencja może wesprzeć nauczyciela

Rzeczywistość wirtualna ma to do siebie, że zmienia się niemal błyskawicznie, wzbogaca się o nowe możliwości i funkcje, a użytkownicy jej programów stale są zapraszani do wypróbowania tych nowości. Tak dzieje się też z programami opartymi na sztucznej inteligencji, do których należy Canva. Jej nowe, „magiczne” funkcje przedstawia w swoim artykule Justyna Bober. Zapraszamy do […]

Zapraszamy do lektury artykułów w 18. numerze naszego kwartalnika “CENne Wiadomości”

Zapraszamy Państwa Dyrektorów i Nauczycieli do lektury artykułów w 18. numerze naszego internetowego kwartalnika edukacyjnego – CENnne Wiadomości, datowanym 20 grudnia 2023 r. Nasz kwartalnik jest publikowany w wersji cyfrowej na stronie internetowej Centrum: https://cen.suwalki.pl/cenne/ Artykuły dotyczą spraw związanych z edukacją – dydaktyką, wychowaniem i zarządzaniem szkołą. Artykuły są zamieszczane w następujących działach: W gabinecie […]

Jolanta Wojczulis – Scenariusz lekcji języka polskiego dla klasy I liceum ogólnokształcącego lub technikum z wykorzystaniem narzędzi TIK – Mała rozprawa na temat rozprawki

Umiejętność redagowania rozprawki sprawdzana jest zarówno na egzaminie ósmoklasisty, jak i egzaminie maturalnym, dlatego posługiwanie się tą formą wypowiedzi warto z uczniami ćwiczyć. Tym bardziej, że umiejętność argumentowania często przydaje się w życiu pozaszkolnym. Poświęcony rozprawce scenariusz lekcji języka polskiego w klasie I liceum lub technikum przygotowała Jolanta Wojczulis. Zapraszamy do zapoznania się z tą […]

Dziedzictwo cywilizacyjne Europy

Jednym z podstawowych kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024 jest „Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego”. Zachęcamy do zapoznania się z prezentacją dotyczącą dziedzictwa cywilizacyjnego Europy https://wakelet.com/wake/rT8P62ggKGYxi-pjLDlgy oraz zestawieniem […]